homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Introduce yourself

Mededelingen

Introduce yourself Wie ben je, wat doe je? Wat voor muziek kreëer je? Nieuwe muziek beschikbaar op je website? Wat voor materiaal gebruik je? Wees even niet te bescheiden en vertel het ons in dit forum!

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-10-2006, 12:29
Junior Member

Reputatie: johankint is op goeie weg
Standaard vraag audio-midi interface en muziekwinkels

Goeiedag,
Vraag: voor ik start met de aanschaf van de belangrijkste organen voor mijn midisetup : 1. Hoe zwaar moet mijn pc zijn
2. Ik lees over geluidskaart , over midi interface..Ik weet: wel dat midi geen audio-stroom is (een protocol) maar wat doe ik best! Ik wil wel KWALITEIT, moet ik nieuwe geluidskaart installeren en aparte midi-interface ? Of zijn er geintegreerde audio midi interfaces. Ik zie vanalles in de boekskes maar hoe zit dzt eigenlijk in elkaar?

Ik heb boeken over midi besteld maar ik denk dat ze nog moeten gedrukt worden...
3. Bestaat er eigenlijk een goeie muziekwinkel waar je wat uitleg krijgt? Kennen jullie Music-electronic (herve vandevelde) uit Lokeren?

Vriendelijke groeten
Johan
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-10-2006, 13:46
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald
Standaard Re: vraag audio-midi interface en muziekwinkels

Hi,

om op je 1ste vraag te antwoorden, helemaal niet zwaar!
Zelfs prehistorische computers kunnen midi probleemloos aan.

2: hangt er vanaf wat je net wilt,
en dan bedoel ik hoeveel audio in's, out's en hoeveel midi in's en out's
('t is bv. nogal overkill om een 8x8 midi interface te kopen als je maar 2 apparaten hebt)
Ik zou persoonlijk een apparte midi interface en soundcard kopen.
Is flexibeler en je hebt veel meer keuze.

3: Geen flauw idee en persoonlijk vertrouw ik nooit een salespersoon in een winkel!
Google is my friend en natuurlijk zijn forums ook heel erg handig!
Als je vragen hebt zijn er hier wel genoeg mensen die je willen helpen denk ik.

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-10-2006, 14:51
Junior Member

bedankt Phaeon,

Ik zou willen beginnen met

Mijzelf : piano ( wat denk je van M-audio prokeys 88 als controller)
Zang
Dochter : sax
Dochter : guitaar
uitbreidbaar ?

MONITORS: GENELC of MACKIE (Hr 824)
Mixer : ?
Soundcard: ?
Midi interface :? M-audio goed? Vb. Midisport 2X2

Jouw idee aub

Groetjes
johan

Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-10-2006, 21:52
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Zoals ik het lees, zul je meer met audio dan met midi werken. Je twee dochters zullen audio signalen uitzenden via hun instrumenten en als jij met een echte piano speelt zal je dit signaal toch ook moeten opnemen als audio.

Als je een controller wil gebruiken heb je een apparaat nodig dat deze midisignalen kan omzetten in een audiosignaal, dit kan zowel een hardware instrument als een software instrument (VSTi). De beste piano VSTi's zijn niet echt goedkoop.

Om de audio op te nemen zal je minstens enkele micro's moeten aanschaffen.

Indien het een electrische guitar betreft bestaan er audiokaarten waar je deze rechtstreeks in kan pluggen, maar van wat ik gelezen heb, heb ik toch onthouden dat velen het audiosignaal van hun guitarversterker opnemen via een micro.

Verder heb je nog audio-effectapparatuur nodig om alles 'te laten klinken' en 'op te kuisen' zoals EQ, comressors, limiters, gates, reverbs... Ook dit bestaat in hardware en software of een combinatie van de twee (dsp powered interne of externe modules met software audio VST's)

Voor dit alles zal je het met een prehistorische computer niet trekken.

Alles hangt ervan af wat je wil bereiken, maar bekijk de M-audio Projectmix eens dit is zowel een audio interface als een daw (Digital Audio Werkstation)remote controller

Bekijk zeker de mogelijkgeden van VSTi's eens, deze zijn de laatse jaren enorm geëvolueerd. Uit wat ik begrepen heb uit je posts zijn jullie met z'n drieën eerder klassiek geschoolde muzikanten dan audio engineers of producers dus enkele tips wat betreft 'éénvoudig' te gebruiken VST's aan een redelijke prijs.

Orchestrale geluiden: Garritan Personal Orchestra

Allround geluiden: zowel simulaties van echte instrumenten als synths: Steinberg Hypersonic
J
azz en Big Band: Garritan Jazz and Big Band

Bij de Garritan VSTi's zitten ook redelijk goede Steinways waarvan de één meer klassiek klinkt en de ander meer jazzy.

De Garritans lenen er zich ook gemakkelijker toe om alles echt in te spelen, zonder te moeten programeren, door een creatief gebriol van midi CC signalen.

Je vindt dit alles zeer gemakkelijk terug via Google of via KVR waar je ook nog een groot aantal andere VST's en VSTi's kan vinden zowel commercieel als free.

Nog één tip: Computer Music magazine, maandelijks en boordevol tips.Komt met een DVD met een volledig gratis DAW softwarepakket.

De reden waarom ik zo uitgebreid antwoord is zeer eenvoudig, ik had gewild dat iemand mij dit alles anderhalf jaar geleden had verteld... ik zou veel tijd en enkele miskopen hebben uitgespaard
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-10-2006, 11:28
Junior Member

Hartelijk dank voor uw antwoord met kennis van zaken

Nog enkele vraagjes als het kan:
1. Wij willen graag songs via midi-files gaan bewerken tot ons eigen nummer vb. eigen stem toevoegen , eigen piano en sax parijtje enz... .Als zodanig hebben we on eigen thuisorkest en kunnen mijn dochters extra gestimuleerd worden.
2. Mijn dochter die sax sopraan speelt klaagt ook altijd over het feit dat haar partituur moet getransponeerd worden. Is daar² ook software voor ? Ik las PHOTOSCORE?

3.Wat stel je voor als kwaliteits monitors?

4. Weet jij waar ik info kan vinden over de projectmix?
Dus als ik het begrijp is dit toestel mixer ;audio en midi interface tegelijk en heb ik juist nog een computer met bv Cubase nodig(en uiteraard bv een M-audio Prokeys piano en gepowerde boxen?)

hele boterham hé
Alvast bedankt
johan
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-10-2006, 12:02
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Dus als ik het goed begrijp, wil je midifiles importeren in een sequencer en hieraan dan audio of bijkomende midisignalen toevoegen. Dit is allemaal zeer goed mogelijk.

Ik denk toch dat je het verschil nog eens zult moeten nalezen tussen midi en audio, want zoals jij zegt:' eigen stem, eigen piano en eigen sax' via midi is dit niet mogelijk.

Wat het transponeren betreft: midi transponeren is een fluitje van een cent. Je kan dus ook het volledige muziekstuk aanpassen aan de sax van je dochter. Bijna alle sequencers ondersteunen het transponeren van midi.

In cubase kan je ook audio transponeren zonder te veel kwaliteitsverlies, maar hier zul je toch eens moeten checken vanaf welke versie deze feature voorhanden is. (ik denk SL).

Als je echt de partituur zelf (noten op papier of scherm) wil transponeren zal je naar een notatieprogramma moeten uitkijken, maar hier ken ik bijna niets van. Cubase heeft ook een notation feature, maar deze gebruik ik nooit dus...

Ik weet niet waar je woont, maar in Gent is er 'Midician'. Ik heb daar het grootste deel van mijn 'gerief' gekocht. De verkopers zijn zeer goed op de hoogte van wat er allemaal reilt en zeilt in het audio/midi wereldje en kunnen zeker aan starters zeer goede raad verstrekken.

Ik ken je budget niet, maar echte kwaliteitsmonitors kosten stukken van mensen. Op deze site staan verschillende posts over monitors check ze eens uit.

De links:

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProjectMixIO-main.html

http://www.midician.com/

Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-10-2006, 12:14
BRS BRS is offline
Active Member

Reputatie: BRS is op goeie weg

Ziehier enkele antwoorden op je vragen

1. aangeraden wordt een krachtige processor (3.00ghz zou het wel moeten trekken, 1 GB DDR RAM, liefst twee harde schijven (1 voor software op te zetten en 1 voor de .wav, .mid, enz.. op weg te schrijven) zijn zowat de belgangrijkste factoren naast dat je XP (Pro) hebt.

2. Een goeie all-in-one interface is de Tascam US-122(L). Ik gebruik hem ook en zeer tevreden over. Ik heb er alles op aangesloten van mic's, koptelefoons en speakers, tot bas-, ritmegitaar synthesizers en mijn digitale piano, die fungeert als midicontroller met 88 toetsen, is er ook op aangesloten via midi . Dit toestelletje is echt aan te raden zeker als beginner heb je dan goede kwaliteit voor een goede prijs.

Software moet je al niet aankopen als je een US-122L koopt, want die wordt er bijgeleverd.

3. Transponeren kan in bijna iedere sequencer van tegenwoordig, enkel weet ik niet of je deze partituur ook effectief kan printen.

4. Aangezien je sprak over die muziekwinkel in Lokeren neem ik aan dat je in de buurt van het Waasland woont. Ga eens wat info vragen aan Keymusic NV.
Het webadres is www.keymusic.be

BRS
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27-10-2006, 13:35
Junior Member

Bedankt:
ik woon in het Gentse en zal eens contact opnemen met midician.Ken je de winkel 'The Soundfactory?'
Ik hoorde ook dat het apparaat Projectmix van M-audio verschillende zaken combineert en zeeer goed is . Heeft u daar ervaring mee

Goed weekend gewenst!!!!!!!!!
Johan
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28-10-2006, 00:24
Senior Member

Reputatie: boekie1 is op goeie weg

the sound factory is o(ok)
die 2 winkels liggen op een paar honderd meter van elkaar
ga eens kijken waar je het beste ontvangen wordt
die projectmix ken ik niet maar het ziet er een fijn apparaat uit
met 8 audio ins : je kan je familie nog uitbreiden...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-10-2006, 08:14
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

Als je graag wat goedkoper zit zou ik toch eerst http://www.keymusic.be/ eens goed bekijken. Je vind er de meeste prijzen online(1223€ projectmix). Je kan eventueel met die prijs naar de Gentse winkel stappen.
Ik begrijp dat de tafel met controllers er leuk uitziet maar zou je niet de RME fireface 800 overwegen? Als je 1250€ geeft heb je die en hoef je later geen spijt te hebben dat je niet voor kwaliteit in plaats van knopjes en enkele uitgangen meer gekozen hebt. Ik heb vroeger met m audio gewerkt en was tevreden over die interface, tot ik dit (RME) hoorde door dezelfde monitors, it wil blow you away! Lees de reviews eens op zzounds.com van de fireface 800. Het belangrijkste in jouw geval is toch de kwaliteit van de opname? Waarom zoveel geld uitgeven aan je instrumenten om er dan kwaliteit op te verliezen tijdens je opname?

Maar als je begint kan het eigenlijk geen kwaad dat je eerst iets minder neemt, je zal nadien de kwaliteit meer leren appreciëren. Tascam FW-1804 is een heel mooie start, 499€ voor heel wat!

succes ermee!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten