homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-12-2010, 14:32
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie
Standaard preamp shootout op snare (SM57)

Hallo,

In het kader van de thread SSL VHD PRE naast Audient asp preamp start ik een even een nieuwe draadje om de Audient ASP 008 preamp te vergelijken met de andere die ik nu ter beschikking heb.

Op vraag van topicstarter Dekkorr, heb ik volgende kleine shootout op de snare uitgevoerd.

Specs:
- Gebruikte microfoon: Shure SM57 top
- Gebruikte preamps: Audient ASP008, Mackie 1642-VLZ3 tafeltje, Behringer Eurorack MX2004A tafeltje en GAP Pre73.
- GAP Pre heb ik in 2 settings gebruikt: High input gain (60dB) (meer karakter) en low input gain (30dB), output gain hieraan aangepast.
- Converters: SSL Alphalink/MadiXtreme.

Groeten,
Simon.

GAP Pre High Input Gain:

GAP Pre Low Input Gain:

Behringer Eurorack MX 2004A:

Audient ASP 008:

Mackie 1642 VLZ3:

Laatst gewijzigd door kamer21; 17-12-2010 om 16:59 Reden: De Mackie vergeten, seh :-)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-12-2010, 16:42
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: preamp shootout op snare (SM57)

Tof!
De (overstuurde) GAP klinkt ongetwijfeld het leukste, maar als we clean kijken staat de Audient het beste recht, dan de GAP (clean) en dan de Behringer imo.

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-12-2010, 16:59
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Tof!
De (overstuurde) GAP klinkt ongetwijfeld het leukste, maar als we clean kijken staat de Audient het beste recht, dan de GAP (clean) en dan de Behringer imo.

Pzz
Hey,

Ik was de Mackie er vergeten bij te zetten :-)
Wat vind je daarvan?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-12-2010, 20:00
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

Erg tof dit!

Ik moet zeggen dat ik de verschillen eigenlijk marginaal vind... is dat raar?
de hi gain setting springt er uit, maar is zeker niet clean.
ik neig naar de Audient, deze lijkt 'het netste', maar als ik al zei vind ik de verschillen klein.

Als ik mijn spulletje voor elkaar heb ga ik dit ook zeker doen, een audiofile zegt meer dan 1000 woorden!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-12-2010, 20:32
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Verschillen tussen cleane preamps zijn ook klein. Ze worden welleenswaar wat groter naarmate je tracks begint te "stacken" met een bepaalde preamp, maar dit illustreerd eens te meer dat preamps veel meer een "icing on the cake" is dan een soort dag en nacht verschil...
...ik bedoel, het versterkt uiteindelijk gewoon een klein signaal naar een groot, wat had je verwacht? En zeker wanneer het uitgangsniveau van een mic al reeds groot is (zoals bij condensatoren het geval is, door hun ingebouwde preamp in de mic), gaat de invloed van de mic pre deste kleiner zijn.
Het is imo veel meer iets voor studio's en engineers die grote budgetten binnenkrijgen hun leven gemakkelijker te maken door reeds de juiste sound van punt een te hebben, dan een of andere kwalitatieve noodzaak van de homerecorder.

Wat natuurlijk WEL leuk is, is om te zien hoe een goedkope pre als de GAP je signaal op zo'n ontzettend fijne manier kan kleuren, dat lukt je niet met een Behringer, misschien (zeg maar waarschijnlijk) zelfs niet met de audient, maar die is op zijn beurt dan wel weer lekker clean.

De Mackie kan ik nog niet keuren, ben niet voor mn monitors

Pzz
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-12-2010, 21:00
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

@ _-RidDim-_, je hebt wel gelijk, we moeten alleen niet vergeten dat er helaas ook preamps gemaakt worden die echt afbreuk aan het geluid doen. dit merk ik vooral met mijn digidesign LE preamps, en mijn art dps tube. digidesign geeft mij een ongedefinieerd geluid met te weinig hoog, de ART geeft me dan weer een agressief scherp hoog.
mijn presonus digimax is al een veel betere preamp, niet opvallend goed maar geeft mij een eerlijke sound. ook mijn dbx 376 doet dit maar heeft bij hogere gain standen toch ook een beetje dezelfde kwaal als de ART.
Mijn RED8 geeft weer een betere sound dan de digimax, net even mooier hoof en breeder laag.

Al met al ben ik het er mee eens dat preamps in home studio's niet duur hoeven te zijn, als er maar mee te werken valt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten