homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 10:33
Junior Member

Reputatie: TimVerhaegen is op goeie weg
Standaard Nieuwe Mac Pro Quad-Core vs. iMac Quad-Core

Ik wil volgende maand een nieuwe mac kopen, want mijn huidige imac is niet altijd krachtig genoeg.

Normaal gezien was ik van zin een Mac Pro Quad-core te kopen, maar dat is het lichtste model uit de serie. De mac pro's worden pas cht goed van zodra je een 8 of een 12 core neemt. Maar een 8 core begint aan 3500 euro, zoveel wil ik er niet voor geven (dan heb je zelfs nog geen scherm).

Nu vroeg ik mij af of ik niet in plaats van de lichtste mac pro, beter opteer voor de zwaarste iMac. Die kost 2000 euro, en een scherm hoef je niet meer te kopen.

specificaties van beide toestellen zijn de volgende:

Mac Pro Quad-Core:
En 2,8-GHz quad-core Intel Xeon "Nehalem"-processor
3 GB (drie x 1 GB) geheugen
Harde schijf van 1 TB
Dubbellaags SuperDrive met 18-voudige snelheid
ATI Radeon HD 5770 met 1 GB GDDR5-geheugen
=== 2.449,00 daar nog een 27 inch scherm bij is 3500 euro.

iMac Quad Core:
27-inch: 2.8GHz Intel Core i5
Resolutie van 2560 x 1440
4 GB (twee maal 2 GB)-geheugen
Harde schijf van 1 TB
8x dubbellaags SuperDrive
ATI Radeon HD 5750 met 1 GB
===== 2.029,00

iMac heeft dus eigenlijk 1 GB meer geheugen ook...
Kan iemand mij hierin raad geven?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 10:45
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Nieuwe Mac Pro Quad-Core vs. iMac Quad-Core

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TimVerhaegen Bekijk bericht
Ik wil volgende maand een nieuwe mac kopen, want mijn huidige imac is niet altijd krachtig genoeg.
Hoe oud is je huidige computer en in welke omstandigheden merk je dat hij niet krachtig genoeg is?

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 11:21
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Los van de terechte opmerking van Gert:

Ik zou de mac Pro nemen voor de uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst. Maar dat is wel meteen een serieus budget, dat snap ik ook wel.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 13:17
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

de mac pro biedt nkel een meerwaarde als je voor een 8-core gaat en je hebt PCI-sloten nodig..
de 8-core biedt ook 8 ram-sloten ipv 4 bij de quadcore..

qua power is de zwaarste (nog eentje zwaarder dan hierboven, namelijk de quad i7)
minstens even sterk..

maar zeg misschien eerst even welke imac je nu hebt en wanneer hij overbelast..
vaak (zonder te zeggen dat dat bij jou zo is) komt't door misbruik van plugins en versmossen van resources door het niet begrijpen van Aux-sends en bussen..
of het niet optimaliseren van settings..
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 17:55
Junior Member

Reputatie: TimVerhaegen is op goeie weg

Op dit ogenblik heb ik een iMac Duo-core met 3,06 GHz en 4Gb geheugen.
Het is niet zo dat hij vastloopt, maar af en toe krijg ik in logic CPU overload melding...

Zoals ik verwacht had, is de Mac Pro enkel echt een meerwaarde van zodra je voor de 8-core gaat...

Waarschijnlijk zal mijn keuze dan ook naar de iMac Quadcore gaan (met misschien wat extra aanpassingen).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 18:10
Senior Member

Reputatie: Foesters is op goeie weg

Ja heb ik soms ook wel eens last van als ik overmatig plugins gebruik.

Vaak loste ik dit op door de track met plugins op te nemen, en dan gewoon dat kanaal muten en het opgenomen kanaal af te spelen. Zodat als ik iets wil veranderen, moet ik enkel maar de aanpassing maken en het terug opnemen.

Maar ik denk wel dat ik een lat van 2 gig ram ga bijkopen(heb nu 4gig)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 18:13
Senior Member

Reputatie: Rein is op goeie weg

Citaat:
Het is niet zo dat hij vastloopt, maar af en toe krijg ik in logic CPU overload melding...

Zoals ik verwacht had, is de Mac Pro enkel echt een meerwaarde van zodra je voor de 8-core gaat...

Waarschijnlijk zal mijn keuze dan ook naar de iMac Quadcore gaan (met misschien wat extra aanpassingen).
Lijkt me toch nog goed te doen met die specs.
Ik draai Cubase5 op een PC met ongeveer dezelfde specs.
Ik kan hier zonder problemen een hoop VSTi's en plugin's op draaien.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 18:26
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:

ik neem aan dat je een Core2duo bedoelt..

Logic heeft het af en toe lastig met de verdeling naar de verschillende cores.. vandaar die meldingen.. het lijkt me sterk dat je die iMac zo snel op de knien zou krijgen..

tijdens het mixen kan je hoe dan ook de CPU-load al een heel pak minderen door je buffer hoger te zetten.. en wat "economisch" om te springen met plugins.. (bv geen 6x dezelfde reverb, maar 1 reverb aansturen via een aux-send) etc..
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-08-2010, 23:27
Active Member

Reputatie: lebegge is op goeie weg

Moet zegge ik heb een macpro van Van 1 jaar oud met 2.8 processor 4 gb ram en krijg die melding ook soms wel. Als ik de modelmixen die bij logic geleverd worden wil afspelen krijg ik die melding zelf altijd. Ligt dat gewoon aan de buffersize ?

Jouw computer ziet er mij meer als krachtig genoeg uit, vraag je af of je zoveel extra zou winnen met een nieuwe imac ?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 18-08-2010, 06:51
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Volgens mij moet je met die iMac gewoon nog prima uit de voeten kunnen hoor. Ik draai een mac mini en daar zit een, in vergelijking met jouw imac, minderwaardige CPU in (p8700 t.o.v. een E8435 schat ik in). En ik heb met die van mij heb ik nooit problemen. Ja Logic heeft soms iets geks, maar dat is maar heel af en toe...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten