homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 11:33
Junior Member

Reputatie: zool is op goeie weg
Standaard MASTERING

[justify]Mastering is een kunst op zich en niet voor iedereen weggelegd. Maar mastering wordt te vaak en te veel 'gemythologiseerd' alsof het chemie van een bovennatuurlijke orde is. Dat is het niet. Iedereen kan leren masteren. En de belangrijkste 'tools' om goed te masteren zijn een paar oren en een dosis geduld. Als je dat geduld en die oren mist dan kan je best naar een professionele mastering-studio gaan, maar dan kost het je wel een bom geld. Als tijd geen issue is dan kan je het best zelf leren.

Mastering leer je door ervaring (zoals alles toch?). Uiteraard heb je wat materiaal nodig: een goeie eq, een goeie compressor en eventueel een limiter. Ikzelf beperk me tot software en die is er in overvloed beschikbaar, en die hoeft niet zoveel te kosten.
Als je Reason 3 hebt, dan ben je al een heel eind op weg met de Mastering Suite die daar deel van uitmaakt. Als je een eindmix (wav) gemaakt hebt in een andere toepassing, dan moet je die wel in je NNXT-sampler laden, want Reason kan niet als externe plug-in in andere toepassingen gebruikt worden. Als externe plug-ins kan ik de volgende aanraden: T-Racks, PSP Vintage Warmer, BBE Sonic Maximizer, Ozone Isotope.

Let bij het masteren wel op dat je niet overdrijft: het is een trend om alles zo luid mogelijk te masteren, met de bedoeling op de radio niet uit de toon te vallen. Dat is uiteraard belangrijk voor commerciële muziek en voor reclamespots, maar in de meeste gevallen is het niet nodig. Door zeer luid te gaan masteren verlies je een boel subtiliteit: alles knalt dan wel uit je boxen, maar nuances en kleur gaan daardoor verloren. Een andere fout die vaak wordt gemaakt is dat alles messcherp wordt gemasterd, waardoor hoge tonen niet natuurlijk meer gaan klinken en het totaal geluid 'verdund' wordt. Natuurlijk hangt dit alles ook af van je smaak en het soort muziek dat je maakt. Voor dub, drum'n'bass en andere 'basgevoelige' genres is het inderdaad belangrijk dat de lage tonen de dienst uitmaken en daar kan de mastering in grote mate het verschil maken.

Waar je ook wel moet op letten is dat je je masters kan beluisteren op verschillende monitors. Als je muziek maakt die ook voor de radio bedoeld is, dan kan je die ook best eens beluisteren via de luidspreker van een radio. Op die manier vermijd je dat je onderwereldlijke bastonen, die in je studio de buren uit hun huizen jagen, op een transistor niet eens te horen zijn, omdat zo een toestel maar een beperkt frequentiebereik heeft. En als je muziek maakt voor discotheken en clubs, kan je best je tracks eens door een dergelijk soundsystem beluisteren om te zien of het 'werkt'.

Dat is alles wat ik er voorlopig wou over zeggen, en ik hoop dat anderen ook hun ideeën en meningen over mastering naar dit forum zullen sturen.[/justify]
Gerry
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 11:58
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg
Standaard Re: MASTERING

als er één ding is wat ik heb geleerd over muziek - spelen, componeren, opnemen, 'sounds' creëren, mixen, ... noem maar op is het dit : je kan inderdaad bijna alles leren als je maar een beetje talent, brains en volharding hebt.

maar mastering is van een andere orde van grootte.

het gaat niet alleen om de luisterruimte die je nodig hebt of de echt wel superieure filters en weergaveapparatuur maar het uitzonderlijk inzicht dat je moet hebben in het geheel der factoren die bepalen hoe iets klinkt zoals het klinkt. dat vraagt niet alleen massas ervaring in alles wat met studios te maken heeft maar ook een zeer grote kennis (intuitief of ingestudeerd) van de wetenschap achter geluid!

natuurlijk kan iedereen een opname een beetje luider maken of wat hoog wegfilteren of een beetje minder muddy maken - hey, i do it every day!!! :-)

maar om een perfecte pro mix te nemen en die met een paar minieme ingrepen - en het gaat hier soms om minder dan één decibel hier of daar! - 10 keer beter te laten klinken ..............

je kan het aantal echte mastering engineers in belgië op de vingers van één hand tellen. of op één vinger :-)

oh ja, en de mythe dat je je eigen werk kan masteren op je eigen systeem - - - forget it!!!!!! wat je tijdens het mixen niet hoorde zal je tijdens het 'masteren' ook niet horen.

en met die plug ins zal je er ook niet komen.

amen
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 12:16
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
zool wrote:
Mastering is een kunst op zich en niet voor iedereen weggelegd.
Citaat:
zool wrote:
Dat is het niet. Iedereen kan leren masteren.
je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen :-)

Echt niet iedereen kan leren masteren.
Je hebt al een stel verdomd goede oren nodig en behoorlijk wat kennis van zaken.
(en dan bedoel ik niet alleen van "audio" zaken)
Thuis zijn in de soort muziek die je gaat masteren is ook wel essentieel en
wordt heel veel over het hoofd gezien vind ik.

Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15-02-2007, 13:10
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie

Tja, heb er ook wel wat op te zeggen.

Je weet zelf het beste hoe je het wilt hebben klinken en als dat je lukt is
je taak volbracht met masterring.
Of je kiest ervoor om je aan te leren wat anderen het liefste willen.
Weer copyright zo te zeggen van jezelf.
Wat wel te leren is, is natuurlijk de apparatuur bediennen.
Je kunt je best aanleren wat de rest doet maar je wil toch ook niet klinken
zoals de rest klinkt ?
Ik dedoel dat het een deel is van je kunst en een deel is van wat jij uitdrukken wil.
Natuurlijk zijn er vuistregels zodat je muziek goed te draaien is, EQ, Low cut.

Mastering wordt echter interessant bij film muziek.
Het samen voeggen van verschillende geluids beelden en dat zo ruimtelijk mogelijk, muziek, spraak, omgevings geluiden enz.
Dat lijkt mij de waarre uitdaging.

Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15-02-2007, 13:24
Active Member

Reputatie: ekzakt is op goeie weg

beste liefhebbers,
een goeie mix heeft niet veel nodig bij de mastering.
een slechte mix kan je wat verbeteren, maar krijg ge nooit echt goed, zelfs niet door de beste masterings engineer.
ik zou zeggen" leer eerst mixen".
verwacht niet dat een slechte balans of mix perfect wordt door te masteren.
we moeten eerlijk met ons zelf blijven en proberen te leren zodat we voorruitgaan in plaats van onze fouten door te schuiven naar iend anders(masteringengineer).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-02-2007, 00:41
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
beste liefhebbers,
een goeie mix heeft niet veel nodig bij de mastering.
een slechte mix kan je wat verbeteren, maar krijg ge nooit echt goed, zelfs niet door de beste masterings engineer.
ik zou zeggen" leer eerst mixen".
verwacht niet dat een slechte balans of mix perfect wordt door te masteren.
we moeten eerlijk met ons zelf blijven en proberen te leren zodat we voorruitgaan in plaats van onze fouten door te schuiven naar iend anders(masteringengineer).
ik zou identiek hetzelfde gepost hebben. Het belangrijkste van mastering is het matriaal voorbereiden voor de persing, dus zuiver technische zaken. De audiozaken die gedaan worden zijn vooral fouten in de mix zo veel mogelijk proberen te fixen, maar een perfecte mix wordt meestal niet bewerkt qua audio.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-02-2007, 05:13
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

kan ik alleen maar mee akkoord gaan.
Het gaat bij mastering, vooral dan CD mastering, om er op te letten dat de verschillende tracks niet tov mekaar te erg contrasteren in termen van volume en eq, dit gebeurt vaak als een groep of persoon de tracks op verschillende tijden in verschillende studios heeft opgenomen. Mensen die de "magie" verwachten om hun dode track tot leven te brengen gaan vaak ontgoocheld terugkomen vermits dat niet de taak is van de masteringsengineer, hij moet zoals al is gezegd de muziek klaarstomen voor het medium waarop het gaat verschijnen, met eventuele aanpassingen aan de audio indien nodig.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-03-2007, 12:20
Junior Member

Reputatie: Xpresso is op goeie weg

hello, ben een tijdje weggebleven en zal me niet kennen denk ik, het onderwerp spreekt me aan en ik wil mijn zegje er op, ben volledig akkoord mt deze gedachte van jou, het is wel zo als je een opname hebt met de akoestiek die je "thuis of workshop" hebt, dan klinkt alles ok, onze oren zijn er op afgestemd, speel je dan hetzelfde ergens anders bij vrienden of een bar,"zien dat je er geen vijanden bijmaakt, ha ha" en na verschillende instalaties buitenhuis uitgeprobeerd(ook auto) ,is de mix goed dan is er niks aan je oren, het voordeel van profecionele mastering (zeker niet de prijs) is dat die persoon in de ideale omgeving is,.

werk met sonar 5 en rewiremode reason 3
Citaat:
phaeon wrote:
Citaat:
zool wrote:
Mastering is een kunst op zich en niet voor iedereen weggelegd.
Citaat:
zool wrote:
Dat is het niet. Iedereen kan leren masteren.
je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen :-)

Echt niet iedereen kan leren masteren.
Je hebt al een stel verdomd goede oren nodig en behoorlijk wat kennis van zaken.
(en dan bedoel ik niet alleen van "audio" zaken)
Thuis zijn in de soort muziek die je gaat masteren is ook wel essentieel en
wordt heel veel over het hoofd gezien vind ik.

Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 16-03-2007, 13:44
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Hey Xpresso, ik denk dat je 2 termen door elkaar haalt.

Waar jij het over hebt is meer wat je doet om een eindmix te beoordelen. Bij mastering komt echt een beetje meer kijken dan alleen 'checken of het goed klinkt'. Mastering is OOK bv. alle tracks op eenzelfde volume krijgen op een complete CD. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar geloof me, dat is het NIET!!!

Ik merk dat waarschijnlijk door de informatie die voor ons beschikbaar is tegenwoordig, toch wat 'lichtjes' omgesprongen wordt met de term mastering. Het is geen magie ofzo, maar het mag absoluut wel als een kunst beschouwd worden.

Of iets goed klinkt of niet goed klinkt kan iedereen beoordelen. Om te masteren moet je echter dieper duiken dan 'goed of niet goed'. En de daarbij behorende superbe oren hebben slechts heel weinig mensen!!!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-04-2007, 20:56
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg
Standaard MASTERING: AAMS tool

Zeg in mastering geïnteresseerde homerecorders,

ik ben even van mijn sokkel geblazen.

Waarom? Hier het verhaal:

Ik ben mij al enkele maanden aan het verdiepen in de kunst van het masteren. Geen geweldig idee, als je weet dat mijn hoofddoel het ZELF masteren van een 10 tal tracks van een EIGEN opgenomen en een EIGEN gemixte CD is.

Toch doe ik het zelf, omdat ik geen geld heb voor een prof EN omdat ik een controlefreak ben, natuurlijk .

Ik dacht eerst: laat mij het boeltje masteren in Ozone3 van Izotope. Dat is misschien niet super-professioneel, maar toch gewaardeerd binnen het milieu. Ik heel die plugin geanaliseerd en alles uiteindelijk mooi volgens het boekje gemasterd. Resultaat: SLECHT. Ik was echt niet content van dit resultaat, ondanks ik geen overdreven EQ, Exciting, etc. gebruikt heb. Gewoon het nodige gedaan.

Vervolgens heb ik de boel (I confess: van frustratie) effe aan de kant gesmeten, mijn oren wat laten rusten en terug dit forum bezocht voor meer info.

In één of andere MASTERING-topic kwam ik (via Pixie, meen ik) een tool tegen: AAMS (Auto Audio Mastering System). Zie ook AAMS

Ik dacht: misschien gaat deze Hollandse tool mij op weg kunnen helpen. Ik probeer (voor de fun) effe een volldig automatische mastering (source preset 'SLOW') en... 20 minuten later (hij heeft z'n tijd nodig): een verbluffend goeie master van mijn nummer. !!!!!!!!!

Lijkt allemaal veel te mooi om waar te zijn, maar toch is het zo. Ik wil zeker niet blindelings vertrouwen op zo'n tool, maar ik ben toch nog steeds high van het resultaat ervan (of voor wat dient deze smily anders?).

Iemand meer goeds of slechts gehoord van deze tool? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!!!!!!!!

Jef, AOE
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten