homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 31-10-2006, 17:19
Junior Member

Reputatie: schulo is op goeie weg
Standaard Een paar vragen omtrent de Focusrite Saffire

Mijn eerste echte vraag op het forum is:
Als ik moet kiezen tussen de Focusrite saffire en de Focusrite saffire LE, wat is dan de betere koop, prijs/kwaliteit verhouding? 6 ingangen op de LE klinkt mij goed in de oren, ten opzichte van de 4 ingangen op de normale. Of zijn het op de saffire LE twee jackingangen extra, die niet twee extra sporen simultaan inhouden?

Mijn tweede vraag is:
Verder is het grote verschil volgens mij de 24bit/192 vs. de 24bit/96. Ik weet niet goed wat dit inhoudt, kan iemand mij hiermee helpen?

Derde en laatste vraag:
Zijn er vergelijkbare of betere firewire geluidskaarten in dezelfde prijsklasse. Na wat zoekwerk zie ik vaak de motu ultralite opduiken, maar die is me te duur. Heeft iemand nog tips hieromtrent?

[ Bewerkt door schulo on 31/10/2006 18:01 ]
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 31-10-2006, 22:35
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Een paar vragen omtrent de Focusrite Saffire

Citaat:
Verder is het grote verschil volgens mij de 24bit/192 vs. de 24bit/96. Ik weet niet goed wat dit inhoudt, kan iemand mij hiermee helpen?
da's de resolutie waarin je kaart kan opnemen, vergelijkbaar met de resolutie van je scherm ed., hoe hoger het cijfer, hoe nauwkeriger hij opneemt, maar vergeet niet dat een cd maar 16bit 44.1kHz is, dus verlies je dat alles weer.
Ik heb daar ooit eens een lange uitleg over gegeven in dit topic (2e post)

In de praktijk is dit echter niet zo nuttig, ik neem tenslotte alles zelf op in 24bit 44.1kHz teneinde problemen te vermijden, en vele pro's doen dit ook zo.
Dat is dus niet echt iets om over te struikelen in de aankoop van je kaart.

Over de 2 kaarten kan ik niet veel zeggen (heb ze nooit getest), alleen dat ze blijbaar niet al teveel verschillen qua functionaliteit. Blijkbaar is de kwaliteit van de D/A van de niet-LE versie iets beter (106dB vs 110dB<-niet groot dus) voor de rest zou ik oude vriend google eens gebruiken voor wat tests en bevindingen, maar gezien focusrite echt wel een naam is op audiogebied, zou ik me qua kwaliteit niet zoveel zorgen maken.
Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 31-10-2006, 23:09
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

efkens off topic

focusrite was een grote naam, maar nu ze hun topreeksen (de blue en green reeks) gestopt zijn, blijft enkel de mindere reeksen over. De legende blijft enkel standhouden in de ISA (vooral de 220 en 430 eigenlijk) reeks eigenlijk. de rest (Platinum reeks en de andere modellen) worden als ondermaats beschouwd.

Hun digitale producten (zoals de saffire, maar ook de liquid mix en de liquid channel) zijn wel nog populair en worden tot de subtop gerekend.

De originele Blue reeks (zeker de Blue Consoles, waarvan er maar een 20 zijn) is zeer gezocht, en de red preamps (Red1 & 7 zijn ook nog populair als tweedehands object. De nieuwprijs wordt wel algemeen als veel te duur beschouwd).

terug on topic:

de Saffire LE is eigenlijk goed genoeg, tenzij je in de postproductie gaat en zo'n hoge samplefrequentie nodig hebt. Voor muziek volstaat 44.1 of 88.2kHz.

[ Bewerkt door waxx on 31/10/2006 22:11 ]
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 01-11-2006, 14:39
Junior Member

Reputatie: schulo is op goeie weg

Dank jullie wel voor de uitleg en tips. De LE lijkt me dan volstaan voor m ijn doeleinden. Aanschafen dan nu maar. Ik zal laten weten hoe hij bevalt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten