homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-10-2006, 21:02
Senior Member

Reputatie: abdelhafid is op goeie weg
Standaard advies nodig omtrent volgende studio set-up

Yo beste mensen,

Graag had ik juilie advies geweten over de setup waar ik naar toe wil.

Mijn huidige setup:
powermac inetel xenon 1go ram- 250 GIga hd//Mindprint di-port 24 bit stereo i/o conveter met// Condensator MIC SE2200// monitors actief Berhinger MS16//CUBASE SL3

Toekomstige setup:
powermac inetel xenon 1go ram- 250 GIga hd//RME FIREFACE800 // Condensator MIC NEUHMAN TLM103// MACKIE ONYX 1640 + ONYX FIREWIRE// MACKIE UNIVERSAL CONTROLLER// CUBASE SX4//MONITORS ?????

WAT DENKEN JUILIE HIERVAN EN WAT RADEN JUILIE AAN ALS ACTIEVE MONITORS?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-10-2006, 21:16
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: advies nodig omtrent volgende studio set-up

ik vind de tlm103 een veel te dure mic voor wat hij bied. Voor die prijsklasse koop je beter een AKG C414 of een Audio Technica 4047 of 4050. Verder begrijp ik niet wat je met de mackie gaat doen als je al een fireface als soundcard hebt. Zowel de convertors als de onboard preamps van de fireface zijn stukken beter, en goed mixen kan je beter in uw software doen dan met de mackie.

qua monitors, wat is uw budget. Ik kan je Adam S3-A's of Barefoot MM27's aanraden als beste nearfields, maar die kosten 2500 à 3000 € per speaker. Ik neem aan dat dat veel te duur is...

En vergeet ook de acoustische behandeling van uw ruimte niet, je kan de beste apparatuur hebben, als uw opname en mixruimte acoustisch niet in orde is, hoor je niet goed wat je doet. Dus met dit budget zou daar ook een deel voor moeten gebruikt worden.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 00:52
Senior Member

ik werk laat al mijn drums herspelen door een drummmer en werk nog met andere muziekanten en moet soms vele sporen simultaan kunnen sturen (drums 6mics + bas + keys+ gitaar) en de onyx1640 + onyxfireface maakt het mogelijk om 16 sporen te versturen. Maar het is mijn eerste homestudio dus ik kan wel advies gebruiken! Kan ik volgens zonder de mackie dit doen met de fireface 800 enkel? IK zou de mackie ook live gebruiken! Ook wil ik je vragen of ik niet beter ben met een 896 hd van motu dan de rme fireface 800? Wat klinkt het warmst? Ten slotte wat betreft de mcu ik ben niet zo voor het mixen met een muis en wil het eerder op het gevoel doen dan met tzicht alé het is gewoon om het gemakkelijker te maken of ben ik verkeerd?
En wat betreft de tlm ik heb gisteren de akg gebruikt en inderdaad ik zal mijn mening moeten herzien. De monitors twijfel ik tussenkrk rp6 en de dynaudio bm5a!
ik wacht op verdere feedback met ongeduld
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 01:03
Senior Member

de onyx 1640 met firewire maakt mogelijk om 16 sporen simultaan te versturen naar cubase en gezien ik al de drums laat herspelen door een drummer en sommige nummers volledig live zijn lijk mij de mackie de iedale oplossing of kan ik dat met de fireface ook? Ook zouw ik willen weten of er in dij prijsklasse betere geluidskaarten zijn met betere en warmere mic preamps ik denk bvb aan de motu 896hd? en wat betreft de mcu is het vooral omdat ik het gemakkelijker vind om het eindresultaat te mixen met een controller dan met de muis en (zo bespaar ik de duizenden vensters die open gaan en het onoverzichtelijk kunnen maken). Voor de monitors dacht ik aan Dynaudio's bm5a 995 of krk rp6? Wat denk jij ervan
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 10:49
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Ik denk dat je meer bent met een of 2 RME Octamic D uitbreiding via adat of aes op uw fireface. Dan heb je 12 (bij een uitbreiding) tot 20 (bij 2 uitbreidingen) preamps en 12 line in's die je gelijk kan gebruiken van veel betere kwaliteit dan de mackie 1640 voor maar een 300 € meer bij 2 uitbreidingen. De preamps van RME zijn ook al redelijke goede preamps, beter zal je niet vinden bij MOTU of andere betaalbare convertors. Wel in de hi end klasse als losse preamp of op de API A²D of Lavry Blue Series. Maar dat is al een gans stuk duurder

voor uw monitors, IK zou de BM5A's nemen. KRK is goed, maar niet zo goed als dynaudio
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 14:17
Senior Member

Wat bedoel je met redelijk goede preamps? Ik wil echt kwaliteit en redelijk goed dat KLINKT volgens mij net niet genoeg! ik weet het ik ben een beetje veel eisend maar sinds dat ik besloten heb om een homestudio te bouwen krijg ik zodanig veel info en adviesen naar mijn kop dat ik het niet meer weet en ik moet de knoop doorhakken anders wordt ik paranoia. Nogmaals ik wil bij mij thuis een setup om in de eerste plaats mijn vocals te kunnen op nemen en af mixen en er mee tot een vette eindproduct te resulteren en daarmee bedoel ik geen demo of zo maar echt een lp. Anderzijds wil ik de muziekanten ook bij mij thuis laten opnemen (ik ga enkel nog een studio huren als zij beschikken over materiaal dat ik niet heb en nodig heb om de klank te bekomen die ik wil EN UITERAARD AANGEZIEN IK NOG EEN BEGINELING BEN IN HET MIXEN ZAL IK MIJ LATEN BIJSTAAN IN DE BEGIN MAAR WIL OP TERMIJN ALLES ZELF DOEN).

DUS MIJN VRAAG; IS DE RME FIREFACE 800 DAARVOOR GOED GENOEG ZOWEL OP GEBIED VAN KLANK(WARMTE, CLEAN) ALS OP GEBIED VAN HET ERGOMETRIE MET CUBASE?

TEVENS WOU IK JE OOK VRAGEN OF DE RME FIREFACE 800 GEKOPPELD AAN EEN ZEER GOEDE MIC PREAMP (MET ACCENT OP ZEER GOED) IETS GAAN UITHALEN IN DIEN JE STELT DAT DE PREAMPS VAN DE FIREFACE NOG BETER KUNNEN OF NIET WARM GENOEG KLINKEN VOOR WAT IK WIL DOEN?
OF MOET IK GEWOON IETS LANGER SPAREN EN GEWOON GAAN VOOR EEN FIREFACE DIE ALLES HEEFT VAN EEN UITSTEKENDE KWALITEIT(MICPREAMPS, LAEYTENCIE, COMPABILITEIT, BIT, KHZ ENZ....) ZOALS BVB DE APOGEE?

PS; NATUURLIJK ALS BLIJKT DAT IK TOCH DE ONYX1640 NIET MOET KOPEN DAN ZAL IK DAT OOK DOEN HOOR EN INVESTEREN IN IETS ANDERS.

BEDANKT VOOR JE TIJD EN ZEER GOED FEEDBACK TELKENMAAL JE HEB MIJ AL EEN SMAK GELD DOEN SPAREN

GRTZ ABDEL

8-)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 14:38
Vintage Member

RME is top qua betaalbare oplossingen. Natuurlijk zijn er betere convertors zoals lavry, prism, lucid, apogee, weiss, cranesong, radar, ... maar dan gaat de prijs ook wel extreem de hoogte in en heb je daarnaast ook nog een digitale interface nodig zoals de RME AES32 of RME Hammerfall series om uw convertor aan uw pc te hangen. Idem van preamps. Als je nog beter wil kan je altijd wel eens een reeks hi end preamps van Neve, API, Chandler, Mercury, Telefunken/TAB-Funkenwerk, cranesong, ... kopen, maar dan zitten we wel aan een paar duizend € per unit.

de RME Fireface is dikwijls door pro's gebruikt als budgetoplossing voor sommige setups, Motu had dat vroeger ook, maar niet meer sinds de fireface en de octamic uitkwam.

wat je wel kan doen, is naast uw fireface nog een 1 kanaals hi end preamp kopen, speciaal voor uw vocals. Ga dan eens kijken bij die merken van hierboven en veschiet niet van de prijs van sommige. Ikzelf zou als je een echt warme preamp wil voor niet te veel geld, een TAB-Funkenwerk V78 nemen btw, en als het iets meer mag kosten, een Neve 1073 of 1081

ps: in hoofdletters typen is onbeleefd volgens de internetetiquette. Het staat gelijk aan roepen.

[ Bewerkt door waxx on 9/10/2006 15:39 ]
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 14:50
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

een Fireface is zeker goed, maar zeker niet het summum van kwaliteits preamps, wel bij de beste semi-pro preamps dat je kan krijgen. (orde mackie, soundcraft, motu,...)

Eerlijk gezegd denk ik dat jij iemand bent die best één zogenaamde "golden channel" bezit voor je voice opnames, en de rest met de fireface pré's opneemt.
Met een golden channel bedoel ik één uiterst goeie Preamp + mic (+ topklasse A/D converter, maar dat is volgens mij nog niet nodig).
Kijk eens bv in DIT topic, daar staan een hoop 1/2 kanalen Preamps van Pro niveau.

Al je kanalen op dit niveau zetten heeft volgens mij geen zin aangezien ik ervan uit ga dat jij nog geen 10k eur hebt uitgegeven aan acoustieke behandeling in je opnameruimte, en dus nooit zal kunnen opleven naar de meerwaarde die deze ontzettend veel duurdere preamps bieden.
Dus gaan die RME pré's wel genoeg zijn voor multikanaal opnames, en kan je later via ADAT extra preamps erbij zetten op de RME.

Ik herken je probleem compleet, je wil zonder compromis opnemen aan topkwaliteit, en wil dus het beste van het beste aan de laagst mogelijke prijs...en dat is een probleem.
Als ik jouw wensen zou willen inwilligen zonder naar prijs te kijken zou ik zeggen:
- 2x API 3124+ (8 kanalen in totaal, voor drums, basgitaar, percussie etc.)
- 1X Neve 1073DPA (2 kanalen, voor voice, gitaar en andere instrumenten)
- randapparatuur (naar keuze, te veel mogelijkheden)
-Lynx AES-16 kaart + Aurora 16 A/D/A
...
Alles bij mekaar zou dit zo'n 13000 euro kosten, en dat zal wel boven jouw budget liggen, en dan heb je nog niet eens mics en goede acoustiek, of zelfs maar een mixer.
Kortom, laat je niet frustreren door de overspoeling van apparatuur in elk prijssegment, en ga luisteren in winkels, op beurzen etc.
Voor elk stuk audio apparatuur dat je koopt ga je op het net iemand tegenkomen die zegt dat het brol is en dat je beter iets duurder had moeten nemen, niet luisteren ernaar, als het voor jouw werkt is het goed, het kwaliteitsverschil tussen jouw toekomstige RME setup en die 13k+ eur setup is niet zo verbazingwekkend groot als je denkt, voor sommigen maakt dit nu eenmaal meer uit dan voor anderen, en dat is het verschil tussen een homestudio en een commerciele studio, voor een commerciele studio maken die dingen wel uit en daar betaal je voor, niets aan te doen.

Pzz
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 14:53
Senior Member

Waxx

voila nu praat je gelijk een man(lol). Neen ik wil je echt bedanken voor de feedback hij is echt bruikbaar voor mij en wat betreft het typen in hoofdletters was het mijn bedoeling niet om zo over te komen ik wist dat zelfs niet.

A+ Abdelhafid en nogmaals merci [quote]
waxx wrote:
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-10-2006, 11:04
Senior Member

tav waxx en Ridim

IK ga gaan voor een golden chanel zoals ridim het zegt!
* pramp neve 1081r
* mic akg c414
* rme freface 800(zal ik gebruiken om voor multiopnames bvb drums)

Mijn vraag:
in deze setting wat moet ik nog er bij kopen om de fireface over te slaan wanneer ik de vocals opneem?

* Is de neve 1081r(model zonder eq - heb eq van de 1081 eigenlijk niet nodig aangezien ik in cubase kan eqlisen) ook goed qua warmet en zuiverheid van klank?

* wat moet ik steken tussen de neve en de mn desktop ter vervanging van de rme als d/a a/d convertor?

* Met een high end bron bestaande uit de neve preamp en de akg c414 is de rme 800 goed genoeg om te gebruiken als a/d d/a convertor (daarnaast zal ik ze gebruiken voor multisporen opname van bvb drums omdat een drum klank geen zang is en daarvoor is de fireface voldoende denk ik)?

Met dank bij voorbaat

Grtz Abdelhafid

Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten