homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-01-2011, 23:45
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Oktava/Brauner/Neumann op klassieke gitaar

Hoi forummers,

Deze avond wat klassieke gitaar opgenomen.
Wilde graag eens weten wat jullie vonden van de kwaliteit van de opname/mix/plaatsing, enz.
Ter info: ik heb 5 mics gebruikt: 1 stel Neumann tlm103's in ORTF ongeveer een meter voor de gitarist, 1 Brauner ergens een twee meter schuin achter de gitarist (als room) en een setje oktava MK012's, als close mics op de gitaar zelf.
Vlug mixje gemaakt; alle reacties welkom!
Niet letten op de speelfoutjes.
Vriendelijke groet,
alain
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 HR klassieke gitaar deel 1.mp3 (1.76 MB, 167x gelezen)
Bestandstype: mp3 HR klassieke gitaar deel 2.mp3 (1.68 MB, 164x gelezen)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20-01-2011, 23:49
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Oktava/Brauner/Neumann op klassieke gitaar

Hey Alain,

Net even geluisterd op mijn PMC's.
Prachtige klank! Echt chapeau!
Ik hoor spijtig genoeg wel veel bijgeluiden: vooral in deel 1 hoor ik de gitarist zeer duidelijk ademen...stoort een beetje.
Tweede deel valt dit veel minder op, zeer mooie reverb!

Simon.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 00:12
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

2de lied is voor mij persoonlijk duidelijk beter, meer detail en je hoort minder een holle klank (kastgeluid vd gitaar in 't laag).
In 1ste lied vind ik dat de hoge noten en de lage tonen meer gescheiden zitten in het klankbeeld dan in het 2de lied. Ik heb dit wel beluisterd met mijn koptelefoon DT770.

Henk
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 00:37
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

Mooie sound, mooie gitaar ook!

Vind de eerste track ook wat veel bijgeluiden hebben, komt ook minder gedefinieerd over hier.
track 2 vind ik opzich mooier, alleen een beetje te verzopen in de mooie galm naar mijn mening.

beluisterd op mijn S2a'tjes
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 07:12
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Klinkt goed!
Zijn beidde tracks dezelfde gitaar?
Beluisterd op de topboxen van m'n imac
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 07:28
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi mannen,

Het zijn twee verschillende gitaristen, en twee verschillende gitaren. Bij de ene track is het inderdaad zo dat de adem van de speler behoorlijk (zeg maar storende wijze) wordt opgepikt door de mics, zeker door de neck-mic (oktava). Probleem lijkt ook te zijn dat klassieke gitaristen op een specifieke manier hun gitaar vasthouden (herinner het stapje waarop ze hun linkervoet plaatsen), waardoor de hals van de gitaar een stuk omhoog komt, en hun gezicht bijzonder dicht bij de toets komt. Het lijkt moeilijk om de "adem" uit de mics te houden, of ik moest experimenteren met een ribbon op de hals (maar dat heb ik bewust niet gedaan).
Alle tips welkom.
By the way: alle instellingen zijn bij beide opnames identiek. De verschillen die je hoort zijn de gitaar, de speler en de manier waarop is gespeeld.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 10:03
Senior Member

Reputatie: Jeast wordt hier goed onthaaldJeast wordt hier goed onthaald

Hey Alain,

Mooie opnames!
Ik vind de 2e opname ook wat beter klinken, zoals reeds gezegd.

Er is wel iets wat me een klein beetje stoort, ik weet het niet zeker maar volgens mij is het de combinatie van de room mic en de reverb.

Maar verder, meer van dit soort expirimenten! :-)

Grtz J
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 10:08
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Alain,
het klinkt goed alleen jammer van die ademhaling.

Ik heb getracht een illustratie te maken van hoe ik het eens zou aanpakken.
Ik weet niet 100% of dit zou lukken maar ik denk moesten die 2 TLM103 een lichte tot zeer lichte reverb krijgen en een sterkere reverb op de Brauner, dat het ook aardig kan klinken.
Ik zou eerst alles droog opnemen en daarna "fine tunen" met eventuele reverb.
Het is maar een idee.
Ik hoor graag je advies.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  gitaaropname.jpg
Bekeken: 414
Grootte:  137.1 KB
ID: 7542  
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 10:09
Active Member

Reputatie: StijnMichiels is op goeie weg

Hi Alain,

Kwaliteit is goed!

Inderdaad nummer 1 met die bijgeluiden (adem). Prijs je gelukkig dat je er geen Neumann op hebt gezet (tenzij je extreem goed weg zou kunnen richten van zijn longinhoud haha)

Nummer 2 is kwalitatief het best maar ik vind zelf ook dat er iets te veel galm op zit. Kan je er eentje posten met minder galm?
Voor de Classic Guitarplayers hier - Alain is the place to be

@ JB: je opstelling ziet er ook correct uit!

Laatst gewijzigd door StijnMichiels; 21-01-2011 om 10:13
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 21-01-2011, 10:16
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Stijn,
ik denk dat je vergeet dat de tlm103 Neumann's zijn? Trouwens die Oktava's zijn ook gevoelig in hun captatie.
Ik zou ze wegrichten (cardio) van zijn mond. Eventueel een monddoek gebruiken zoals chirurgen gebruiken. Is geen zicht maar wie ziet het? In de opname zal je het al veel minder horen.

Laatst gewijzigd door JB; 21-01-2011 om 12:22
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten