homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 12:16
Junior Member

Reputatie: maestro is op goeie weg
Question 32-bit DAW op een 64-bit OS en harde schijven

Collega's,

Met de gedachte "domme vragen bestaan niet" waag ik mij even aan een nieuw postje.
Binnenkort koop ik mij een nieuwe pc (vaarwel pentium IV) waarop ik cubase essential 5 en Reason 5 + record via rewire wil laten lopen.
De cubase-versie is 32-bit en rewire draait ook alleen via een 32-bit systeem.
Maar... moet mijn Windows 7 dan ook 32-bit zijn of gaan die cubase en reason perfect draaien op een 64-bit met als nadeel dat ze dan alleen 4 GB van mijn Ram-geheugen gaan kunnen gebruiken? Volgens de pc-winkel zou het niet wijs zijn om nu nog naar voor een 32-bit systeem te gaan.

Alvast bedankt...

Oh ja... als harde schijven dacht ik aan 2 Western Digital SATA III 7200 rpm 64 MB Caviar black. Eentje van 640 GB voor mijn OS en DAW's en eentje van 1 TB voor al mijn audio, files, samples, fx, etc. Wijze beslissing?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:21
Junior Member

Standaard Re: 32-bit DAW op een 64-bit OS en harde schijven

't is zondag zeker...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:27
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Hey Maestro,

Nee hoor, je windows 7 systeem kan gerust 64-bit zijn en 32-bits software draaien!

Groeten en nog een prettige zondag ,
Simon.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:33
Junior Member

Merci,

Zeer blij om dat te horen.

Ook voor u ne goeie zondag...

Nog iemand een tip over die schijven?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:36
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald

Het mogelijke probleem zijn niet de 32 bit applicaties, die kan je perfect draaien op een 64 bit Windows. Dit omdat de 64 bit versie over een WOW (Windows on Windows) laag beschikt die 32 bit applicaties binnen het 64 bit OS uitvoert. In de praktijk werkt dit dus even goed als op een 32 bit OS.

Met een 64 bit OS moet je je wel realiseren dat de drivers van alle randapparatuur (audio interface, printer, enz) die je er aan hangt ook 64 bit moeten zijn. In tegenstelling tot 32 bit toepassingen werken 32 bit drivers NIET op een 64 bit OS.
Dat is eigenlijk het enige waar je moet op letten. Verder geef ik je pc winkelier gelijk. 64 bit is de toekomst. Microsoft is zelfs al bezig aan 128 bit ondersteuning. Net zoals 16 bit destijds zal 32 bit mettertijd uitsterven.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:39
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maestro Bekijk bericht
Collega's,

Oh ja... als harde schijven dacht ik aan 2 Western Digital SATA III 7200 rpm 64 MB Caviar black. Eentje van 640 GB voor mijn OS en DAW's en eentje van 1 TB voor al mijn audio, files, samples, fx, etc. Wijze beslissing?
Windows 7 werkt perfect met 32bit en 64bit software. Je krijgt dan een map "program filesx86" (32bit) en een map "program files" (64bit). Cubase 64bit werkt prima op W7/64bit.

Een harde schijf van 640GB voor enkel het OS en je andere software vind ik wel overkill. Neem liever voor datzelfde geld of ietsje meer een SSD-schijf van 120GB ŗ 200GB en installeer daar je OS en alle software op. Je kan dan alle data op je andere schijf zetten. Ik zou dan tijdelijk hetproject waar je wil mee werken copiŽren op de SSD.

Ik werk ook op die manier en het gaat supersnel!!!

Henk
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:42
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald

Die Caviar Blacks zijn heel goede en snelle schijven. Zeker een aanrader voor een DAW PC. Ik heb er ook net 2 nieuwe gekocht.

Ik dacht wel dat de 1 TB Caviar Black schijven (modelnummer WD1002FAEX) sneller waren dan de 640 GB schijven. Als dat zo is neem je misschien beter 2 schijven van 1 TB.

Nog een opmerking: de Caviar Blacks maken bij hevig gebruik een klein beetje meer lawaai dan vergelijkbare schijven van andere merken. Niks storends echter.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:44
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Windows 7 werkt perfect met 32bit en 64bit software. Je krijgt dan een map "program filesx86" (32bit) en een map "program files" (64bit). Cubase 64bit werkt prima op W7/64bit.

Een harde schijf van 640GB voor enkel het OS en je andere software vind ik wel overkill. Neem liever voor datzelfde geld of ietsje meer een SSD-schijf van 120GB ŗ 200GB en installeer daar je OS en alle software op. Je kan dan alle data op je andere schijf zetten. Ik zou dan tijdelijk hetproject waar je wil mee werken copiŽren op de SSD.

Ik werk ook op die manier en het gaat supersnel!!!

Henk
Van een SSD veel te beschrijven en overschrijven wordt hij mettertijd langzamer. De fabrikanten van SSD's hebben daar ondertussen wel allerlei truukjes op gevonden om dit proces af te remmen, maar je ontsnapt er niet aan.

Ik ga mijn SSD enkel gebruiken voor Windows, Cubase, plugins en libraries, zodat alles zeer snel inlaadt. Maar er zullen dus enkel zaken op de SSD komen die vooral uitgelezen moeten worden en niet geschreven.

Voor projecten gebruik ik de eerste partitie van een Caviar Black. Normaal is dat meer dan snel genoeg voor audio.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 13:48
Vintage Member

Wil je toch een SSD gebruiken voor je projecten, is het misschien beter nog eens apart een kleine, goedkope SSD te nemen waar je je huidig project altijd op zet.
Is hij dan op de duur tergend traag heb je toch kunnen genieten van de snelheid en ben je niet veel geld kwijt
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-01-2011, 14:46
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PascalVB Bekijk bericht
Microsoft is zelfs al bezig aan 128 bit ondersteuning.
64 bit is the way to go. Maar 128 bit in die context, komt er echt niet. 80 bits is zelfs voor de meest exotische toepassingen genoeg. En hedendaagse 64bit processors gebruiken maar een 52 bit adres. Daarmee kunnen ze al 256 PB (Peta Byte, 1.024 TB) aan. 128 bit adres geheugen is groter dan alle informatie die op aarde aanwezig is. Wat ga je daar mee doen?

In 64 bit kan je al meer dan ver genoeg adresseren. En echte 128 bits in OS'en is niet eens nieuw. In AS/400 van IBM bv, zit al heel lang 128 bit support. Maar het enige voordeel daarvan is dat het OS niet hoeft te veranderen als de hardware eronder verandert. In bedrijfssituaties een niet te onderschatten voordeel. Voor Microsoft een nachtmerrie. Stel je voor dat iedereen gewoon z'n Windows setup kan meenemen naar de volgende PC.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten