homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-07-2010, 17:09
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald
Standaard De akoestische gitaarmic test.

Laten we spelen...Homo Ludens...

De werkwijze was MS met een cascadefathead als vaste side mic.
Verschillende kandidaten stelden zich als center mic
De kamer was een droge ruimte. Mics stonden op 1.80m 45° naar de gitaar toe. De zoem/hiss is eigenlijk de PC fan die draait.
sm 57
brauner phantom classic
audix i5
Beta 57
Sontronics STC -1
Golden Age Project FC -4
Cascade Fathead
De keten was Doc->Geel Tortex Dunlop -> Elixir snaren ->L' Arrivee DV-05
-> Mic -> VHD Pre (zonder 'drive', neutraal)->Alpha Link -> Cubase 5.5

Raden jullie wie wie is?
Welke valt door de mand?
Welke klinken goed?
Waarom zijn de vrouwen mooier in de zomer?
Houden jullie het hoofd koel bij 35°C?

Succes en veel plezier. Resultaten volgen.
Doc

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 11-07-2010 om 17:38
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 12-07-2010, 13:25
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: De akoestische gitaarmic test.

Mijn eerste indruk
1 slecht
2 redelijk tot goed
3 slecht
4 slecht
5 redelijk
6 matig
7 goed

voor zover dit te beoordelen is zonder het geluid rechtstreeks gehoord te hebben.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-07-2010, 14:29
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi doc!
Toffe test, puntje verdiend.
Alleen had ik eigenlijk liever enkel de (steeds variërende) "mid"-mic gehoord, zonder de MS-met-fathead. Balans tussen mid en sides bepaalt in zeer grote mate het totale klankbeeld (dat merk je heel duidelijk al je alle bites overloopt), alsook de fase van de mid versus de side. Ik denk dat ik snel geneigd zou zijn om de bites te prefereren die helder en ruimtelijk klinken, maar dat zegt weinig over de gebruikte mid-mic. Is het mogelijk om enkel de mid te posten?
Vriendelijke groet!
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 12-07-2010, 17:37
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

De eerste soundbite is telkens de mid mic, Alain. De opnames zijn zowieso op redelijke afstand. Het betreft hier vooral de variatie van center mic. Moet je wel even doorluisteren en weten dat er geen close mics signaal bijzit. Normaal neem je die ook op dus dat signaal heb je hier niet, enkel mid side pseudo stereo.
Edit, click op icoontje info rechts dan zie welke MS gemengd en solo zijn .

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 12-07-2010 om 21:35
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-07-2010, 21:29
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Thanks doc. Ik moet dus dringend wat beter uit mijn doppen kijken...
Eerstdaags het testje doen.
Groeten,
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 29-07-2010, 19:07
Senior Member

Gezien de fenomenale "kuch" respons toch ook maar even close mic samples opgenomen.
De positie van micro werd niet beroerd, de verschillen die je hoort zijn quasi 100% van de mic afkomstig!
Het lijstje deze keer.
Brauner phantom classic
akg c 414
sm 57
beta 57
re 20
fathead ribbon
audix i 5
sontronics stc 1
Zit niet verlegen om jullie mening te geven . Sommige microfoons klinken verrassend.
@Radix : goed bezig.

Grtz Doc

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 29-07-2010 om 19:10
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 03-08-2010, 13:06
Senior Member

Wink Re: De akoestische gitaarmic test.

Niemand die durft een gokje wagen?
Of zeggen welke van de bovenste bij de onderste passen?
Welke zo ongelofelijk k/*t klinkt?
Interessantste/beste post krijgt van mij een ijskoude Duvel aan de brouwerij zelf.
Ga geen antwoorden geven voor er een beetje gegokt is...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 03-08-2010, 20:34
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

morgenochtend ben ik je man
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-08-2010, 21:23
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Oké, dokter. Ik geef me over aan uw (closemic)test.

Ik heb alle tracks in een DAW geladen, ze gelooped en dan afwisselend solo gezet om te vergelijken. Ik luisterde met koptelefoon (DT770M) via de gewone onboard soundcard van mijn pc. Aan toewijzen van soundbites aan mics waag ik me niet, ik heb maar ervaring met 3 ervan.

1: evenwichtig, mocht iets meer hoog mid hebben voor mij
2: klink als in een koekendoos, bijna geen hoog, te veel hoog mid; vind ik de minst goede klank, onaanvaardbaar
3: weinig mid en weinig hoog
4: voor mij de evenwichtigste klank: laag, mid, hoog zijn goed verdeeld (mijn eerste keus)
5: evenwichtig, met iets minder mid dan (4) en (6), voor mij de derde score
6: benadert (4) sterk: evenwichtig (mijn tweede keus)
7: weinig mid
8: weinig hoog, geen sprankel, na (2) de minst goede klank

Gokje: is de C414 nr 4 of nr 6 ?
En de SM57 nr 8 ?

Bedankt voor de test!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-08-2010, 23:55
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Mooi werk dR.ock!

Ik vind de verschillen wel drastisch, maar ik heb het moeilijk met het benoemen van favorieten en met het opmaken van een soort ranking. Ik zou wel een keuze kunnen maken in functie van bepaalde toepassingen.

In een opname van een singer songwriter, of van een gitarist samen met een solo-instrument, zou ik bijvoorbeeld wel voor close mike 7 kiezen. Zo'n typisch breed geluid, dat ruimte laat in't midden voor een ander instrument of zang. Tegelijk vult het de bas range aardig op als er geen andere bas instrumenten spelen.

In een meer complexe pop of rock bezetting ziet de situatie er al heel anders uit. Dan kan één van de naar mijn gevoel qua frequentie range nauwer klinkende mics net heel bruikbaar zijn. Ik denk aan close mic 4, maar ook 1 en onder sommige omstandigheden 3.

Van de close mics vind ik 2 (te veel low / dof) en 5 (elk akkoord klink bijna even oninteressant) echt niet zo bruikbaar.

Voor de rest zie ik wel toepassingen, maar ben ik over de solo samples niet enthousiast genoeg om meteen een toepassing te zien.

Je eerste post illustreert voor mij ook dat je een erg sterk geluid kan neerzetten door mics met verschillende eigenschappen te combineren (uiteraard met aandacht voor eventuele fase-problemen). Vanuit die filosofie zou je allicht best succesvolle combinaties kunnen maken tussen mics die het er solo in deze test niet al te best van af brengen. Een akoestische gitaar kan erg goed tot haar recht komen in de juiste stereo positionering, en dat maakt het aantal mogelijkheden natuurlijk enorm groot.

Mijn bescheiden mening, die op dit uur op noodgedwongen op headphones gebaseerd is. Misschien heb ik er morgen door de monitors een heel ander idee over

Geef de mensen nog wat tijd, een thread zoals deze verdient dat.

Laatst gewijzigd door billybear; 04-08-2010 om 09:42
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten