homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 14:24
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg
Standaard waarom gaat een harddisk kapot?

Hoi,

Ik heb een Macbook pro 13" van 2 maanden oud. Laatst was mn HD gecrashed, systeem startte niet meer op, moest een nieuwe komen. Gelukkig alles binnen garantie en ik had back ups gemaakt.

Gevraagd naar de Apple dealer hoe dit kon zei deze dat het zou kunnen door te veel (en te ruw) op tillen en neerzetten. Maar ja tis een laptop dus die zou wel tegen een stootje moeten kunnen. Verder zei hij: en soms heb je gewoon pech en gebeurd dat wel eens dat de HD kapot gaat.

Aangezien ik dat niet wil geloven vroeg ik mij af waarom een HD allemaal nog meer kan crashen (ok, je kan er niet mee stuiteren, surfen, frisbeeen etc.).

Kan het bijvoorbeeld dat bepaalde software zo schadelijk voor je HD is dat ie kapot gaat? Of als je externe HD's te snel in en uitplugged? Of een extern beeldscherm?

Kortom: waarvan kan een HD allemaal mogelijk crashen?

ps lollige antwoorden mogen desnoods ook maar hopelijk begrijpen jullie wat ik probeer te vragen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 14:47
Active Member

Reputatie: Freakwave is op goeie weg
Standaard Re: waarom gaat een harddisk kapot?

Goeie vraag, ik heb namelijk geen idee

En is een HD eigenlijk wel ooit echt gecrached? Ik bedoel de gegevens staan toch nog steed op de schijf en een beetje techneut kan die toch wel met (een andere lezer) terug halen (schijfje eruit halen en in een andere HD plaatsen)?
Is een HD niet meer dan een veredelde cd-rw?

Zoals je ziet, aleen maar meer vragen en geen antwoorden

Ik ben benieuwd naar de antwoorden...

Groet,
F.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 14:50
Vintage Member

Reputatie: satriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstraling

In elk geval niet spontaan door software (tenzij je heel lowlevel tools op je disk loslaat met opzet)

Met name "stuiteren" kunnen ze niet goed tegen: Zie het als volgt: Je harddisk bevat (net als een platenspeler van vroeger) een "naald" die over de harddisk heen beweegt om zo te lezen. Je kan je voorstellen dat schokken dat er voor kan zorgen dat je de "naald" en/of de "plaat" (eigelijk naalden en platen) kan beschadigen. Dus het optillen van je laptop terwijl je harddisk druk bezig is, kan op zich geen kwaad, zolang je maar geen hele heftige bewegingen maakt. (Overigens, ik weet dat IBM een speciaal tooltje heeft voor Laptops: Zodra er beweging van de laptop wordt gedetecteerd, "blokkeert" automatisch je kop vna je harddisk. Ik kan me voorstellen dan apple ook zoiets heeft ingebouwd.

Verder kunnen ze niet gemakkelijk stuk gaan, anders dan andere hardware: een maandagochtendmodel kun je helaas altijd treffen....

Edit: (Intussen heeft Freakwave gereageerd)
Een harddisk is zeker geen veredelde CDRW: de platen zijn veel gevoeliger, als ook de koppen. Een CD is een laser als kop... Kan niet echt stuk....

Laatst gewijzigd door satriani; 24-08-2010 om 14:55
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 14:57
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

als je weet dat een platter (de schijf) rondraait met 7200 toeren per minuut, en daar een lees en schrijfkop boven zweeft op een hoogte van 1/1000 mm en die sporen moet lezen van 70 nanometer breed....

elk miniscuul stofje in een harde schijf kan dan al een crash veroorzaken, oftwel de kop kan de platter raken of juist er iets vanaf raken, een stroomonderbreking, of een hik in de databuffer of een abrupte beweging van de gehele harde schijf....

voor je het weet is er een bitje verdwenen. Kijk maar eens naar deze uitleg:

8 bits: Terminologie van de harddisk

Stukje van een webpagina:
"Falen van harde schijven kan logische of fysieke oorzaken hebben, of een combinatie van beide. Logische defecten kunnen worden veroorzaakt door crashen van de computer, door menselijke fouten, door virusbesmetting, door sabotage, enzovoort. Fysieke defecten kunnen het gevolg zijn van stroompieken, kapotte hardware-onderdelen, het laten vallen van de harde schijf, brand, overstromingen, ruw gebruik, schade aan de firmware, enzovoort."

Groeten Dolfje

ben trouwens net bezig een overleden schijf van de buurvrouw weer enigszins tot leven te wekken (met tot nu toe geen resultaat).
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 15:01
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

meestal is het idd de leeskop en niet de schijf als dusdanig die een tik krijgt.. zulke dingen zijn nu eenmaal fragiel..

een ander zwak punt is de transferconnectie.. bij externe durft zo bvb de USB of de FW-connectie wel eens kapot te gaan.. jammergenoeg is het "standaard" bij repair-diensten om dan ook de schijf te formatteren..
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 15:03
Vintage Member

Reputatie: satriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstraling

Overigens: Over het algemeen kunnen ze ook niet goed tegen bier... Hou daar dus rekening mee als je je laptop bij een gig gebruikt! (Sprak hij uit ervaring... )
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 15:06
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg

Citaat:
In elk geval niet spontaan door software (tenzij je heel lowlevel tools op je disk loslaat met opzet)
Ook niet met software die op een verkeerde manier verkregen is of verstrekkers van gratis plug-ins, virussen, malware of andere foute boel?

tenx 4 the info!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 15:49
Member

Reputatie: deninny is op goeie weg

virussen kunnen wel je HD naar de vaantjes helpen. niet zo maar eender welk virus, maar als iemand de moeite doet om een virus te schrijven dat de firmware van je hd aanpast ben je natuurlijk ook je hardeschijf kwijt.
Een andere oorzaak bij een crash van een oude (+10 jaar) hardeschijf is metaalmoeheid. Bij het schrijven op een hardeschijf worden ijzer partikkels magnetisch gesorteerd, wat op termijn kan lijden tot metaal moeheid.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 15:57
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfje Bekijk bericht

ben trouwens net bezig een overleden schijf van de buurvrouw weer enigszins tot leven te wekken (met tot nu toe geen resultaat).
Als de schijf fysiek nog draait kan je eens proberen om ze letterlijk te "diepvriezen". Dus een half uurtje in de diepvriezer en dan gauw de computer in. Geen garantie maar het kán werken.
BTW : dit is geen grap, ik heb zelf indertijd zo nog alle Ensoniq klanken van een versleten HD kunnen halen.
Grts
Hugo
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 24-08-2010, 16:45
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

ik heb dat vaker gelezen maar dan over videokaarten en moederborden. Ik zal eens proberen als het me niet lukt om nog wat terug te krijgen. Op zicht draait de harde schijf wel en chkdsk heeft nog even gewerkt. Nu ziet windows alleen raw partities.

Anders de boel gewoon helemaal formatten en opnieuw beginnen.

Bedankt voor de tip.

dolfje
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten