homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-09-2006, 21:01
Junior Member

Reputatie: ivis is op goeie weg
Standaard Geluidskaart/Audio Interface

Ik heb het nu over de juiste geluidskaart voor het gene wat ik wil bereiken en ik vraag aan iedereen een opinie. Ik heb al heel wat topics gelezen en het blijkt dat iedereen die op deze forum niet om hulp vraagt een soort expair is op het gebied HOMERECORDING :P

Ok. Ik ben iemand die veel Hiphop en andere soorten electronische beats maakt met zijn PC. Ik gebruik voornamelijk Fruityloops als tracksequencer omdat ik al jaren ervaring heb met dit paket en ik het lekker vindt werken. Daar naast ben ik Cubase aan het leren zodat ik hiermee straks mn tracks kan samenvoegen en afmixen. Verders wil ik straks met Cubase ook mn vocals en eventueel een basgitaar gaan opnemen

Ik ben nu opzoek naar DE geluidskaart die voor deze situatie het beste werkt.
Wat zoek ik in mn geluidskaart:

- Voldoende inputs en outputs voor
A voor een mixer
B mn monitor speakers
C 2 x midi 1/0 voor mn keycontroller en padcontroller (als dat kan of bestaat?)
D voor een basgitaar of ander instrument
E voor mn koptelefoon

In totaal zijn dit ongeveer 4 ins en outs maar 8 is een mooier getal vindt ik zelf.
en 2 midi ins en outs

- Het liefst een kaart met een PCI kaart met breakout box of in ieder geval een box
- En natuurlijk een goede geluidskwaliteit

Toen dacht ik de M-Audio delta 1010 is mischien wel wat. De Delta blijkt echt top kwaliteit te zijn en breakout box heeft een mooi formaat voor een 19 inch rekje. Het is misschien wel n van de beste kaarten die je hebben kan maar als ik de connectiemogelijkheden goed bekijk dan stuit ik al gauw op een paar vragen.
- Waar plug ik mijn koptelefoon in als ik die wil gebruiken?
- Hoe zit het als ik meerdere midi controllers wil gebruiken?
En dan denk ik al snel is dit wel wat ik zoek?

Dan zie ik de M-Audio Audiophile USB. Deze is stukken goed koper en heeft wel een out voor mn koptelefoon. Dan is de vraag. Is de kwaliteit dan veel lager vanwege de USB connectie? Hoe zit het bij het monitoren, heb ik nu ook zero-latency monitoring zoals ze bij die delta 1010 claimen?

Denk jij te weten welke kaart ik zoek of heb wat antwoorden op de vragen die ik stel? laat het weten plz!

Pzz.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-09-2006, 23:53
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Geluidskaart/Audio Interface

M-audio is echt geen topkwaliteit. Het is redelijk voor de prijs, maar bij topkwaliteit prosumer soundcards denk ik eerder aan MOTU en RME. M-Audio heeft niet zo'n goede A/D en D/A convertors, en de preamps zijn ook niet 100% wat het zou moeten zijn. Maar het is een werkbare oplossing voor redelijke demo's. Ik denk dat een Motu 828 of een RME Fireface 400 wel zou kunnen zijn wat u zoekt als je echt kwaliteit wil. Deze kaarten worden zelfs soms door pro's gebruikt voor mobiele set up's en zijn niet zo verschrikkelijk duur (700 a 900 €). Beide hebben enkele redelijk goede preamps, en 8ch analoge i/o en een midi i/o. De fireface heeft ook nog digitale uitbreidingsmogelijkheden tot in totaal 36ch.

ivm de controller 1 midi stekker kan verschillende toestellen aansturen, via de midi channels per stekker. Je kan dus uw beide controllers op 1 midi connector steken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-09-2006, 09:27
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid de M-Audio 1010. Dat de AD/DA converters van dit interface 'niet zo geweldig' zijn spreek ik dus tegen. In die prijsklasse is dit absoluut een van de beste, zo niet DE beste soundcard die je naar mijn mening kunt vinden.

Er zijn mensen die met een Soundblaster nog hele behoorlijke producties maken, dus waar praten we over?

Tuurlijk, je kunt doorsparen en meer dan het dubbele uitgeven aan een RME/MOTU/whatever. En ja, die bieden een betere SNR/dynamic range, THD waarde etc. etc. Maar ze kostten er ook naar. En met een beetje oefening haal je hele absoluut proffesionele resultaten uit de M-Audio.

Ik persoonlijk zou niet zoveel geld uitgeven aan een audio interface, tenzij je echt richting het proffesionele recorden gaat. Indien het echter hobby is, en/of je enkel demo's wil maken, die later in een pro-studio nog gemastered worden, dan heb je aan de M-Audio een super apparaat.

Iedereen die anders zegt heeft nooit met de M-Audio gewerkt, of is gewend om met pro-spullen te werken en wil niets anders meer. Voor 'de gewone zielen' onder ons is de M-Audio absoluut aan te bevelen!!!

Overigens zijn USB interfaces tegenwoordig net zo goed voor audio recorden als bv. PCI/firewire. USB 2.0 biedt voldoende mogelijkheden om ook 8 kanalen audio te verwerken. Ik zelf ben er geen fan van, maar volgens de 'vakliteratuur' zijn USB interfaces tegenwoordig helemaal up to date.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-09-2006, 10:47
Junior Member

Reputatie: ivis is op goeie weg

OK thanx

Citaat:
Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid de M-Audio 1010
hoe connect jij je koptelfoon aan dit ding?

want ik zit nu te denken om de firewire 1814 te kopen, die heeft 2 uitgangen voor koptelefoon. erg handig voor als je met zn twee werkt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-09-2006, 18:26
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Ik heb mijn koptelefoon gewoon op mijn mixer aangesloten... EN alhoewel ik graag individuele instrumenten beluister, is het net zo makkelijk om even een 'solo' button in te drukken in Cubase... :-)

Anyway, als je dus leven kunt met een extra DA-conversie is dat de oplossing...

Als je echt wilt monitoren doe je dat sowieso liever niet met de koptelefoon! 8-)

[ Bewerkt door Contender on 29/9/2006 18:27 ]
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten