homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #41 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 14:44
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Basta op bezoek bij SABAM

Velen uiten hun ongenoegen over Sabam etc .... maar laten zich wel aansluiten, dus als aangeslotene steun je hen en ga je akkoord met hun praktijken !!!
Kijk, ik trek niks van Sabam omdat ik niet aangesloten ben, ik doe wat ik wil en ze moeten niet om geld komen schooiën op een arrogante manier ook, ze zijn een privé instelling met een hoop profiteurs en ik trek mij dus van hun boeltje niks aan en moeten mij schonekes gerust laten ook.

Als ik mijn werk zou willen laten beschermen op zulke manier en ook wil innen heb ik nog altijd keuze om dit door een andere maatschappij te laten doen en zelfs in het buitenland. Dus wil men Sabam niet steunen in zijn doen en laten, ga er dan eenvoudigweg niet bij aansluiten, simpel toch.

Patrick.
Met citaat reageren
  #42 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 14:59
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Velen uiten hun ongenoegen over Sabam etc .... maar laten zich wel aansluiten, dus als aangeslotene steun je hen en ga je akkoord met hun praktijken !!!
Kijk, ik trek niks van Sabam omdat ik niet aangesloten ben, ik doe wat ik wil en ze moeten niet om geld komen schooiën op een arrogante manier ook, ze zijn een privé instelling met een hoop profiteurs en ik trek mij dus van hun boeltje niks aan en moeten mij schonekes gerust laten ook.

Als ik mijn werk zou willen laten beschermen op zulke manier en ook wil innen heb ik nog altijd keuze om dit door een andere maatschappij te laten doen en zelfs in het buitenland. Dus wil men Sabam niet steunen in zijn doen en laten, ga er dan eenvoudigweg niet bij aansluiten, simpel toch.

Patrick.

En wat zijn dan die alternatieven Patrick? Ik bedoel dan, echte alternatieven voor SABAM en er dus niet aan gelieerd, een auteursrechtenvereniging die de belangen van de artiest verdedigt en er voor zorgt dat de auteursrechten aan hem worden uitbetaald?

Niet eens sarcastisch bedoeld, ben echt benieuwd...

IZ.
Met citaat reageren
  #43 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 15:03
Senior Member

Reputatie: igiveyoubass is op goeie weg

n vriend en ik hebben een elektroproject, en we brachten een ep via een label. een remix van op de ep is gedraaid geweest op stubru, bbc one, en door justice mr oizo busy p en andere elektrogrootheden. Dat is ondetussen al een jaar of 2 geleden, en nog geen frank gezien al kan dat natuurlijk ook bij het label blijven plakken zijn.

EDIT: straks moet ik mn stemgedrag nog gaan aanpassen http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110125_085

Laatst gewijzigd door igiveyoubass; 25-01-2011 om 15:31
Met citaat reageren
  #44 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 16:14
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jniet Bekijk bericht
Ja, maar wat Alain zegt is dat SABAM de bewijslast moet aanleveren
Gewoon even ter informatie volgende interessante informatie die voortspruit uit een parlementaire vraag van een zekere Bart Tommelein:

Op 6 januari 2004 stelde Bart Tommelein in de parlementaire commissie voor het bedrijfsleven een vraag over de manier waarop SABAM of de gebruiker van de muziek moeten bewijzen of er al dan niet SABAM-rechten betaald moeten worden. Tommelein:

In theorie moet men uiteraard niets betalen aan SABAM als de artiest waarvan men de muziek gebruikt zijn rechten zelf beheert en niet bij SABAM is aangesloten. Hierbij rijst het probleem dat het soms zeer moeilijk is te achterhalen welke muziek al dan niet auteursrechtelijke bescherming geniet. Naar ik heb vernomen heeft SABAM zelf onvoldoende gegevens om alle bij hun aangesloten artiesten te identificeren. Gelet op de monopoliepositie van SABAM is elke organisator van evenementen en elke lokale radio de facto verplicht om bij SABAM aan te kloppen.

Dit lijkt mij een zeer ongezonde situatie. Het is technisch nochtans heel goed mogelijk een databank op te richten die alle auteursrechtelijk beschermde werken in ons land bundelt. Via een soort audiovergelijkingsprogramma zou men dan onmiddellijk kunnen nagaan of een bepaald nummer al dan niet auteursrechtelijke bescherming geniet. Gezien SABAM een commerciële organisatie is, vraag ik mij af of hier geen taak voor de overheid is weggelegd. Acht de minister het opportuun om hiervan werk te maken?

De bevoegde federale minister, toen nog Fientje Moerman (inmiddels is Marc Verwilghen bevoegd), antwoordde als volgt:

1.Ten eerste, op grond van het algemeen bewijsrecht komt het aan SABAM toe de feiten die ze aanvoert te bewijzen. Zo dient zij de bewering dat een rechthebbende haar het beheer van zijn rechten heeft toevertrouwd, te bewijzen. Dat is op basis van artikel 870 van het Gerechtelijk Wetboek en artikel 1315 van het Burgerlijk Wetboek.

2.Ten tweede, de Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et Compositeurs (CISAC) en het Bureau International de l'Edition Musicale (BIEM) richten aanbevelingen tot hun leden inzake de documentatie en de verdeling van hun rechten. Deze aanbevelingen voorzien - onder andere - in het opstellen, door de beheersvennootschappen, van databanken die hun respectievelijke leden opnemen en in de uitwisseling van informatie tussen de beheersvennootschappen. Als lid van zowel CISAC als van de BIEM dient SABAM zich naar deze aanbevelingen te schikken.

3.Ten derde, artikel 66, laatste lid van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten bepaalt dat de beheersvennootschappen verplicht zijn ter plaatse inzage te verlenen in de repertoires waarvoor zij het beheer waarnemen. In toepassing van deze bepaling is SABAM gehouden belanghebbende derden bij middel van een raadpleging ter plaatse van de repertoires waarvan zij het beheer waarneemt, toe te laten om de volgende zaken na te gaan: de werken waarvoor zij de auteursrechten beheert, de werken die zij beheert en de rechthebbenden die haar rechtstreeks of onrechtstreeks het beheer van hun rechten hebben toevertrouwd. Met andere woorden, zowel degenen die rechtstreeks zijn aangesloten bij de Belgische Beheersvennootschap als degenen die zij beheert krachtens haar samenwerkingsakkoorden.

4.Vierde punt. In toepassing van artikel 76 van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten kan elke belanghebbende persoon, die van oordeel is dat SABAM haar verplichtingen, die voortvloeien uit artikel 66, laatste lid van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten, niet respecteert, de dienst die belast is met de controle van de beheersvennootschappen verzoeken om na te gaan of SABAM haar wettelijke plichten al dan niet heeft miskend. De minister kan de vergunning van SABAM intrekken indien SABAM in strijd met de wet of met zijn eigen reglementen optreedt. De intrekking van de vergunning is de enig mogelijke sanctie. Binnen de FOD wordt een wetsontwerp voorbereid met een iets uitgebreider sanctieapparaat met meer gradaties.

Conclusie: wat betreft de auteursrechten ligt de bewijslast momenteel bij SABAM. Het is SABAM die moet kunnen aantonen dat een werk dat 'gebruikt' wordt, auteursrechterlijk beschermd is én dat de auteur aangesloten is bij SABAM of bij één van haar zusterorganisaties in het buitenland.

[...]

Bron: zie Rechtenvrije muziek en SABAM: Bart Tommelein reageert | LVB.net

Dit gewoon ter informatie.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #45 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 17:14
Vintage Member

Reputatie: bracky wordt hier goed onthaald

ik heb ook hartelijk gelachen met Jean Luc Dehaene, de stoom kwam letterelijk uit zijn olifant oren,
Even steigeren om te antwoorden op een simpele vraag... typisch Belgie!
Met citaat reageren
  #46 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 17:18
Active Member

Reputatie: borjacobs is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tyros2 Bekijk bericht
Dankjewel Dirk
Met citaat reageren
  #47 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 17:24
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Wat een BAZEN, die mannen van Basta! Geweldig!
Ik heb me ziek gelachen, net als met hun stunt met die Telecom-aanbieder.
Met citaat reageren
  #48 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 17:54
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk bericht
En wat zijn dan die alternatieven Patrick? Ik bedoel dan, echte alternatieven voor SABAM en er dus niet aan gelieerd, een auteursrechtenvereniging die de belangen van de artiest verdedigt en er voor zorgt dat de auteursrechten aan hem worden uitbetaald?

Niet eens sarcastisch bedoeld, ben echt benieuwd...

IZ.
Hello Izzy, ik dacht toch dat er nog soorten maatschappijen waren en vooral dan ook in het buitenland, men is toch niet verplicht om bij Sabam aan te sluiten omdat die het monopolie hier bezit, en dat laatste is net iets wat hen zo in oneerlijke praktijken laat handelen, ze voelen zich te machtig.
Het moest een openbare instelling zijn of toch tenmiste onder strengere controle staan. Waarom zou ik bij zo iets aansluiten als een kleine vis van artiest toch nooit zijn centen ziet en als ik al een procedure zou moeten inspannen omdat iemand bvb. plagiaat op een nummer van mij pleegde zal ik daar ook zelf de gerechtskosten moeten voor dragen, dus als ik niet aangesloten ben, ben ik ook auteur van mijn eigen werk en wettelijk beschermd en dit zowel voor geschreven werk, het uitvinden van een nieuwe vorm van letter enz ... Als er iets mis gaat en men werk van mij steelt en moest ik bij hen aangesloten zijn, zal Sabam daar niet wakker van liggen en niet gaan procederen op hun kosten voor mij hoor.
Het enige wat telt is hun kas en verrijking en de kleine artiest zal altijd in de kou blijven staan, het grote geld gaat naar de gekenden.

Patrick.
Met citaat reageren
  #49 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 17:57
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Gewoon even ter informatie volgende interessante informatie die voortspruit uit een parlementaire vraag van een zekere Bart Tommelein:

De bevoegde federale minister, toen nog Fientje Moerman (inmiddels is Marc Verwilghen bevoegd), antwoordde als volgt:

2.Ten tweede, de Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et Compositeurs (CISAC) en het Bureau International de l'Edition Musicale (BIEM) richten aanbevelingen tot hun leden inzake de documentatie en de verdeling van hun rechten. Deze aanbevelingen voorzien - onder andere - in het opstellen, door de beheersvennootschappen, van databanken die hun respectievelijke leden opnemen en in de uitwisseling van informatie tussen de beheersvennootschappen. Als lid van zowel CISAC als van de BIEM dient SABAM zich naar deze aanbevelingen te schikken.
Fientje weet het zelf niet goed zo te zien: BIEM staat volgens mijn weten nog steeds voor Bureau International des Sociétés Gérant les Droits d'Enregistrement et de Reproduction Mécanique

In ieder geval: duidelijk antwoord Alain, niet dat ze het zouden kunnen verantwoorden om het anders te doen, maar al de SABAM praktijken zijn toch nogal vaak gehuld in vage juridische nevels als je't mij vraagt. Bedankt voor de verduidelijking, zo weet iedereen weer wat zijn rechten zijn als er nog eens zo'n arrogante inspecteur met zijn papiertje komt zwaaien. (Reputatiepuntje!)

Grtz!
Met citaat reageren
  #50 (permalink)  
Oud 25-01-2011, 22:25
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Hello Izzy, ik dacht toch dat er nog soorten maatschappijen waren en vooral dan ook in het buitenland, men is toch niet verplicht om bij Sabam aan te sluiten omdat die het monopolie hier bezit, en dat laatste is net iets wat hen zo in oneerlijke praktijken laat handelen, ze voelen zich te machtig.
Het moest een openbare instelling zijn of toch tenmiste onder strengere controle staan. Waarom zou ik bij zo iets aansluiten als een kleine vis van artiest toch nooit zijn centen ziet en als ik al een procedure zou moeten inspannen omdat iemand bvb. plagiaat op een nummer van mij pleegde zal ik daar ook zelf de gerechtskosten moeten voor dragen, dus als ik niet aangesloten ben, ben ik ook auteur van mijn eigen werk en wettelijk beschermd en dit zowel voor geschreven werk, het uitvinden van een nieuwe vorm van letter enz ... Als er iets mis gaat en men werk van mij steelt en moest ik bij hen aangesloten zijn, zal Sabam daar niet wakker van liggen en niet gaan procederen op hun kosten voor mij hoor.
Het enige wat telt is hun kas en verrijking en de kleine artiest zal altijd in de kou blijven staan, het grote geld gaat naar de gekenden.

Patrick.
Ik blijf het raar vinden dat de meeste kleine artiesten dit zeggen.

Ik ben ook een kleine artiest, ik breng met de band 1 cd per 2 jaar uit en doe amper 5 optredens, en toch verdien ik aan SABAM een mooie cent bij.

Ik heb al een paar keer problemen gehad, kleine geschillen, zijn steeds correct opgelost en SABAM heeft goed geholpen met zeer nuttige info.

Het kan best zijn dat niet iedereen er zo wel bij vaart, maar ik denk dat zo'n verhalen vaak een urban myth gaan scheppen...

IZ.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten