homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Live zone

Mededelingen

Live zone Muziek productie gaat verder dan het opnameproces. Als je wil bespreken hoe je je sound ook op een podium kan laten knallen, hoe je live opnamen het best aanpakt of hoe je je sequencer ook kan gebruiken bij optredens, kan je hier terecht. Dit subforum volgt het ter ziele gegane LiveGeluid forum op.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-11-2010, 22:19
Active Member

Reputatie: daaf85 is op goeie weg
Standaard Live piano/zang PA set advies

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik voor het eerst echt optreden (dus niet een nummertje tijdens een muziekavond op school :-P) en wil zelf mijn gear bij elkaar kopen.

Ik zal zelf optreden met piano en zang. Ik heb een digitale piano (Roland RD700SX) en heb sinds kort een nieuwe live (condensator) microfoon gekocht (die erg goed bevalt overigens!) Rode M2.

Een idee krijgen bij welke muziek ik speel? Zie dan: YouTube - davidleijstra's Channel.

Nu wil ik zelf mijn PA set (zo heet dat toch?) regelen. In principe heb ik op dit moment voldoende aan een PA set waar alleen de piano/zang overheen gaat. Maar ik koop toch liever direct 2 speakers waarbij evt later ook band over kan spelen.

Belangrijk om te vermelden: ik gebruik de Behringer Eurorack UB802 als mengpaneel.

Nu heb ik bij mijn lokale dealer 2 adviezen gekregen:
- voor alleen piano/zang: YAMAHA STAGEPAS 500 (YAMAHA STAGEPAS 500 - Dutch International Cyberstore)
- wil je wat meer power en later ook evt een band laten meespelen? dan vonden zij de DB TECHNOLOGIES CROMO 12 een goede keuze (DB TECHNOLOGIES CROMO 12 - Dutch International Cyberstore).

De locatie's waarvoor het geschikt moet zijn: een kroeg/cafe/bar. Ik wil geen low budget prut. Wel betaalbare kwaliteit.

Budget: 500 - 1000 euro.

Ik ben benieuwd naar jullie deskundige adviezen!

Groet David
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-11-2010, 23:09
Vintage Member

Reputatie: Rikkirik wordt hier goed onthaald
Question Re: Live piano/zang PA set advies

Voor een band te versterken komen geen van beide in aanmerking en voor alleen te gaan optreden zou ik voor de Yamaha opteren daar is een mixer bij waarmee je je Behringer kan vervangen. Ik werk al 20 jaar met Yamaha zonder problemen (uitgezonderd mijn Yamaha meubel orgel)Mixer, versterker, boxen, minidisk, twee keyboards alles van Yamaha gaan al jaren mee zonder problemen en heb pas de Ymaha PSR S 910 aangekocht
Wil je meer dan kan je op het forum met enig zoekwerk wel betere en geschikte installaties vinden voor een ganse band, maar ik vrees dat je met je 1000 euro niet ver gaat komen als je kwaliteit wil

Henri
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-11-2010, 23:34
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Live piano/zang PA set advies

Als ik een raad mag geven aan TS, Ik zou de eerste optredens materiaal huren.
De stagepas is niet verkeerd, maar is eigenlijk bedoeld voor in de repetitieruimte, of als personal monitoring.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-11-2010, 23:44
Senior Member

Reputatie: The zanger is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daaf85 Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Ik wil geen low budget prut. Wel betaalbare kwaliteit.

Budget: 500 - 1000 euro.

Groet David
euhm voor 500 à 1000 euro heb je alleen maar low budget prut....
Citaat:
Als ik een raad mag geven aan TS, Ik zou de eerste optredens materiaal huren.
Daar ben ik het wel mee eens.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-11-2010, 09:44
Senior Member

Reputatie: PJC Venant wordt hier goed onthaald

Ach , brol of geen brol , het enige van Behringer dat ik in huis heb is een Ultratone K 1800 FX.
Die staat op een standaard pal naast mijn Yamaha E. Piano. Voor de zang een SM 58 en klaar ben ik.
Door die versterker zo vlak naast mij te hebben heb ik een betere monitoring voor mijn zang dan ik in de ca. 25 jaar dat in bands in zalen speelde heb gehad.
Niet dat ik heel veel optredens heb maar toch al een stuk of 5 in de afgelopen maanden gedaan.
Tot zalen van 150 / 200 man geen probleem en , wil men het harder , er zit Line-out op die zo door te koppelen is naar een PA.
Op die K 1800 FX zittten ook wat effecten waaronder reverb.
Het werkt betrouwbaar , heeft voldoende volume ( 180 Watt ) , EQ aan boord 4 ingangen en een koptelefoon zodat ook 'savonds laat of zonder de huisgenoten lastig te vallen , gewerkt kan worden.
Voor zo'n € 300,00 heb je een "monitor" en "zaalversterker" in een.
Geen top of the bill maar zeer werkbaar en ook in combinatie met anderen goed te gebruiken.
Pierre
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-11-2010, 09:57
Active Member

Reputatie: roelvm is op goeie weg

Ik zou de Bose L1 compact sterk overwegen.... het is een P.A. en monitoring systeem in één en klink onwaarschijnlijk goed!

alternatief: HK elements
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-11-2010, 10:10
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roelvm Bekijk bericht
Ik zou de Bose L1 compact sterk overwegen.... het is een P.A. en monitoring systeem in één en klink onwaarschijnlijk goed!

alternatief: HK elements
Die kapstokken van Bose klinken voor geen meter. Het is schandalig duur, en je bent er niks mee.
Trouwens geen enkele PA speaker van Bose trekt op iets. (in de Pro PA wereld)

Bovendien is uw voorstel ver boven het budget van de TS.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-11-2010, 10:17
Vintage Member

Enige raad die ik aan TS kan meegeven is eerst huren, dan zien hoe de zaakjes lopen, en dan kun je overwegen om iets te kopen.
Maar je zal wel iets vinden tweedehands.

Hier bij voorbeeld.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 30-11-2010, 10:24
Senior Member

Reputatie: Sida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatie

Zelf doe ik dit soort optredens regelmatig, met een zangeres.

Wij gebruiken twee Electro Voice SxA360 topkasten, twee Electro Voice ZxA1-90W monitors, een eenvoudig Yamaha mixertje (met ingebouwde compressie). De zangeres zingt door een Neumann KMS 140.

Ok, het is een auto vol (en portemonnee leeg), maar kwalitatief wel ongekend. Die EV's wegen trouwens niet zoveel en zijn erg compact.

Blijf van die Bosepalen maar af, ja ...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-11-2010, 10:33
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Niet iedereen is het hiermee eens, maar voor dergelijke doeleinden hoor ik niks verkeerd aan de Mackie srm's. Tijdje terug nog op de Gentse Feesten in de spiegeltent een ganse avond geluisterd naar Tom Van Stiphout (zang/akoestische gitaar) door een set srm's, en dat klonk méér dan oké.

Het is wel een illusie dat je met 1.000 EUR een systeem koopt waarmee je een ganse band gaat versterken in de klassieke betekenis van het woord (of je moest 'selectief' versterken, maar dat vergt erg veel discipline en kunst van de muzikanten).

Dat je voor 1.000 EUR enkel maar brol krijgt, daar ben ik het niet mee eens.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten