homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 10:07
Member

Reputatie: franco is op goeie weg
Standaard audiokaart

hey ik heb me monitors aangeschaft waar moet ik die aansluiten analoog uit?
heb het geprobeerd ma krijg er geen geluid uit!
heb ook een hardware polyphanic synthesiser gekocht.
hoe moet ik die aansluiten?

thanks
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 10:24
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald
Standaard Re: audiokaart

Hey franco,

voor die monitors, het hangt er een beetje vanaf of die monitors passief of actief zijn?
(zit er een versterker in of niet m.a.w.)
Die synth sluit je gewoon aan op je mengpaneel.
Over welke synth gaat het? Misschien heeft die wel meerdere in- & uitgangen.

groeten,

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 10:31
Member

die monitors zijn actieve van KRK
en die synth is van novation Astation
ik zie bij midi enkel 1 in 1out en dan staat er thru dat weet ik niet wat dat betekent
ik heb nog geen mengpaneel die ga ik een van dees nog halen
ma ik heb mij laten vertellen dak die ook rechtsreeks op mijn audiokaart kan steken voorlopig toch
ik heb een E-MU 1212m
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 10:49
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
franco wrote:
ik zie bij midi enkel 1 in 1out en dan staat er thru dat weet ik niet wat dat betekent
ik heb nog geen mengpaneel die ga ik een van dees nog halen
ma ik heb mij laten vertellen dak die ook rechtsreeks op mijn audiokaart kan steken voorlopig toch
ik heb een E-MU 1212m

Midi Thru is om een midi-signaal door te lussen naar een ander midi-apparaat
(heb je niet nodig als je maar 1 midi-apparaat hebt)
Je synth kan je voorlopig aansluiten via de line-inputs van je geluidskaart.

Groeten,
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 11:01
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Franco,

MIDI heeft niks met geluid te maken. Je moet de audio outs van je A-station aansluiten op de ins van je geluidskaart. Hetzelfde geld voor je monitors.

Maarre, Franco... Ik heb dit al eens in een andere thread tegen je gezegd... Lees eens eventjes rond. Google eens wat. Er is zoveel over muziek te lezen, de grondkennis van muziek maken, audio-stroom, midi-stroom etc. etc. De audio-ins en outs van je apparaten... Tja, sorry, maar dat is echt iets... Als je dat al niet begrijpt......................................

Je kunt niet zomaar eventjes een synth kopen en monitors en diezelfde dag nog bij wijze van spreken je eerste plaatje maken. Je zult even wat basiskennis moeten hebben... Een MIDI-thru is toch echt iets wat je zult moeten begrijpen, voordat je er effectief gebruik van kunt maken.

Op deze manier kan ik je volgende vragen al voorspellen:

Hoe sluit ik MIDI aan op mijn synthesizer? Of: Ik hoor geluid uit mijn synth maar ik kan niks opnemen? Als ik een VSTi bespeel duurt het een seconde voor ik geluid hoor? etc.

Tuurlijk, wij kunnen je vragen hier ook beantwoorden. Maar zo leer je niks, en geloof me nou: het begrijpen van bv. de verschillende stromen binnen je 'studio' zijn van enorm belang om straks verder te komen met het maken van muziek. Als je bijvoorbeeld signal-processors (hard of soft) gaat gebruiken... Effectenbakken, compressors, EQ's etc.

Ga nou eens een dag zitten en lees alleen maar. Leer de verschillende mogelijkheden van je synth, het verschil tussen audio en MIDI (audio-stroom-diagrammen en midi-stroom-diagrammen), sequencers etc. etc. Dat gaat je pas echt helpen in de toekomst!!! :-x 8-)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 11:50
Member

ik weet het ik heb al veel gelezen
ma de meeste guides en sites zijn allemaal in engels
ik bergrijp het meeste wel ma als die met al die technische termen beginnen snap ik er niks meer van
ik dacht ook wel dat ik mijn monitors op de audio-in moesten en de synth op de midi in
maar het gaat niet en ik was aan het twijfelen ma ik denk dat de audiokaart niet juist is geinstalleerd ofzo
in de handleiding staat dat je eerst je oude audiokaart moet loskoppelen en de sofware verwijderen vooraleer je die E-MU installeert ma die audiokaart wat erin zit is op het moederbord bevestigd
in cubase kies ik bij device setup de E-MU
de monitors op audio-in de synth had ik nog niet aangesloten.
als ik dan iets laat afspelen dan hoor ik niks
ook als ik bij configuratiescherm ga en de E-MU als kaart kies voor geluid af te spelen en ik zet een liedje op dan doet die ook niks
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 12:01
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

De monitors op de audio out.
De midi uit van de EMU naar de midi-in van de synth, de midi uit van de synth naar de midi in van de EMU, de line out van de synth naar de line in van de EMU.

Neem alstublieft de 'Getting Started' manual van Cubase eens door. Het staat daar allemaal uitgelegd (zelfs met tekeningen als ik mijn niet vergis).
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24-10-2006, 12:35
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

En als je de monitors nu eens rechtsstreeks op je synth aansluit?? Hoor je dan iets?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-10-2006, 10:50
Member

pixie,
ik heb de handleiding doorgenomen van cubase heb alles inorde behalve de synth ge zei de in van de audiokaart op de uit van de synth en omgekeerd
zo staat het al niet in de handleiding daar staat dat ik met de thru moet werken
+ er staat nergens in de handleiding hoe ik die synth dan in cubase invoer ik heb een usb midi keyboard geen mengpaneel ik sluit die rechtstreeks aan op de audiokaart(voorlopig toch)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 29-10-2006, 13:53
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Midi-thru moet je alleen gebruiken indien je een extra midi-module gebruikt, maar aangezien bij jou de geluiden in de synth zitten, is dat dus niet nodig (of vergis ik mij hierin?)

De audio uitgang van de synth sluit je gewoon aan op de audio-ingang van je kaart. Als je in Cubase naar VST connections gaat (F4), heb je daar een tab-toets met external instruments op. Hier kan je een instrument toevoegen en de gebruikte ingangen definieren als de return-bus.
Hierna kan je je synth invoegen als VSTi (F11).

Indien je een midi-controller keyboard hebt (zonder geluiden) met daarbij een midi-module (zonder toetsenbord), dan kan je de midi-uit van je controller aansluiten op de midi-in van je geluidskaart en de midi-uit van je geluidskaart aansluiten op de midi-in van je module.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten