homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 07:46
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald
Standaard Re: 3D topmixen

@Carels
Je komt nu over al een klein kind dat z'n zin niet krijgt.

Jij bent degene die stage loopt. Helpen ze jouw daar niet gewoon? Wat dat betreft zou jij met de insider tips moeten komen.

Wat mij betreft vind ik de bijdrage om bij de basis te beginnen de meest waardevolle die ik toe heb kunnen voegen. Want vanuit de basis kun je alle trukjes duiden en naar eigen inzicht toepassen.

Daarbij deel ik de mening van Gert. Het is geen zwarte magie en je moet de dingen ook niet moelijker maken dan dat ze zijn. Zolang je maar bezig blijft met doorzetten. Want bovenal is het een kwestie oefening baart kunst.
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 08:08
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Dude …

For real? Ik denk dat ik mijn tips en trics hier regelmatig deel. Ik doe mijn best
een blog bij te houden waar elke week wel wat dingen in verschijnen die dicht
liggen tegen audio. Ik denk maar aan eigen IR's opnemen, Snaren opnemen,
Roomreverbs maken in containers, preamps open vijzen, … Dat kost mij
behoorlijk wat moeite en ik doe dat vooral voor mezelf, maar kom mij hierover
geen onnodige verwijten maken.

Nogmaals. Het gaat mij hier niet om zwarte magie. Maar om persoonlijke tips
en tricks. Deel ze of niet. Dat is je eigen keuze.

Ik vind het niet erg dat ik mijn zin niet krijg. Ik vind het zelfs niet erg om me
als een klein kind te gedragen. De grote mensen zouden dit beter wat vaker
doen … Ik vind het wel erg dat je je achter korte oneliners en anders
catchphrases verschuilt en geen bal bijdraagt aan wat een vruchtbare
discussie geweest zou kunnen zijn, maar nu volledig verziekt is wegens
wat te veel dirt van uwen, maar vooral ook mijne kant
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 08:09
Senior Member

Reputatie: joez wordt hier goed onthaaldjoez wordt hier goed onthaald

Zou het zelf niet zo goed kunnen uitleggen,
dus daarop de volgende linkjes:

Creating A Sense Of Depth In Your Mix
Using Delays for 3D Sound Placement - Hometracked
How To Create Depth In Music|Signal To Noise
MIXING DEPTH: Creating Mixes with Depth and Fullness- Stonebridge Mastering – The Studio Blog

have fun!
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 08:47
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Ik denk dat Carels nu wel tot één van de meest productieve (en meest gerespecteerde) leden van dit forum behoort..Hem verwijten dat hij zich als een klein kind gedraagt gaat er toch wel een beetje over vind ik..

Ik snap inderdaad niet wat je op een forum als homerecording.be komt zoeken als je niets van je 'geheimen' wil prijsgeven, we zijn er toch om elkaar te helpen, en constructieve feedback te geven?
Je zegt zelf op je site dat je je laat beinvloeden door Bob Katz, die geeft toch ook heel veel geheimen prijs?

Serieus, je kan even goed terug in je hol kruipen en je eigen ding doen, als je 'geheimen' je te waardevol zijn.. Hier is het logisch dat je je werkwijzes deelt, daar dient het forum nu eenmaal voor

edit: slagboom, je haalt daar zelf het voorbeeld van 'een man leren vissen' aan..Alleen leer jij carels nu niet vissen, je geeft hem gewoon een vishaak en rent daarna keihard weg

Laatst gewijzigd door plonserd; 07-02-2011 om 08:53
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 09:36
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

O.K., heren.
Ik denk dat iedereen zijn standpunten hieromtrent nu wel duidelijk zijn.

Graag terug on topic.

Ikzelf kan spijtig genoeg geen tips geven.
Het kost mij al de grootste moeite om mijn mix in 2D in orde te krijgen, laat staan in 3D.
Ook ik ben dus wel erg benieuwd naar eventuele tips en trucks (oftewel: hoe sommigen onder jullie al die mooie theorie die hier al gepasseerd is in praktijk omzetten).
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 09:54
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Een van de dingen waar ik de laatste mixen erg mee experimenteer is naar
aanleiding van een tip van DeadPoet. Ik stuur mijn reverbs tegenwoordig naar
een bus of verschillende bussen met modulatie. Ik gebruiken hiervoor de IR's
van de Roland Dimension D. Die geven echt beweging en meer ruimte aan je
reverb zonder faseproblemen of te breed te klinken.

Bovendien ben ik ook steeds meer aan het terugkomen van reverb op vocals.
Ik ben meer voor verschillende soorten delays te combineren om een dik
tapijt te krijgen. Een korte slapbback en dan 2 of 3 in een combo van 8ste en
4de met verschillende sterktes feedbacks en eventuele modulatie.
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 10:45
Senior Member

zelf ben ik ook keihard op zoek om dit onderwerp helder te krijgen,
ik geef hier dus geen wetmatigheden, enkel dingen die ik zelf ondervonden heb.

diepte in de mix is ook zo moeilijk te beantwoorden omdat het met alle factoren te maken heeft in je proces. het is iets waar je geleidelijk aan greep op krijgt door alle facetten tegen elkaar af te wegen.

een voorbeeld.
- een bron die met een ribbon wordt opgenomen zal zo-ie-zo dieper in de mix liggen omdat deze mic's de hoge tonen afronden, hetgeen onze hersenen interpreteren als verder weg.
- een bron die door een kleurende lampen preamp zal vaak worden afgeroomd in de hoge tonen met hetzelfde effect.
- de tuning van de snare bepaalt grotendeels waar deze zich in de mix zal bevinden (een droge, gedempte, lage 70's snare vs. een strak gespannen luide picolo snare)

dan zijn er nog de effecten, die helpen om die mix-diepte versterken.
maar als je enkel met effecten werkt, krijg je naar mijn gevoel een kunstmatige diepte
die eerst goed klinkt, maar in de week erna gigantisch gaat irriteren.

voor die kunstmatige diepte is bij mij het code-woord: 'tape-delay'.
ik heb zelf een roland re-501.
die dingen zijn moeilijk te syncen (snare solo'n en dan mikken), geven nogal wat flutter&wow, feedbacken, muffelen de sound, ... alles wat je nodig hebt om diepte te scheppen.

korte slaps op vocals, gesync't (4e's, 8e's, triolen, ...) op gitaren&keys, ...

ik stuur ook soms sporen integraal door de tape, het direct signaal af zodat je 100% tape-geluid krijgt om dingen te kleuren. piano's worden 50 jaren terug gecatapulteerd, akoestische gitaren krijgen barsten, drums komen uit een doosje, ... een soort de-hitech'er.

heb dit ook al met software-versie geprobeerd,
maar het probleem met computerdingen is dat ze zo goed als perfect zijn en ik vooral wil dat die sync toch iets meer leeft, het geluid toch iets ongecontroleerder kleurt, de tape wat hapert en kraakt, ... vooral niet lineair is.

buiten die tape-delay staat mijn Fender Reverb Unit (lijkt op een kleine Fender versterker) ook altijd aan. Zeer fijn om gitaren, maar ook stemmen, drums en piano's mee te bewerken, space te geven en een aantal jaren terug in de tijd duwen.

het helpt ook als je op voorhand al in je hoofd hebt, hoe je het nummer wil laten klinken.
zo kan je bij de opnames (mic-placement) al naar dat geluid en dus ook de diepte toewerken. zo stuur ik mic's al bij de opnames naar analoge effecten die apart worden opgenomen. op die manier komt mijn mix bijna vanzelf tot stand.

hopelijk hebben jullie hier iets aan ...
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 10:55
Vintage Member

Leuke visie Joez. Kan je hiertoevallig iets van laten horen? Ik ben wel
benieuwd naar de resultaten die je daarmee haalt.

Hoe doe je het trouwens met Reverb? Totaal afwezig en alles delay?
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 11:52
Senior Member

Reputatie: sebastiankind is op goeie weg

Hier maak ik ook veel gebruik van tape delay met een wet percentage van 5 (logic tape delay bijvoorbeeld)... kort instellen, werkt goed!
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 07-02-2011, 12:20
Senior Member

Dit is een nummer waar nogal wat in gebeurt.
Deze mix is ook niet helemaal af en de 'mastering' heb ik voorlopig zelf gedaan.
Ik ben al een tijdje aan deze mix bezig en na elke pauze krijg ik hem telkens iets beter.
Is een project waar ik zelf ook bij betrokken ben (heb hier drums & perc gespeeld).
Het idee was een soort van Stax/Motown/BlackKeys/DanAuerbach geluid na te streven.
Alles is een kwestie van smaak.

ik heb alles opgenomen met ongeveer deze mix in gedachten en daarvoor ook al onherstelbare keuzes gemaakt (hou daarvan). drums zijn getuned voor dit geluid, gitaargeluid eerst helemaal gemaakt voor er een mic voor werd gezet. de bas heeft zelfs speciale (flatwound, rotosound) snaren gekregen voor dit nummer.

de vocals heb ik opgenomen met de röde K2 (tube-mic), door de LA-610 pré, met een RE-501 slapbackdelay (via patchbay).
de andere instrumenten zijn ook voornamelijk door de LA-610's gegaan, met de redelijk standaard mic-keuze; md421 voor bas, ribbons als overheads, RE20/ribbon op gitaar en bas, ribbons voor percussie, ...

voor de rest
MEM watcat tape-delay op gitaar & gewone gitaaramp reverb.
hammond-geluid (uit een nord) door de RE-501 tape gehaald en fender reverb toegevoegd
percussie met fender reverb.
op de backings staat een computer-plate-reverb.

bij de opnames heb ik de preamps ook al laten oversturen om een fijne crunch te krijgen.
ik weet dat dit door de meesten wordt afgeraden, maar ik hou ervan om op voorhand keuzes te maken. op die manier zit iedereen beter in het nummer en valt de mix bijna op zijn plaats als de opnames voorbij zijn.

vwalla - beetje akelig om mij zo bloot te geven en misschien af geschoten te worden,
maar hey; we leven maar één keer.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 OnTheStreet Mix 7feb11.mp3 (8.74 MB, 103x gelezen)

Laatst gewijzigd door joez; 07-02-2011 om 14:04
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten