homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27-01-2011, 22:39
Junior Member

Reputatie: maestro is op goeie weg
Question Intel Macpro, pc intel i5 of pc AMD PhenomII

Beste forumlezers,

Ik ben een nieuw lid op dit forum en zit met een prangende vraag.
Ik ben al een hele tijd bezig met muziek en heb reeds 10 jaar een homestudio. Ik had/heb een Pentium IV waarop cubase SX (kraakje weliswaar) en Reason 3 op draaide. Naar het einde toe begon de pc wat te sputteren bij het opnemen. Maar dan volgden jaren van trouwen, huisje bouwen, kindjes krijgen en de muziek viel helemaal stil. Ook de andere muzikanten vonden nieuwe bezigheden, maar nu begint het weer bij iedereen te kriebelen. Dus zolder ombouwen en... nieuwe pc kopen.

En nu komt de vraag!!! Ik wil Cubase 5 essential en Reason 5 (via rewire, off course) erop draaien en neem nooit meer dan 2 audio tracks tegelijk op. Audio-tracks bestaan uit zanglijn, baslijn, meerdere gitaarlijnen en verder heel veel midi. Bij de mix komt dat neer op max. 20 audio-tracks.
Op tweedehands mac vond ik een mac G5, maar Reason 5 vereist een Intel-processor dus de vlugge vondst leidde tot een lange zoektocht. Ik zit nu met 3 mogelijkheden maar roep ervaren kenners op om mij te helpen bij de juiste aankoop.

1) Mac pro Intel Quad core 2,8 Ghz, tweedehands aan € 720. Verdere specificaties heb ik nog niet.

2) Nieuwe pc met Intel i5, 4GB ram, 2 harde schijven van 500 GB, kost zo'n €1000 ???

3) diezelfde pc met een AMD Phenom II

Iedereen zal wel zeggen dat ik die i5 moet nemen, maar heb ik dat wel nodig? Minder geld uitgeven door de Mac pro te nemen betekent meer geld voor mijn audio-interface.
Ik ga ook voor 32-bit aangezien ik rewire wil gebruiken.

Verder nog tips voor een goede geluidskaart? 2 in en 4/6/8 uit en geen Mic-inputs, maar wel line-inputs en outputs. Dacht aan M-audio delta 66 of Echo Gina 3G (Heb goede ervaringen met Echo).

Alvast vree bedankt om mij te helpen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-01-2011, 22:49
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Intel Macpro, pc intel i5 of pc AMD PhenomII

Kijk eens hier:

ALTERNATE - BUILDERS - PC-Systemen - ALTERNATE - Mercurius P030

Goede prijs voor een i5-750 PC dacht ik toch.

Een tweede schijf bij steken kost bijna niks.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-01-2011, 22:58
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

1000€ voor een i5 met 4 GB? nogal aan de hoge kant me dunkt.
Ik zou even rondkijken naar een goede hardware shop die je een tof i5/i7 systeem in mekaar wil boksen (de sandy bridge i5/i7's zijn hun geld dubbel en dik waard! socket 1155), of probeer het zelf. Je zou zo tegen een 600€ moeten aantikken voor een zeer performant systeem.

De Phenom zou ik niet doen, AMD speelt momenteel gewoon niet mee, kan in de toekomst anders zijn.
En de Mac pro, tja, enkel als je OSX wil, maar gezien Cubase veel performanter is op windows en je niet aan het zoeken bent naar een nieuw OS, gewoon een nieuwe PC, is de prijs exuberant veel te hoog voor wat het kan. Enkel doen indien je op OSX wil werken dus.

Pzz
Alex
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 28-01-2011, 10:30
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
maar gezien Cubase veel performanter is op windows
Hey, das het eerste wat ik daarvan hoor, is dat inderdaad zo? Op mijn MacBook Pro gaat hij anders heel vlotjes, maar heb dat nooit echt gecrosschecked met een Windows-PC...?

IZ.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 28-01-2011, 14:15
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Een Mac Pro Intel quad-core voor 750 is spotgoedkoop. Echter je hebt dan nog niet zo'n fijn Apple beeldscherm, dat rond diezelfde koers zit. Dus het is toch heel veel geld.

groeten van een blije iMac gebruiker.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 28-01-2011, 23:51
Junior Member

600 euro voor een deftige pc met i5-processor die mijn boeltje kan trekken. Ik geloof mijn ogen niet. Kan iemand dit bevestigen? Heb ondertussen al allerlei websites bezocht, maar nog geen enkele i5-pc onder de 900 euro. Zelf weet ik niets af van pc's in elkaar steken. Ik wil wel iets meer betalen (dan €600) als ik weet dat ik achteraf een goede dienst naverkoop krijg. Webshops zie ik dus al niet zitten.

Iemand die een goede winkel of een toffe pee kent die pc's in elkaar steekt in gent en ruime omstreken. Laat dan aub iets weten. Ik hou het niet meer. 'K wil weer muziek maken.

Dit pc'tje vond ik op Microforce : Computers, Notebooks, Laptops, Hardware in Gent, Gentbrugge,Oost-Vlaanderen voor € 1028.

* Intel Core i5-650/3.20GHz 4MB QPI DDR3 LGA1156
* WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 64MB SATA 6 GB/S 7200 RPM
* WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 64MB SATA 6 GB/S 7200 RPM
* Kingston KVR1333D3N9K2/4G 4GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM KIT 2x2G
* Kingston KVR1333D3N9/2G Valueram 2GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM
* DVD+-RW BLACK SATA
* ASUS EAH5670/DI/1GD5, 1GB ATI 2xDVI,HDMI,PCIe
* LINKSYS WUSB54GC-EU COMPACT WIRELESS-G ADAPTER USB

Software :
* MICROSOFT OEM Windows 7 Home Premium 32-BIT NL

Is dit te duur? Ik vrees van wel. De harde schijven koos ik na andere berichten in dit forum te lezen. Naar het schijnt zijn deze schijven beter als je met audio wil werken.

Het mac pro idee laat ik maar vallen zeker. Heb nog nooit met Mac gewerkt, maar ze zien er zo goed uit hι.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 29-01-2011, 01:44
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald

Bij Alternate koop je een i7-750 PC voor 649 euro met 2 jaar garantie (zie mijn link van hierboven).
De service bij Alternate vind ik uit eigen ervaring goed.
Alternate heeft een webshop, maar ook een winkel in Aartselaar.

Die PC van 1028 euro is belachelijk duur.
Als je meer dan 4 GB RAM steekt is het trouwens niet aan te raden om een 32 bit versie van Windows te nemen, want alles wat boven de 3,5 GB RAM zit kan een 32 bit versie niet gebruiken.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 29-01-2011, 11:46
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Prijzen van pc's zjin heel moeilijk te vergelijken. Er zijn zoveel soorten moederborden, grafische kaarten, ram geheugen, processors enz die je kan combineren met elkaar .

Belangrijk is dat je alles op mekaar afstemt. Een rappe processor waar je traag geheugen aan koppelt heeft geen zin.
Een pc van bijvoorbeeld Medion is goedkoop en ook degelijk. Maar daar steekt dan bijvoorbeeld een schijf in met 16MB cache ipv 32MB. Of een processor met een cache van 2MB ipv 8MB . Die gedachtengang moet je doortrekken voor al je onderdelen in je pc.

Dat bepaalt vooral de snelheid en de prijs. En als je het rapste selecteert zal je zeker niet onder de 1000 euro uitkomen.

Onder W7 kan je de performance van je pc testen (score van 0-8). Dat vind je onder de eigenschappen van 'mijn computer'. Daar zie je direct waar de traagste onderdelen zitten van je pc.

Henk
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-01-2011, 12:33
Junior Member

Iemand ervaringen met Codima in Gent?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 29-01-2011, 12:41
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maestro Bekijk bericht
Iemand ervaringen met Codima in Gent?
Ik heb daar al geregeld pc onderdelen gekocht. Goedkoop en goede service. Daarnaast heb je nog 2 sites in Gent die goed scoren:

VDH Computers - Welkom
Microforce : Computers, Notebooks, Laptops, Hardware in Gent, Gentbrugge,Oost-Vlaanderen

Daarnaast nog

PIXMANIA ( meestal goedkoopst maar bij problemen terugsturen ed, prijsvoordeel direct weg dan)
Compustar - the star in hard- & software (Ieper & Kortrijk). Met wat onderhandelen gaat Compustar ook onder de prijs van Pixmania. Wie niet waagt, wie niet wint...

Henk

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 29-01-2011 om 12:43
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten