homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Compilatie-cd

Mededelingen

Compilatie-cd Een dedicated subforum voor het Homerecording.be compilatie-cd project.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-10-2006, 13:15
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard auteursrecht-kwesties

Hier zijn we met een volgende punt dat we moeten uitzoeken. Hoe zit het met SABAM, BUMA/STEMRA, Creative commons en andere auteursrechten-kwesties?

STEL: hypothetisch: 500 cd's, die aan de man gebracht worden voor 10 Euro per stuk.

(Gelieve hier nu geen duscussie over te starten, het is maar een voorbeeld. Deze thread gaat ook NIET over waar het geld vandaan moet komen...)

Ik veronderstel dat een gedeelte van de inzendingen geregistreerd zal zijn bij SABAM (da's uiteraard niet verplicht). Daarvoor moet uiteraard betaald worden aan SABAM. In het aangifteformulier las ik dat het auteursrecht 12% van de verkoopprijs aan het publiek bedraagt, of 8% mits aangifte vooraf (wat we uiteraard zullen doen). Dat betekent voor ons hypothetisch voorstel maximaal 500 x 10 x 0,08 = 400 euro. 500 exemplaren lijkt veel, maar maakt in dit voorbeeld niet zoveel uit want SABAM rekent met minimum 300 examplaren, ook al maak je der maar 100. Of vergis ik mij daarin?
-> document aanvraag reproductie SABAM: http://www.sabam.be/website/data/Model%20250N_PW.pdf

Als ik het goed begrijp is zo'n SABAM aangifte voldoende om ook de auteursrechten van werken van onze Nederlandse vrienden te dekken (BUMA STEMRA), vermits SABAM verplicht is dit gedeelte door te storten. Maar hoe zit het met de werken die Creative Commons beschermd zijn? Gaat SABAM ons die aanrekenen? Of kunnen we, bijvoorbeeld aan de hand van een verklaring van de artiesten aan SABAM bewijzen dat ze deze werken niet mogen aanrekenen? Dat zou een flinke korting kunnen opleveren.

En wat doe je met artiesten wiens werk nergens gedeponeerd is?

Het lijkt me in elk geval nodig dat we van al wie een bijdrage levert een soort "officiŽle" verklaring hebben waarin ze
- toestemming geven voor reproductie in dit project
- verduidelijken of en hoe hun werk beschermd is
Ik denk dat onze dot com tegenhangers het ook zo gedaan hebben, maar ik wil het toch goed uitzoeken, specifiek omtrent het Belgische en Nederlandse recht.

Wie heeft er ervaring met zulke zaken en schept wat meer duidelijkheid? In elk geval moeten we ook aan SABAM eens deze vraag voorleggen.
  #2 (permalink)  
Oud 23-10-2006, 19:51
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg
Standaard Re: auteursrecht-kwesties

Hey,

ik moet er nog even terug in komen (even drukke periode geweest), maar ik ben dus van plan om mijn nummers te voorzien van een Creative Commons-licentie.

Ik ben er niet 100% van overtuigd dat er reeds een CC-databank bestaat waarin alle CC-werken zijn terug te vinden (dus ook te gebruiken als bewijsmateriaal), maar wil dat zeker nog eens uitchecken.

Desnoods lijkt een verklaring van de desbetreffende artiesten voldoende moet zijn om het werk SABAM-vrij te kunnen houden. Dat is per slot van rekening toch de bedoeling van heel Creative Commons (om dit juridisch te kunnen onderbouwen).

http://creativecommons.org/audio/

Ik doe mijn best om deze zaak verder uit te klaren.

Yo

Jef, Art Of Empathy
  #3 (permalink)  
Oud 23-10-2006, 20:39
Member

Reputatie: tonmeister is op goeie weg

je kan bij sabam zelfs voor 1 CD auteursrecht betalen.

Je werkt dan met holografische stickers die je op de CD moet plakken.

dit is iets goedkoper, maar ik denk dat je ook voor min. 150 stuks moet betalen...

de juiste info heb ik wel ergens, maar voor up2date prijzen bel je ze best eens op. in tegenstelling tot wat je zou denken kunnen ze daar ook vriendelijk zijn...
  #4 (permalink)  
Oud 07-12-2006, 08:15
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg

Citaat:
tonmeister wrote:
je kan bij sabam zelfs voor 1 CD auteursrecht betalen.

Je werkt dan met holografische stickers die je op de CD moet plakken.

dit is iets goedkoper, maar ik denk dat je ook voor min. 150 stuks moet betalen...

de juiste info heb ik wel ergens, maar voor up2date prijzen bel je ze best eens op. in tegenstelling tot wat je zou denken kunnen ze daar ook vriendelijk zijn...
vriendelijk zijn ze daar inderdaad.

kleine onafhankelijke artiesten worden met de glimlach geript.
  #5 (permalink)  
Oud 14-12-2006, 12:28
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg

CREATIVE COMMONS LICENTIE

Hey trackers,

hier wat meer info over de CC-licentie, in de hoop zo veel mogelijk mensen te overtuigen van de mogelijkheden ervan!

LICENTIE AANMAKEN

Hoe maak je zo'n licentie aan? Wel, heel eenvoudig:

- Surf naar Creative Commons
- Rechtsboven zie je de link 'LICENCE YOUR WORK'. Natuurlijk klik je hier op!

Je krijgt meteen een bondige uitleg en een aantal mogelijkheden om aan te vinken. Enkele seconden later...

JE LICENTIE IS KLAAR! Je krijgt een HTML-code toebedeeld die je op je website kan plaatsen. Daarmee is dat site + de volledige inhoud (mp3-bestanden, bijvoorbeeld) volledig auteursrechterlijk beschermd. Verder krijg je nog:
- Een fancy, duidelijke versie van de licentie.
- Aan deze versie is ook een link gekoppeld naar de jurische versie ervan. Bijvoorbeeld: Creative Commons Code juridique

MUZIEKFILES BESCHERMEN + PUBLICEREN

Heb je geen website? Geen probleem. CC biedt meteen twee mogelijkheden om je muziek toch online te voorzien van de licentie.

1. Gebruik CC Publisher

Publishing your audio | Creative Commons

Dit is een tool waarmee je je files kan uploaden en meteen kan voorzien van de juiste licentie.

2. Gebruik SoundClick

Publishing your audio | Creative Commons

Ongeveer hetzeflde als CC Publisher, maar dan enkel voor muziek.

Conclusie:

[EASY AS PIE!

8-)

Go for it, soldiers!

Jef, Art Of Empathy

[ Bewerkt door art-of-empathy on 14/12/2006 11:33 ]

Laatst gewijzigd door billybear; 12-04-2007 om 13:14 Reden: format foutjes verbeterd
  #6 (permalink)  
Oud 26-12-2006, 22:27
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Ik heb op basis hiervan een pagina aangemaakt op onze compilatie-site:
http://www.homerecording.be/compilatie/auteursrechten

Bedankt voor de uitstekende info!
  #7 (permalink)  
Oud 12-04-2007, 12:29
Member

Reputatie: t03ma1 is op goeie weg

Om hier nog effe op terug te komen:

is het aan te raden om ons nummer alsnog te beschermen alvorens het op de cd verschijnt? En zoja: sabam of die andere?

Ik heb hier totaaaal geen verstand van en hoop op een kort en duidelijk antwoord

Greetz & thanx,

Bart - Machin
  #8 (permalink)  
Oud 12-04-2007, 12:59
Webmaster

Of je je nummer al dan niet wil beschermen en hoe dat kies je uiteraard zelf. In elk geval geeft Creative Commons volgende voordelen:
- snel online gefikst, geen complexe procedures
- geen extra kost voor jou (SABAM lidgeld) en voor de compilatie (reproductierechten)

CC is zo flexibel (zie post AOE), dat er eigenlijk geen reden is om dat niet te doen.
  #9 (permalink)  
Oud 12-04-2007, 13:11
Active Member

Reputatie: Noviomagum is op goeie weg

Maar wat ik nog steeds niet helemaal begrijp is het volgende: stel, ik zet een liedje online, bescherm het met een CC-licentie, en even later hoor ik het op de radio, door iemand anders uitgevoerd en zonder bronvermelding. Hoe kan ik nu bewijzen dat het mijn liedje is en dat ik het eerder heb gepubliceerd dan hij? En sterker nog: heb ik een poot om op te staan als de dief mij gaat beschuldigen van plagiaat omdat hij het nummer wel heeft vastgelegd bij een officiele instantie?
  #10 (permalink)  
Oud 12-04-2007, 13:15
Webmaster

Het antwoord zit mee in jef's bovenstaande post. Je kan je nummer wel degelijk deponeren, zodat er achteraf geen discussie mogelijk is.
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten