homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-12-2010, 11:08
Member

Reputatie: Desmond is op goeie weg
Standaard REW calibratie en meting.

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over Room Eq Wizzard (REW).

Als ik mijn soundcard gecalibreerd heb staat de lijn altijd lager dan mij meting.
Is het de bedoeling dat ik deze lijn (van de soundkaart calibratie) zelf naar het nivo breng waar ik mijn SPL op heb gecalibreerd?

Bijvoorbeeld (Standard) calibreer je je SPL op 75 db, maar mijn sound kaart calibratie staat op 40 db? Wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd?

M.v.g. Desmond
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-12-2010, 14:50
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: REW calibratie en meting.

hoe calibreer je dat?
Heb je een calibrator of SLM?

Voor ruimtemetingen is absolute calibratie overigens niet van belang.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-12-2010, 11:29
Member

Hallo Bert,

Ik bedoel niet dat ik de spl meter zelf calibreer..
Heb jij REW weleens gebruikt?

Als ik het goed begrijp word de soundcard calibratie gebruikt als de nominale of target lijn toch? Zodat ik als ik een meting doe kan zien of ik pieken of dippen heb, heb ik dat goed?

Desmond
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-12-2010, 12:40
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik ken het niet echt.

Gebruikt het soms een kanaal van de sound card als referentie?
(Dus: de computer doet een recht signaal weg, 'ziet' dat er dingen misgaan en compenseert daarvoor, op die manier werkt EFT ook).

Volgens mij kun je, als je met een goede sound card meet, die cross correlatie wel weglaten. Ik heb zo'n Edirol UA-25 kaart en werk met ARTA, en dat meet zonder kunstgrepen precies hetzelfde als m'n oude MLSSA systeem (industriestandaard van weleer).

Maar of dat voor REW geldt weet ik niet.

Er is van alles op de markt om mee te meten.
Die programma's varieren in prijs van totaal zot tot gratis.
Sommige meetpakketten gebruiken speciale hardware, zoals Monkey Forrest MLSSA TEF en Clio, wat voor sommige industriele toepassingen wellicht aantrekkelijk is.
WinMLS en EASERA werken goed maar zijn erg duur.
ARTA kost geloof ik nog geen 80 euro en kan alles wat die andere programma's ook kunnen (het enige dat ik tot nu toe ben tegengekomen dat sommige lui missen is een mogelijkheid om het geluid op te nemen en een optie voor Quality Control).
Van ARTA weet ik dat het goed werkt
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-12-2010, 21:17
Member

Nevermind,

Heb het al gevonden. Ik kon de juiste woorden even niet vinden.

De juiste woorden waren:

mic and sound card calibration db seems low

Mic en soundkaart calibratie db zijn lager dan de db van de metingen.

De link vertelt meer:
mic and sound card calibration db seems low - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Desmond
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten