homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27-11-2010, 18:37
Active Member

Reputatie: gregoor lendfers is op goeie weg
Standaard Tip: Krachtige PC opgebouwd voor < 1000 euro?

Dag allemaal,
Afgelopen dagen veel energie gestoken om info te verzamelen voor de opbouw van een eigen DAW PC onder de 1000 euro. Ook adviezen van semi-profs ter harte genomen.
Voor wie dezelfde plannen heeft, kan onderstaande comonentenlijst wellicht ter inspiratie dienen. Heb hiernaast een externe geluidskaart (M-Audio Profire 610) en een set studiomonitoren (Adam A3x) uitgezocht.
Doe er je voordeel mee, maar ontwerp uiteindelijk je eigen kast.

case COOLER MASTER sileo 500 62,8 euro
voeding cooler master silent pro m600 86,25 euro
dvd-rewriter SAMSUNG DVD/RW 22X SH-222A BLACK IDE 21,95 euro
harddisk klein SAMSUNG HDD 750GB 32MB (HD753LJ) ATA II 57,15 euro
harddisk groot SAMSUNG HDD 1TB 32MB (HD103SJ) ATA 49,35 euro
RAM geheugen KINGSTON HYPERX 4GB (2X2) DDR3 1333 CL7 61,75 euro
Moederbord Asus P6T SE 152,85 euro
Processor INTEL CORE I7 950 3.06G 8MB BOXED 239,25 euro
videokaart Asus Geforce GT240 (GDDR3) HD silent 1024 MB 85,6 euro
besturingsysteem Windows 7 home premium 64 bit oem 83,5 euro
SUB-totaal 900,45 euro
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 01:22
Junior Member

Reputatie: Jackstraw is op goeie weg
Standaard Re: Tip: Krachtige PC opgebouwd voor < 1000 euro?

dus, deze setup is eigenlijk vrij goed voor een PC waar je muziek op wil maken met Fruity Loops of Cubase?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 02:12
Senior Member

Reputatie: tranceboy is op goeie weg

misschien nog wat meer ram insteken?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 10:15
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Hangt van je bedoelingen af. Als je veel gebruik maakt van electronische instrumenten, misschien wel.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 11:37
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tranceboy Bekijk bericht
misschien nog wat meer ram insteken?
Als je veel samples inlaad om muziek te creren dan zou ik voor 6GB of 8GB gaan.

Ben zelf bezig met een game pc samen te stellen voor mijn zoon. Ik kan echter een deel van zijn huidige pc herbruiken. (voeding, kast, dvdwriter, harddisk). Aangezien game-pc's toch ook supersnel moeten zijn zullen die zeker ook voldoen voor audio recording.

Mijn selectie:

asus moderbord P6TV2 219
videokaart Aus Radeon HD5850 1GB 269
Memory Corsair Domoninator GT Triple, 3x 2GB 171
Processor Intel I7/950 271
SSD harddisk voor windows en games op te zetten : OCZ Vertex 120GB 3,5" 200

Ik zou voor de harde schijf waar je het OS en Cubase op installeert kiezen voor een Solid State Harddisk. De toegangstijden zijn super laag (nanoseconden) en de lees- & schrijfssnelheden rond de 200 280 MB/s. Dat haal je niet met een 7200t/min harddisk. En de kans dat een SSD crasht is praktisch onbestaand. Wat niet kan gezegd worden van een gewone harde schijf.

Ik heb er n besteld voor in mijn laptop. Geen bewegende delen meer, supersnel en lager stroomverbruik.

Kijk ook eens op pixmania.nl . Tot mijn verbazing zijn hun prijzen voor computeronderdelen lager dan vele on-line computerwinkels (in Belgi toch)

Henk
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 11:56
Junior Member

Reputatie: Jackstraw is op goeie weg

heb van iemand wel opmerkingen gekregen:

Uw samenstelling ziet er goed uit doch een paar opmerkingen.
- Zijn de harde schijven met sata aansluiting? Want nu staat er ata.
- Kijk eventueel voor ander merk dan Samsung, daar ik nu geregeld van mensen defecte schijven terug krijg. Western digital of hitachi zijn ook budgetvriendelijke producenten. Vermoedelijk zijn ze met een slechte reeks bezig.
- Ik zou eventueel als je die kostprijs uitspaart voor een grafische kaart van 1GB met ddr5 kiezen. Voor rond de 100 euro zou je dat moeten vinden.
- ik zie ook dat je geen aparte geluidskaart in je lijst hebt opgenomen.
De kwaliteit van onboard geluidskaart van het moederbord is vaak te licht voor de betere muziekkenner. Op de website van creative staan mooie geluidskaarten te bewonderen.

En waar kijken jullie eigenlijk om een pc samen te stellen?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 12:44
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jackstraw Bekijk bericht
- ik zie ook dat je geen aparte geluidskaart in je lijst hebt opgenomen.
De kwaliteit van onboard geluidskaart van het moederbord is vaak te licht voor de betere muziekkenner. Op de website van creative staan mooie geluidskaarten te bewonderen.

En waar kijken jullie eigenlijk om een pc samen te stellen?
Bij de homerecorders is de geluidskaart altijd extern en komt de audio binnen via een AD-converter met firewire of usb interface. Vor de AD converter heb je dan de preamps/mixer ed. Soms allemaal in n behuizing of alles apart.

Henk
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 12:51
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Henk,

Er bestaan ook PCI versies van zo'n geluidskaarten, hoor.

Maar Creative is inderdaad niet goed genoeg voor de doelgroep op deze website.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 13:03
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Henk,

Er bestaan ook PCI versies van zo'n geluidskaarten, hoor.

.
Inderdaad, was dat uit het oog verloren. Komt alicht omdat ik met laptop werk

Henk
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-12-2010, 13:27
Banned

Reputatie: UberNoob is op goeie weg

Ik zie toch een paar zaken die ik anders zou doen.

1. Gigabyte maakt op het moment de beste Mobo's voor muziek. Ik kan je adviseren er 1 van dit merk te pakken ipv Asus.

2. Ik zou mijn Harddisks even groot houden(formaat) zodat het makkelijker is om je systeem in RAID te plaatsen als je dat wilt(of later zou willen).

3. Je gekozen kaart heeft een klein nadeel. Als je later 2 beeldschermen op je PC wilt aansluiten gaat dat iets meer processor power kosten aangezien je 1 analoog en 1 digitaal aansluiting hebt. Mijn suggestie is een kaart te zoeken die 2 keer een digitale aansluiting heeft. Tip. ik zag je gekozen kaart hier ietsje goedkoper. ( salland.eu | Asus GeForce GT 240 1024 MB - 90-C1CNR0-L0UAN0KZ )

4.Kijk eens hier. ( CompuSTUNT, goedkope computers voor iedereen! ) Dit bedrijf bouwt mooie systemen tegen een zeer scherpe prijs. Je hebt ook garantie en de compatibiliteit is vaak beter dan als je zelf alles bij elkaar raapt.

MvG en success
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten