homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 16:42
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Oktava ML-53 vs. tBone RM700

Vanwege Upperlip's thread over Oktava ribbons ( Oktava Ribbons ) heb ik even een korte shootout gedaan met de twee ribbons die ik in mijn bezit heb.

Ik heb beide ribbons vergeleken op elektrische gitaar (een Lag Strat-copy clean opgenomen en dan gereampt op een Randall RX15 oefenversterker), een akoestische gitaar (Baton Rouge) met de microfoons telkens iets voorbij de 12de fret (weg van het klankgat) en gesproken stem (man en vrouw, met dank aan de wederhelft).

De onderlinge volumes verschillen wel wat (ik heb eigenlijk gewoonweg niet de tijd genomen om ze gelijk te trekken) dus daar dient bij het beluisteren wel rekening mee gehouden te worden.
De volledige set samples valt ook te downloaden op Tumbler - Ribbon Shootout on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free .

Mocht jullie deze test nog willen herhaalt zien op een andere bron, laat het maar weten.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  RibbonShootout_1.jpg
Bekeken: 81
Grootte:  114.9 KB
ID: 7284   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  RibbonShootout_2.jpg
Bekeken: 86
Grootte:  95.6 KB
ID: 7285  

Naam:  RibbonShootout_3.jpg
Bekeken: 85
Grootte:  106.9 KB
ID: 7286   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  RibbonShootout_4.jpg
Bekeken: 81
Grootte:  97.3 KB
ID: 7287  

Naam:  RibbonShootout_5.jpg
Bekeken: 89
Grootte:  73.2 KB
ID: 7288  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 16:55
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Oktava ML-53 vs. tBone RM700

Ik vind de oktava beter, maar ook niet echt geweldig klinken, zeker niet op stemmen.
wat is de prijs van die oktava eigenlijk, bij onze duitse vrienden hebben ze alleen de ml52?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 17:01
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Oktava -- Shop

€265, maar let er wel op dat ik de originele transfo heb vervangen door een Lundahl-transfo, wat redelijk wat aan het geluid gedaan heeft (zie Tutorial: Transformer upgrade Ribbon Mic, Fathead Mod ).

Hij kan ook geleverd worden met dezelfde transfo als die ik er zelf ingestoken heb, maar dan kost hij €350.

Laatst gewijzigd door Pixie; 02-01-2011 om 17:04
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 17:08
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Heb de files op soundcloud ook eens beluisterd. Ik vind de tBone helderder klinken dan de Oktava. Klinkt ook iets dynamischer.

Henk
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 17:18
Moderator

En als je dan weet:

ML-53 (met Lundahl) => Ä350
RM700 => Ä88

Dat kan tellen qua prijs/kwaliteit...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 20:16
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Heb de files op soundcloud ook eens beluisterd. Ik vind de tBone helderder klinken dan de Oktava. Klinkt ook iets dynamischer.
Anderzijds moet ik na herbeluistering wel opmerken dat de Oktava een stuk voller klinkt...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-01-2011, 20:45
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Anderzijds moet ik na herbeluistering wel opmerken dat de Oktava een stuk voller klinkt...
Mijn voorkeur gaat uit naar de 2de ribbon van ieder fragment van hierboven. Ruist minder en is waarschijnlijk ook gevoeliger maar heeft iets meer last van het aanblazen van bepaalde klanken (de p & b). Ik veronderstel dat dat de RM700 was?

Henk
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten