| Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant? |

27-11-2006, 14:37
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Platenlabel beginnen
Ik weet niet of deze vraag al een keer gepost is maar ik stel hem toch.
Stel ik heb een bandje ontdekt en vind het de moeite waard om ze bij mij iets te laten opnemen. Vervolgens wil ik die opname uitbrengen in eigen beheer. Daartoe wil ik een eigen label beginnen. Hoe pak ik dat aan? Loont het zich om een eigen label te beginnen (als je geen platenmij vindt moet je toch iets, nietwaar)? Wie heeft hier ervaring mee. Wat houdt het allemaal in?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groeten,
Jax.
|

27-11-2006, 18:12
|
 |
Categorie moderator
|
|
Laatste blog post: wo, 2009-08-05 00:28
|
|
Re: Platenlabel beginnen
1. Een platenlabel beginnen, ik veronderstel redelijk low-budget, draait vooral rond contacten leggen. Wie wil nu in 's hemelsnaam op een label die geen enkele referentie heeft in de afzetmarkt. Begin dus maar al distro's te zoeken in alle uithoeken van je afzetmarkt. Of die nu nationaal of internationaal is. En dan liefst ook nog partners die iets te betekenen hebben. Dus geen goedbedoelende nozem die een catalog heeft met 500 verschillende titels maar die de discipline niet heeft om die zelf aan de man te gaan brengen.
2. Low-budget of niet, centen ga je ook nodig hebben. Cd's pressen is duur, boekjes maken nog veel duurder! Reken er op dat de meeste pressers pas drukken vanaf 500 exemplaren. Lijkt niet veel, maar probeer ze eerst maar eens kwijt te geraken. Ook de promotie kost handenvol geld. Je zal affiches willen maken, website opzetten (a.u.b. geen .tk vol met adds, niet professioneel), flyers uitdelen,... en ook gratis proef-exemplaren van de cd willen versturen naar alklerhande promotors, afnemers, organisatoren,...
3. Hoe pak je het juridisch aan? Ga je een vennootschap oprichten? Of ga je het in de duistere hoeken van de samenleving uitvoeren? Hoe denk je dan promo te maken zonder voor belastingsontduiking in aanmerking te komen? Heb je een boekhoudattest?
4. Voor de rest hard werken!
|

27-11-2006, 20:56
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
misschien een tip om wat geld uit te sparen, ik heb nog cd-boekjes laten sponseren. op de achterkant van de cd stonden dan een paar merken onderaan.
|

20-12-2006, 12:43
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Je mag gerust stellen dat er ondertussen al zo'n duizend labels teveel zijn. Vooral slechte. Het is beter om die groep waar je iets in vind zelf wat te 'managen' en te begeleiden naar een bestaand en goed uitgebouwd label. Er zijn er genoeg, ze zijn gewoon niet in de Gouden Gids te vinden.
Zo riskeer je je eigen kapitaal niet, en help je hen geganrandeerd meer. Trouwens, een groep met wat zelf geloof heeft er best wel de centen voor over. Waar het bij de meesten op aankomt is tijd. Iemand die dit soort meer administratieve dingen afhandelt is meestal al gigantisch meegenomen.
Eerst kwaliteit, dan kapitaal. Dat stimuleert trouwens de creativiteit.

20-12-2006, 15:42
|
 |
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ik raad het ook zeker af om met een eigen label te starten... uit ervaring.
Ik werk in een boekingskantoor voor deejays en vorig jaar hebben we besloten een eigen label uit de grond te stampen.
grote vergissing dus: één jaar later nu en wat heeft het ons opgeleverd?
- héél veel tijdverlies
- kosten
- bijn geen opbrengsten
En ik kan je verzekeren dat wij enorm veel contacten hebben en dat de releases niet van onbekende artiesten waren, dus daar kan het niet aan liggen.
Platenverkoop ligt gewoon op zijn kop. Wie gaat er nog vynil kopen aan de prijzen van vandaag en met de mogelijkheid om alles digitaal te hebben.
Zelf digitale releases brengen de ballen op. Of je moet Tiga heten of zo. Wij verkopen honderden singels op Beatport en dat brengt dan 300 usd op of zo.
Niet doen dus is de boodschap. Tenzij je een wereldhit hebt natuurlijk. 8-)
|

22-01-2007, 12:58
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Hallo,
Ik kwam toevallig in deze topic 'ge-googled', omdat ik ook met de vraag zit HOE de procedure is om een label op te richten.
Ik zie vooral de reacties waarom wel of niet te doen, maar nog steeds geen duidelijk antwoord welke procedure en welke obstakels men moet passeren om TOT die oprichting te komen.
Ik heb een andere achtergrond en andere beweegredenen die het interessant maken om een eigen label te hebben. Ik ben componist/arrangeur in diverse genres, en daarnaast beroepsmuzikant/toetsenist.
De enige reden waarom ik een eigen label wil oprichten is om de publishing van divers materiaal NIET uit te besteden, en daar dan extra kosten mee te maken omdat iemand daar verdiensten uit wil halen.
Mijn label zal dus ook geen label met winstintentie zijn ( en gaat dus het hele verhaal over netwerken, kontakten etc niet op, ) omdat ik zuiver een plaats wil creëren van waaruit ik alle publushing - in wat voor vorm dan ook - zelf in de hand heb.
Daarmee kom ik opnieuw terug op de vraag waar deze topic mee startte: Wat is de procedure, wat zijn de vereiste verhandelingen om een label op te richten. Of anders: wat is gebruikelijk? Wordt er gewerkt met stichtingen, verenigingen ( of in België VZW) ? Er is weinig duidelijke informatie te vinden op dat gebied.
Grtz James Jetlag
|

22-01-2007, 13:35
|
 |
Webmaster
|
|
Laatste blog post: do, 2009-08-13 13:06
|
|
Wat is een "label"? Volgens mij kan elke organisatie / bedrijf / ... die af en toe iets uitbrengt zich zo noemen. Of vergis ik mij en is er wel een duidelijke (beschermde) definitie?
|

22-01-2007, 14:41
|
 |
Algemeen moderator
|
|
|
|
Inderdaad, ik ben niet 100% zeker, maar als je iets uitbrengt in eigen beheer, dat distribueert op jezelf etc, ben je volgens mij een label. Je moet natuurlijk wel een 'bedrijf' zijn in de zin dat je een balans, een statuut enz moet hebben, anders ben je in het zwart bezig.
|

22-01-2007, 22:25
|
|
Active Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Het (zelf) produceren en/of distribueren van eigen muziek "in eigen beheer" is geen handelsactiviteit omdat het niet gebeurt voor rekening van derden en dus ook niet bedoeld is om winst te genereren. Het kan in dit geval dus niet als een handelsactiviteit worden beschouwd en is als zodanig ook aan geen wettelijke (handels)voorschriften onderhevig.
Vergelijk het met iemand die zijn eigen huis aan het bouwen is en die een aantal klusjes zelf opknapt omdat hij op die manier geen beroep dient te doen op professionele firma's en dus een hoop geld uitspaart. Voor deze doe-het-zelver die werkt voor eigen rekening gelden uiteraard niet de eventuele wettelijke voorschriften waaraan professionelen wél moeten voldoen (diploma''s, vergunningen, etc...)
|

28-01-2007, 21:36
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Oke.... da's toch al wat meer verheldering...
Echter: ik ben WEL een beroepsmuzikant/componist, en ondanks dat ik dat 'label' niet perse wil gebruiken om winst te genereren/handel te drijven, levert het oprichten ervan me wel een plek op waarmee - juridisch gezien - de publishing van al mijn materiaal vastligt.
Je legt daarmee namelijk het gebruiksrecht en/of reproductierecht van nummers vast bij jezelf, en kan op die manier op voorhand alle eventuele (latere) handel met nummers vanuit je eigen label bepalen en daarvoor eventueel de noodzakelijke licenties verstrekken. Waarom zou ik er een 2e partij bij halen die dat voor mij doet en er ook nog een bedrag voor rekent?
Mijn vraag handelt zich dus zuiver om het 'beheer' van een portefeuille met eigen muziek.
Het is trouwens wel duidelijk geworden dat zoiets inderdaad middels een stichting of vereniging kan worden gedaan. Ook op andere forums kwam ik uitspraken tegen die in die richting wijzen. Voor het runnen van een platenlabel in de meer klassieke vorm - een bedrijfje om winst te genereren - kom je dan ook eerder uit bij een v.o.f., en is er een ondernemingsplan e.d nodig.
Grtzzz
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|