homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 11:51
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard SDC shootout.

Ik heb me vandaag eens bezig gehouden met het vergelijken van de drie SDC's die ik in mijn bezit heb.

Alles is opgenomen met een FMR RNP preamp via een RME Fireface 800.
Voorlopig heb ik enkel akoestische gitaar en hihat uitgeprobeerd. Als straks mijn 'studio' ietwat afgekoeld is, gaat daar misschien nog harmonium bijkomen.

De gitaar is opgenomen met de microfoon een twintigtal centimeter van de hals gericht op de twaalfde fret.

Bij de hihat stond de microfoon ongeveer in het midden van de hihat, licht hellend naar de stokken op zo'n tien centimeter afstand.

Aan jullie de conclusie.
Ik ben in elk geval erg tevreden mijn meest recente aankoop, de STC-1.

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 13:01
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: SDC shootout.

Thanks pixie, toffe test!
Wat me opvalt, zelfs door crappy speakers, is het absolute verschil in "tone" en "karakter". Is dit enkel de SDC, of zou het ook deels te maken kunnen hebben met de plaatsing van de mic. De soundbites zijn allemaal afzonderlijke takes, als ik me niet vergis, en bij akoestische gitaar maakt een klein verschil in plaatsing toch vaak een behoorlijk verschil in klank.
Ik probeer vanavond es te luisteren in de studio en een oordeel te vellen.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 13:12
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

De samples zijn inderdaad allemaal losse takes. Ik had eerst gedacht om ze alledrie tegelijk op te nemen (gelijk ik indertijd met 3 SM-57's gedaan had bij de preamp-test), maar dan verschillen de posities zeker en vast (al is het maar miniem).
Ik heb geprobeerd ervoor te zorgen dat de positie telkens hetzelfde was, maar 100% lukt dat uiteraard ook niet.
Maar volgens mij ligt het verschil hem vooral toch in de SDC's hoor.
Ik ben zelfs zo erg te spreken van de Sontronics dat ik aan het overwegen ben er een tweede aan te schaffen, gezien de geringe aankoopprijs van dat ding (Ä109).
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 13:51
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Ze zijn nice he
Probeer ze eens op stemmen, blazers en vooral piano.
Goed gerief!
Ik zal ze maandag eens AB-en met het GAP fc4 paar die ik besteld heb.
Akoestisch gitaarduo.
Zal ze hier posten ^^.

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 09-07-2010 om 13:54
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 20:11
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi Pixie,
Ik gok 1 of 2 de oktava MK012 (ik denk 1). De derde soundbite bevat precies te veel midpresence om een 012 te zijn.
De eerste soundbite vind ik de meest aangename en gebalanceerde mic, op deze gitaar en op deze manier gespeeld (er is veel verschil in klank bij steelstrings). Mic twee mist wat low mid en klinkt precies een beetje scooped. De derde bite bevat te veel midpresence voor deze stijl van spelen en acht ik hier dan ook niet echt voor geschikt.
Ik heb mijn oordeel enkel geveld in functie van de gitaarbites.
Misschien eens vermelden, zonder de volgorde te verklappen, welke mics je hebt gebruikt. In elk geval al de STC (of je moest ons goed liggen hebben), en ik denk eveneens - zoals al gezegd - een MK012. Geen idee wat de andere is.
Ben eens benieuwd naar het resultaat.
Vriendelijke groet!
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 20:36
Moderator

Mijn excuses.
Ik dacht dat de namen erbij zouden verschijnen.
De gebruikte microfoons staan in de infotab van elke sample.

De gebruikte microfoons zijn de Sontronics STC-1, de Oktava MK-012 en een Behringer C2.
Ik denk dat iedereen de Behringer er wel uit kan halen zonder op de infoknop te drukken .
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-07-2010, 20:43
Groupie

Aha, dat had ik niet gezien!
STC blijkt inderdaad een aangename mic te zijn, iets gebalanceerder dan de MK012, zo lijkt. Goeie koop, dus...
Groeten!
alain
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-07-2010, 13:52
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Ik heb een lichte voorkeur voor de 2de soundbite bij akoestische gitaar.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-07-2010, 11:15
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Zie ik dat goed op de internet plaatjes ?
Heeft de Sontronics een resonantieruimte voor het membraan, wat resulteert in een piek rond 10 kHz en afval daarboven ?
Een idee voor knutselaars.

Wat de samples opnames betreft. 1 en 2 klinken goed, 3 belabberd.
Dus de C2 kan definitief van de wensenlijst geschrapt.

Goed werk Pixie !
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-07-2010, 18:49
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

1. hype maar meeste info
2. minder gehyped maar ook iets minder detail.
3. geen laag, geen mid
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten