homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-10-2006, 12:35
Junior Member

Reputatie: deepblue501 is op goeie weg
Standaard Setup audio/midi

Hallo allemaal!!!

Ik hoop dat iemand de tijd en moeite neemt om dit te lezen. Ik ben al jaren bezig met muziek, maar als het gaat om technische zaken...Ik heb een probleem met de gehele setup. Ik geef nu even zoveel mogelijk info over de aansluitingen en mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste audio en midi kan combineren over mijn pc, zodat ik mijn muziek kan maken via midi (reason) en tevens een mic kan gebruiken om dingen in te zingen.

Mijn setup is als volgt:
Mijn Edirol PCR80 midi keyboard is via USB verbonden aan mijn pc. Ik gebruik Reason voor mijn midi opnames. Vanaf mijn audio output van PC is er een verbinding naar mijn mixer (Behringer 602A) op Line 5/6. Vervolgens gaat er een verbinding van mijn main out naar mijn stereo aux in zodat alle output dus via mijn normale stereoboxen gaat. Nu wil ik weer beginnen met zingen. Ik heb Cubase SX voor de audio opnames, mijn mic zit in de mic ingang van mijn mixer en nu had ik een kabel gekocht waarmee ik van de ctrl room out een verbinding leg met mijn mic in van mijn pc zodat ik dus audio kan opnemen.

Wat is nu het geval? Als ik iets in de mic zing dan hoor ik dat op de eerste plaats maar heeeel zachtjes (ook al gooi ik het volume op max in cubase sx) tegenover de wav/output die er gedraaid wordt in cubase en doordat ik het volume zo hoog zet neemt mijn mic nu alle achtergrondgeluiden op zodat op de track waar mic wordt opgenomen de wav opname eigenlijk dubbel klinkt.

HELP!!!!! Cubase SX geeft ook geen resultaten bij het testen van de audio input. Hoe moet ik ervoor zorgen (misschien is mijn hele setup wel compleet verkeerd) dat ik:
- alles via de stereo te horen krijg
- alles via de mixer gaat
- ik zowel midi kan opnemen als audio op mijn pc, waarbij de audio in een goed volume opgenomen wordt?????

Kan iemand mij helpen??? Ik weet dat dit waarschijnlijk iets heel banaals is, maar ik kom er niet echt uit.

ALvast heel erg bedankt!!!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-10-2006, 13:18
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Setup audio/midi

Zou je ons misschien ook kunnen meedelen wat voor een geluidskaart je gebruikt en wat voor een microfoon?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-10-2006, 10:31
Junior Member

hallo!

tuurlijk, ik heb een M-Audio Delta Audiophile 2496 geluidskaart en een Behringer XM2000S mic. Bedankt voor de interesse en hulp alvast!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-10-2006, 11:23
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Probeer dit eens:
Laat je microfoon en je geluidskaart aangesloten zoals ze zijn.
Je main out aangesloten op je luidsprekers.
De aux-send sluit je aan op de lijningange van je kaart. Let er wel op dat de AUX-potmeters ALLEMAAL op 0 staan, buiten de Aux van het kanaal waar de microfoon op aangesloten is.
Het volume van de microfoon regel je vooreerst door de gain open te draaien tot net voor het clip-lampje gaat branden. Vervolgens regel je het volume met de level-knop (en eventueel met de aux-knop, alhoewel je die in theorie volledig open kan draaien).

Op deze manier stuur je de microfoon-ingang rechtstreeks naar je PC (alhoewel je het ook rechtstreeks naar je luidsprekers stuurt), en stuur je de uitgang van je geluidskaart door de mixer naar je luidsprekers.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-10-2006, 20:08
Junior Member

hoi!

het probleem is dat ik de aux send (vergeten te zeggen, sorry!) en de stereo aux return gebruik voor mijn digitech studio s100 effects processor...en die wil ik wel graag gebruiken als ik mijn mic gebruik voor realtime effecten. Is er nog een andere mogelijkheid of wordt het dan lastig om de audio/midi/mic samen te gebruiken??

groetjes
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-10-2006, 11:05
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Hoi Deepblue. Ik snap niet helemaal wat het probleem is... Vooral het stuk wat je met je auxen gedaan hebt. De Ctrl-room output kun je het best gebruiken om je speakers aan te sluiten. Als je naast je Digitech nog een AUX-uitgang hebt, kun je die 'misbruiken' voor de audio-stroom terug naar je computer. Dat doe je dan het best zoals Pixie dat beschrijft.

Om meer volume aan je stem te geven kun je het best een pre-amp kopen. De voorversterkers van de Behringer zijn niet zo heel geweldig, veel ruis en achtergrond geluiden, zoals je al ervaren hebt. Dus ik denk dat een pre-amp hier wel hulp biedt... En/of een andere (lees: betere) mixer. Ik denk namelijk dat je zowel qua kwaliteit als qua in-/outputs tegen de beperkingen van je mixer bent aangelopen.

Je probleem is puur audio-gerricht, en heeft totaal niks met je MIDI aansluitingen te maken, dus daar hoef je je verder geen zorgen over te maken.

Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-10-2006, 20:05
Junior Member

hoi contender,

bedankt voor de input! helaas worden beide aux returns en de aux send al ingenomen door mijn digitech. Ja ik zat ook al te denken dat mijn mixer gewoon te weinig biedt, ik heb hem ook een tijd geleden gekocht omdat ik toen alleen nog mijn roland mc 505 gebruikte. Die heb ik hier trouwens ook nog ongebruikt staan inmiddels. Kan ik daar misschien nog iets leuks mee doen of die op 1 of andere manier verbinden via cubase/reason??? Sorry, dit zijn waarschijnlijk hele domme vragen maar ik heb zeg maar meer het creatieve dan het technische meegekregen van huis.

Dus je zegt eigenlijk dat ik de audio en midi met mijn huidige mixer eigenlijk niet meer kan combineren, klopt? Of kan ik ook 1 aux return slechts voor mijn digitech gebruiken en de andere voor de audio stroom?? Kan ik anders de ctrl room out gebruiken voor mijn speakers en de main out gebruiken voor mijn pc geluidskaart input, zou daarmee het probleem verholpen zijn. Het kloterige is dat ik helaas niemand ken in mijn buurt die oplossingen heeft voor dit soort problemen anders zou ik vragen of iemand eens een keer kwam kijken....

heb je misschien nog wat advies of een oplossing met mijn huidige behringer 602A???

alle hulp is natuurlijk meer dan welkom, in ieder geval allebei alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-10-2006, 07:56
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
deepblue501 wrote:
ik heb hem ook een tijd geleden gekocht omdat ik toen alleen nog mijn roland mc 505 gebruikte. Die heb ik hier trouwens ook nog ongebruikt staan inmiddels. Kan ik daar misschien nog iets leuks mee doen of die op 1 of andere manier verbinden via cubase/reason???
Sure.
De mc-505 kan je perfect verbinden met een computer d.m.v. midi-kabels.
(stelt je in staat om noten/controller data naar de computer te sturen of omgekeerd)

Citaat:
Dus je zegt eigenlijk dat ik de audio en midi met mijn huidige mixer eigenlijk niet meer kan combineren, klopt?
Midi signalen hebben niks met een mixer of audio te maken.
Midi signalen steek je in een midi-interface (of rechtstreeks in de computer als je maar 1 apparaat hebt)
Alles wat met audio te maken heeft steek je in een mengpaneel.

groeten,

Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-10-2006, 09:51
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Vergeet je MIDI-stroom. Dit is een aparte stroom van gegevens (NIET audio) en staat volledig los van je mixer. MIDI stuur je bv. uit via de MIDI out van je MC909 naar de IN van de kabels van die Audiophile 2496 (dat zijn die 2 dikke zwarte stekkers aan de break-out kabel van je audiophile). Omgedraaid verstuurt de MIDI out van je Audiophile 2496 gegevens naar de MIDI in van je MC909. Dit heeft totaal niks met de audio stroom van je mixer te maken.

Je kunt met je huidige setup weldegelijk audio en midi combineren. Audio van/naar je mixer via de audiophile en midi van/naar je MC909 via de Audiophile. Dit zijn 2 losse stromen die totaal niks met elkaar te maken hebben.

Laat de Digitech maar lekker zitten waar die zit. Moet erbij vermelden dat ik je mixer verder niet zo ken, alleen weet ik dat het een kleine van Behringer is. Dus help me even als ik verkeerd zit.

Je hebt dus 2 stereo-outputs (main out/ctrl-room out) op de 602A (had ik verkeerd gelezen, dacht dat je alleen een ctrl-room out had). In dat geval zou ik toch de main-out dan ook blijven gebruiken voor naar je speakers. De Ctrl-room-out dan naar de 2 stereo-ins van je Audiophile. Kan ook omgedraaid hoor. So far so good. De mic plug je gewoon in je mixer. Als je nu niet voldoende volume krijgt bij het opnemen van je stem, dan zou ik een pre-amp tussen je mic en je mixer plaatsen. Hier ben ik niet zo in thuis, maar ik zou wel kiezen voor een kwalitatief goede pre-amp!! Mensen als Waxx en Pixie hebben daar veel meer verstand van dan mij, en kunnen je misschien adviseren welke?! Of gebruik even de search functie van deze site en type dan iets van 'pre amp' ofzo in. Staat beslist wel wat voor je bij.

Volgens mij zijn dan je problemen verder opgelost... :-?

Anders horen we het wel!!! :-)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-10-2006, 20:30
Junior Member

hoi contender,

bedankt voor de input ondertussen had even weinig tijd hier te kijken laatst. Sorry ik zal wel een complete idioot zijn, maar aangezien ik ook nog een andere geluidskaart op mijn pc heb zitten weet ik even niet waar de 2 stereo ingangen zijn van mijn audiophile....zijn dat 2 van de 4 kabeltjes die uit mijn pc steken (waarvan 2 midi kabels en de andere 2 kleinere in-kabels)???

in dat geval moet ik een andere kabel extra kopen want ik had nu een kabel gekocht met 2 jacks die als andere einde een mic jack hebben (zo'n kleintje) om het in de pc te stoppen bij de mic ingang (maar besef opeens dat dat waarschijnlijk de mic ingang is van mijn normale geluidskaart, niet de audiophile, die dus eigenlijk de operatieve geluidskaart is).

Klopt dit? En zou het dan moeten werken....ik word hier echt zo gek van en bovenal word ik gek van het feit dat ik zo weinig snap van al die technische zaken en dat terwijl het toch eigenlijk vrij logisch zou moeten zijn....

alvast bedankt voor verdere tips!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten