homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 11:11
Junior Member

Reputatie: puresound is op goeie weg
Standaard Level v.d. faders op -12 in DAW? (lees link)

ZIE:
wire to the ear Blog Archive Keep your channel faders low and the Master at 0db!

Hallo,
ik begrijp het artikel volgens mij niet helemaal.
Als de faders op -12 staan, is het dan de bedoelling dat ik wel het level van b.v. de softsynth of andere plugins harder zet zodat het level wel hard is, alleen de fader laag staat?
Het geluid is anders n.l. wel erg zacht.

Thanks!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 11:20
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Level v.d. faders op -12 in DAW? (lees link)

De redenering hier is om wat reserve te houden op het uitgaand niveau van de individuele kanalen, zodat je daarna, wanneer je die individuele kanalen optelt in de mix, niet in de problemen komt met een te hoog signaalniveau op de mixbus. Anders gesteld: als je een beetje voorzichtig bent met de individuele levels, kan je clipping op de master vermijden. Anderzijds heb ik de indruk zowat alle courante DAW-toepassingen zodanig ontworpen zijn dat de mixbus wel tegen een stootje kan (hoewel de auteur van het artikel in kwestie het daar niet mee eens blijkt te zijn). Hoe dan ook, bij analoog mixen is deze praktijk wel van vitaal belang en het kan zeker geen kwaad dat je voor je levels conservatieve waarden hanteert, ook als je volledig ITB werkt.

Het inkomend niveau per kanaal (het signaalniveau na je preamp, zeg maar) kan je best zo hoog mogelijk houden, zonder dat er vervorming optreedt. Dat staat in feite los van de levels die je mixbus te verwerken krijgt. De uitgangsniveaus van softsynths of plugins bepaal je dan weer via de interface van de plugin zelf en kan je desnoods nog manipuleren verderop in de signaalweg (meestal via de channel inserts: met een compressor bijvoorbeeld, dus nog steeds voor de fader).

The fine art of gain staging…

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 19-09-2010 om 11:39
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 12:24
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Interessant.
Als ik met m'n US-1641 opneem, en de preamp op de interface zo hoog mogelijk zet zonder te clippen, komt-ie op het input-kanaal in Cubase wel clippend binnen. Kan ik dan het beste de preamp iets terugdraaien of de fader van het input-kanaal in Cubase?
  #4 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 12:30
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrfreeze Bekijk bericht
Als ik met m'n US-1641 opneem, en de preamp op de interface zo hoog mogelijk zet zonder te clippen, komt-ie op het input-kanaal in Cubase wel clippend binnen. Kan ik dan het beste de preamp iets terugdraaien of de fader van het input-kanaal in Cubase?
In dit geval de preamp. Meer dan waarschijnlijk doet de clipping zich voor in de A/D-conversie van je Tascam. Wanneer je het analoog niveau (de gain van de voorversterker) iets lager houdt, krijgt je converter meer ademruimte.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 18:15
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Ik las hier een tijdje geleden iets dat de masterfader in je DAW naar beneden zetten geen negatief resultaat had op je geluid. Klopt dit dan, in het verlengde van deze vraag?

Maw: als de pieken tot +3db gaan door het optellen, zou het dus geen verschil mogen geven de master naar -3db te halen? Of zie ik toch wat over het hoofd?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 18:37
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimMstr Bekijk bericht
Maw: als de pieken tot +3db gaan door het optellen, zou het dus geen verschil mogen geven de master naar -3db te halen? Of zie ik toch wat over het hoofd?
Dat zou inderdaad geen problemen mogen opleveren, omdat er bij zowat alle DAW-engines reserves in de "interne headroom" (lees: floating point-bewerkingen) voorzien zijn. Maar dat is precies wat de auteur van het artikel waar de oorspronkelijke post naar verwijst, nuanceert.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 19:20
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Ik geef toe dat ik nog niet de tijd heb genomen om het artikel te lezen

Dit gaat niét op voor analoog zeker he? Dus enkel in de DAW mag de master naar beneden navenant de piek?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-09-2010, 19:57
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimMstr Bekijk bericht
Dit gaat niét op voor analoog zeker he? Dus enkel in de DAW mag de master naar beneden navenant de piek?
Klopt. Het floating point-concept is moeilijk te realiseren met analoge elektronica

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-09-2010, 12:03
Junior Member

Reputatie: puresound is op goeie weg
Standaard Nog 1 vraag over vorig artikel faders -12

Hallo,
is het nu dan wel de bedoelling dat ik b.v. m'n kick(drums) wel zoveel mogelijk naar de 0 Db breng terwijl de fader op -12 blijft staan?
Ik bedoel dus dat ik in de sampler/synth zelf of met de Utility plugin (Ableton) het signaal hard laat binnenkomen, maar de fader laag laat staan?
En zo ja, komt het signalen dan uiteindelijk niet alsnog te hard binnen op de Master?

Thanks!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-09-2010, 13:17
Vintage Member

Standaard Re: Nog 1 vraag over vorig artikel faders -12

Je moet in de signaalopbouw een duidelijk onderscheid maken tussen het signaal dat binnenkomt op een individueel kanaal en het signaal dat hetzelfde kanaal weer verlaat na de fader, richting mixbus. Een inkomend signaal (in dit geval de kick uit je softsynth) kan je best in de voorversterkingstrap (gain) zo luid mogelijk moduleren om de signaal-ruisverhouding optimaal te houden. Verderop in de signaalweg verzwak je hetzelfde signaal enigszins met de fader - die -12dB moet je overigens beschouwen als een richtwaarde - om ruimte open te houden wanneer je dat ene kanaal uiteindelijk optelt met de rest van je mix.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten