homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > MIDI

Mededelingen

MIDI MIDI leidt nog altijd tot een heleboel vragen. Hier bespreken we alle aspecten.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-12-2006, 20:00
Active Member

Reputatie: giel12 is op goeie weg
Standaard Midi setup maken? Hoe beginnen EN HOE VERDER?

[size=x-small]Op onderstaand probleem heb ik al een oplossing gevonden... Scroll even door voor m'n ander probleem (sampletank)[/size]

Hey iedereen

Ik ben van plan om met wat midi te gaan werken (lees: prutsen ), vermits een veel efficiŽntere werkwijze is dan met telkens afzonderlijke wav's met meer mogelijkheden. Ik weet dat midi 'data' is btw... Mijn vraag is hoe dat ik dat allemaal moet gaan opstellen. Hierbij m'n huidige situatie:

Eqp:
-Roland EXR-5 keyboard met midi in+out
-Mbox2 met midi in+out (en midi-interface, denk ik, of niet?)
-BCF2000 DAW controller met eveneens in en out

Ik werk met Protools LE. Volgens mij heb ik ook 2 optie's, oftewel de midi via de BCF2000 laten gaan oftewel via de MBOX2, of is dit technisch gezien niet mogelijk? En als ze allebij mogelijk zijn, welke optie is dan de beste?

En ik zit nog met enkele vragen...

-Heb ik nog een soort van sequencer ofzoiets nodig en zo ja, wat is dat?
-Hoe moet ik dit alles juist aansluiten?
-Hoe moet ik dit configureren in Protools? Via options, peripherals,... (volgens mijn eigen opzoekwerk), maar wat dan?
-En tot slot (aansluitend op vorige vraag), dien ik bijkomende software/drivers te installeren?

Dank jullie alvast voor de raad!

mvg

[ Bewerkt door giel12 on 5/12/2006 19:01 ]

[ Bewerkt door giel12 on 9/12/2006 19:44 ]

[ Bewerkt door giel12 on 10/12/2006 11:02 ]
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-12-2006, 22:38
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Midi setup maken? Hoe beginnen?

Hey Giel,

Je bent wat van plan zeg... Haha! Neej, serieus... Je hebt enkele opties, ik zal even een simpele opzet maken...

Midi out EXR5 --> MIDI in Mbox2
Midi in EXR5 --> MIDI out Mbox2

Nu kun je in principe al MIDI-gegevens vanuit je EXR5 naar je comp sturen en omgekeerd. Een sequencer is een programma dat oa MIDI-gegevens registreert en uitstuurt. Tegenwoordig is een sequencer zo functioneel dat ie met audio en MIDI kan werken (evt. zelfs nog video). Maar om even bij MIDI te blijven, je duwt record in je sequencer, en vervolgens speel je op je keyboard een noot... Zeg even C3. Als je keyboard velocity sensitive is zal je sequencer ook een waarde toekennen aan de 'hardheid' waarmee je die C3 indrukt, en de lengte van de noot (dus zolang je de C3 ingedrukt houdt). MIDI werkt met waardes tussen 0-127, stel even dat je die noot speelt met velocity waarde 100 en hem in een 4/4 maat 1 tel wilt laten spelen. Zo record je dus een C3 met een velocity waarde van 100, en daarbij de tijdsduur van het inhouden van de noot. Wil je daarna een D3 spelen die iets zachter klinkt, maar een gelijke duur heeft, kun je OF ook die D3 ook inspelen en dan de toets iets zachter indrukken OF je kopieert de C3 noot een tel verder en pleurt hem dan op D3, en je verandert even de Velocity waarde naar bv. 80. Simpel as that. In principe kun je verschillende MIDI-commando's toekennen aan bv. een schuif of een draaiknop op je keyboard. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je keyboard.

Mbt je BCF2000, is het niet zo dat die BCF via USB ook MIDI gegevens uitstuurt en ontvangt? Dan hoef je die dus maar op je USB poort aan te sluiten en kun je er gewoon mee werken. In principe kun je ook werken met een MIDI-interface, maar het lijkt me veel praktischer om die BCF gewoon via USB aan te sluiten. Als je meerdere keyboards wil gaan gebruiken kun je ze evt. via een MIDI-thru metelkaar laten communiceren of je koopt dan alsnog een MIDI-interface.

Ik heb geen flauw idee hoe Protools werkt, maar ik denk dat je gewoon ergens kunt selecteren welk MIDI-apparaat je wilt gebruiken. Belangrijk is daarbij te denken dat je in zowel je sequencer (Pro tools) als op je synth moet aangeven op welk MIDI-kanaal je wilt werken (1-16).

Verder hoef je geen bijkomende software of drivers te installeren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, nog even mijn persoonlijk advies: sluit alles eens volgens bovenstaande methode aan en experimenteer een beetje. Daar leer je op zich ook al een heleboel van.

Suc6, en we horen wel als je nog verdere vragen hebt.

[ Bewerkt door Contender on 5/12/2006 20:49 ]
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-12-2006, 13:54
Active Member

Standaard Re: Midi setup maken? Hoe beginnen?

Dank voor de reactie, ga deze namiddag wat proberen!

Mvg
Giel
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-12-2006, 19:33
Active Member

Standaard Sampletank 2 LE?? + RE: Midi setup

Beste homerecorders

Ik heb vandaag m'n midi setup, zoals hierboven omschreven aangesloten, en ik kan mididata opnemen via Protools. Nu zou ik deze data nog effectief in 'muziek' willen omzetten. Ik zou dit moeten doen via plugins, maar ik weet niet waar te beginnen. Ik heb een grand piano vst eraf gehaald en ik zou graag m'n mididata daardoor laten afspelen. Waar dien ik te beginnen en wat moet ik doen om het daadwerkelijk te laten klinken?

Edit: Ik heb ook sampletank 2 SE erop gezet, maar ik zie geen instrumenten in m'n browservenster? De toetsen lichten wel op als ik die op m'n controller bespeel...

Alvast bedankt!

mvg
giel12

[ Bewerkt door giel12 on 10/12/2006 10:15 ]

[ Bewerkt door giel12 on 10/12/2006 11:03 ]
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 09:04
Vintage Member

Standaard Re: Sampletank 2 LE?? + RE: Midi setup

Giel, ik snap niet helemaal wat je wilt. Als je MIDI data om wilt zetten in audio, dan zul je de output van je synth via de input van je audio-interface op een kanaal in Pro-tools moeten recorden. Of als je via een mixer werkt, dan bv. de direct-outs (als je mixer die heeft) naar de inputs op je audio-interface.

Als je van instrument wilt wissen op een betreffend MIDI-kanaal, zul je in protools moeten instellen dat de MIDI-output van dat kanaal wordt uitgestuurd naar een ander instrument. Ik weet niet hoe dit in Protools werkt, dat zul je even in de handleiding moeten nakijken...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 12:21
Active Member

Reputatie: Prez is op goeie weg
Standaard Re: Midi setup maken? Hoe beginnen EN HOE VERDER?

Ik heb gisteravond ook sampletank voor het eerst uitgeprobeerd in Protools en er zaten ook geen instrumenten in m'n browser. Moest je ze ondertussen al ergens gevonden hebben laat het even weten aub ?

Ik ben ook van plan om vanaf nu zowel audio als midi in protools te doen want dan kan ik gemakkelijker werken. (normaal doe ik midi in Cubase)
Als ik al een beat ofzo gemaakt heb kan ik dan onmiddellijk een stukje gitaar of stem opnemen en samen beluisteren zonder dat ik eerst die beat moet opnemen,...

Ik werk met een midi interface, de in- en uitgangen kunnen geselecteerd worden in protools maar er komt geen signaal binnen en er vertrekt er geen...

We zien wel wat de oorzaak is, moet nog eens verder zoeken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 12:32
Active Member

Ik heb dus het probleem van Prez... (ter verduidelijking)

Ik wil gewoon m'n midi in audio hebben en dit in m'n sessie verwerken. Hiervoor heb ik dus sampletank aangewend, maar ik zie geen instrumenten in m'n browser...

al bedankt voor de reacties!!

mvg
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 15:42
Vintage Member

Erhm... Sampletank is toch gewoon een virtuele sampler? Ik ken Sampletank verder niet echt, maar ik heb eens ooit een demo ervan gehad via het NLse audio-magazine Interface?? En ik meen dat Sampletank gewoon een veredelde sampler was...

:-? :-?

Je zult dus een sample-bank met instrumenten moeten inladen om deze diverse instrumenten beschikbaar te hebben in Sampletank. Of zit ik nou nog steeds in de foute richting te denken mbt jullie probleem?

MIDI naar audio omzetten kun je alleen door:

1. het betreffende virtuele instrument (bv. VST instrument) als audio recorden op een apart audio-kanaal.
2. het betreffende hardware apparaat via de (audio)-output op een input van je audio-interface aan te sluiten, en die input record je dan uiteraard ook op een apart audio-kanaal in sequencer.

Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 16:03
Active Member

Ik heb ondertussen gevonden hoe je instrumenten in je browser laadt. Op de cd staan deze in een folder (met wat zoekwerk kom je er wel). Deze kopieer en plak je vervolgens in de folder van sampletank (SptInstruments ofzo). Nu komen deze in je browser.

Meteen dook voor mij weer een nieuw probleem op, nl. hoe moet ik nu een bepaald instrument op een track krijgen?? Ik heb al geprobeerd te slepen, maar dat lukt niet :S

Iemand een idee?

Mvg
Giel
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-12-2006, 16:40
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Dubbelklikken...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten