homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-12-2006, 23:24
Member

Reputatie: seagull is op goeie weg
Standaard elektrische gitaar mono of stereo opnemen

Hallo,

Ik heb vanmiddag een elektrische gitaarpartij opgenomen met mijn Rode Nt2a. (Ik weet dat dit niet echt de mic is voor amp opnames maar heb ff geen andere). Het resultaat viel trouwens best wel mee. Klinkt beter dan wanneer ik hem in de tascam pug en daarna ermee ga klooie met b.v. freeamp, of de distortion van cubase , dat is het toch net niet hoor.

Maar eh . . . ik meen ooit eens gelezen te hebben (kan het stukje niet meer terugvinden, heb net al geprobeerd met keyword) dat je die gitaarpartij mono op moet nemen. Klopt dat? En zo ja waarom?

Greetzz Seagull.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 12-12-2006, 23:40
Member

Standaard Re: elektrische gitaar mono of stereo opnemen

Sorry people, dit berichtje zie ik aldaar, is in het verkeerde forum terechtgekomen, tja, dan is die verzendknop al ingedrukt. . .
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-12-2006, 23:42
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

een mono bron neem je altijd in mono op. Een gitaar is 1 signaal, dus mono. mono in stereo opnemen is eigenlijk alles gewoon 2 maal opnemen, met signaalverlies en extra basisruis als gevolg.

in de mix kan je dan via de panning de gitaar in het stereobeeld plaatsen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-12-2006, 09:54
Active Member

Reputatie: michielhemmer is op goeie weg

ben ik het niet helemaal met je eens....

ik neem mijn gitaar dus via een podxt-pro op en doe dat stereo......als het nodig is!

stereo: als je ook stereo effecten gebruikt.....stereopanner/stereodelay/rotaryeffect.

mono: als je gewoon de basis gitaar sound wilt opnemen zonder enige effecten

heb ik er ook nog een vraagje over: ik neem dus op via de pod....heb ik dan ook signaal verlies met een stereo opname vergeleken met een mono opname (bij mij komt er dus geen microfoon bij kijken en heb dus vrijwel geen bijgeluiden)???? :-?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-12-2006, 13:51
Senior Member

Reputatie: Guerno is op goeie weg

het gaat hier over een micro plaatsen voor je versterker en dan heb je enkel mono hé. zonder micro kun je natuurlijk stereo opnemen maar die stereo effecten doe ik met software.

Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-12-2006, 16:52
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
heb ik er ook nog een vraagje over: ik neem dus op via de pod....heb ik dan ook signaal verlies met een stereo opname vergeleken met een mono opname (bij mij komt er dus geen microfoon bij kijken en heb dus vrijwel geen bijgeluiden)????
Absoluut niet hoor. Wat ik wel aanraad is dat je je POD digitaal aansluit op je interface, om verschillende AD-DA passages, met kwaliteitsverlies als gevolg te vermijden. (ad van de pod, da van de pod naar de analoge ingang van je kaart, terug ad van je interface)
Wat je in het beste geval kan doen is je gitaar met een goede converter en DI opnemen naar de PC (mono) en via je software digitaal 'reampen' naar je POD, en zo digitaal terug gaan. Op die manier heb je de meeste controle over je signaal, gecombineerd met de hoogste opnamekwaliteit.

pzz
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-12-2006, 18:09
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Ik heb thread verplaatst naar opname-technieken.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-12-2006, 20:26
Member

Hallo,

Oke. fijn om te weten, extra ruis en kwaliteitsverlies wil ik natuurlijk niet. Logischerwijs moet je dus zang met een condensatormicrofoon ook mono opnemen? (O jee, ik hoop niet dat dit berichtje nu verplaatst wordt naar het domme vragen forum whaha). Nee maar eh .. . gewoon goed om het zeker te weten.

Ik neem de zang altijd gewoon stereo op (Zou dan dus mono moeten zijn) en doe dan duplicate track en stuur de ene links en de andere rechts uit, dat is toch de maniere om l en r geluid te krijgen?

Seagull.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 18-12-2006, 23:20
Senior Member

Reputatie: Guerno is op goeie weg

zang is inderdaad ook mono logischerwijs
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-12-2006, 10:42
Member

Nou, dan ga ik de zang in vervolg ook anders opnemen dus.

Thanx!

Seagull
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten