homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-08-2010, 10:49
Gertje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Gertje is op goeie weg
Standaard Heb je een plugger nodig?

Heeft iemand ervaring met het pluggen van een CD?
Kun je dit als artiest zelf doen, of is het raadzaam om een plugger te nemen die bekend is in de scene?
Verder bestaat er in Nederland ook nog zo iets als een OLON CD. Heeft iemand hier ervaring mee, wat kun je er van verwachten, behalve dat dit ook weer extra kosten meebrengt?
(Buma Cultuur produceert tweewekelijks samen met de Organisatie van Lokale Omroepen Nederland (Olon)een promotie CD).
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-08-2010, 23:56
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Heb je een plugger nodig?

Het is pas nuttig als een plugger er in slaagt, terwijl jij er niet in zou slagen. Probeer zelf eens? Alle kleine n grote radiozenders afgaan, cultuurorganisaties afgaan, verspreiden via internet (online verkoop niet onderschatten), zelf winkels / distributieorganen contacteren, ...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-08-2010, 00:56
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Met eentje praten kan nooit kwaad. Dan kan je meteen testen of hij de track iets vind of niet.
Het kost gewoon geld en resultaat is niet vanzelfsprekend. De kans is iig wel groter want ze komen regelmatig over de vloer bij waar je terecht wilt dus in die zin kan het nuttig zijn.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-08-2010, 16:34
dennis_rhcp's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: dennis_rhcp is op goeie weg

sorry misschien domme vraag, maar wat is pluggen?
  #5 (permalink)  
Oud 02-08-2010, 16:45
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dennis_rhcp Bekijk bericht
sorry misschien domme vraag, maar wat is pluggen?
Plugger - Wikipedia

We Love Google. Het ws een domme vraag

Laatst gewijzigd door JimMstr; 02-08-2010 om 16:48
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 02-08-2010, 16:48
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Zelf kan ik tothiertoe niets nuttig bijbrengen aan dit topic. Ik ben zelf net de pro's en contra's van een plugger aan't overwegen, en heb weinig ervaring met mensen die dit doen.

Concreet bedoel ik dus dat ik dit wel een zeerrr interessante vraag vind voor mezelf en deze dus zeer aandachtig zal volgen
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-08-2010, 17:05
dennis_rhcp's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: dennis_rhcp is op goeie weg

ok toch bedankt!
  #8 (permalink)  
Oud 02-08-2010, 18:37
kamer21's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Mijn persoonlijke ervaring met de band waar ik in speel:

- Pluggen is in Belgi gemakkelijker dan in Nederland:
A. In Belgi maak je een afspraak met n van de redactieleden van een radiozender in de Reyerslaan en je bent binnen in het gebouw.
Dan loop je 'simpeltjes' de verschillende radiozenders (radio 1, radio 2, stubru en MNM) af en vraagt heel vriendelijk aan de mensen die daar zitten of je eens je plaatje mag presenteren.
Dit hebben we met onze nieuwe plaat zelf gedaan.
Een plugger doet eigenlijk idem, maar is al 'bekend/gekend' bij de redactieleden, wat in uw voordeel kan spelen. Het nadeel is dat een plugger duur is.
Wij hadden bij onze eerste plaat een plugger, wat eigenlijk niet veel meer airplay heeft opgeleverd als nu, maar dat kan ook aan andere dingen liggen .
B. In Nederland (Hilversum) is het erg moeilijk om zo gemakkelijk de redacties te bereiken (correct me if I'm wrong), daar hebben we met een plugger gewerkt die weet waar hij moet zijn.

- Pluggen KAN meer succes hebben als je een 'verhaal' hebt:
* Gewoon gaan pluggen met de opmerking: "Hallo, ik ben Simon, luister eens naar dit plaatje" gaat niet veel succes hebben, vrees ik. (er komen heel veel plaatjes binnen per week bij de radio's).
* Gaan pluggen met een leuk 'verhaal', zoals (excuse the advertisement The world is listening - Palomine) KAN meer succes opleveren, maar let op, is geen garantie!

Groeten,
Simon.
  #9 (permalink)  
Oud 03-08-2010, 15:29
Gertje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Gertje is op goeie weg

Tot zo ver bedankt voor de reacties, er zitten zeer nuttige tips bij.
Ik was op deze vraag gekomen door de verschillende berichtgeving hierover op diverse sites.
Meningen zijn echter vaak sterk gekleurd door eigen belangen, op dit forum krijg ik in ieder geval een objectief antwoord!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-08-2010, 18:24
steeljj's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Ja, en een zak geld te besteden aan allerlei wederzijdse diensten....

en iemand die zeer ingewerkt is in # het wereldje# .
Ik weet uit eigen beleving uit de tijd dat ik nog werkte met een vrij bekende NL zangeres (nog steeds zeer in de picture trouwens) dat het een wereldje is van: draai jij dit, dan krijg jij van mij dit primeurtje, reisje etc en handjeklap.
Geloof maar, met geld koop je alles en zeker airplay en het zgn ' adopteren' van een artiest......
De OLON-CD levert weinig op, mijn ervaring.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten