homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > MIDI

Mededelingen

MIDI MIDI leidt nog altijd tot een heleboel vragen. Hier bespreken we alle aspecten.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 19:48
Junior Member

Reputatie: ODEmuzik is op goeie weg
Standaard low budget MIDI opnemen

Hallo Homerecorders,

Op dit forum heb ik al heel wat gelezen. Hier en daar vind ik wel een stukje antwoord op mijn vraag, maar nog niet helemaal. Dus hier komt ie dan.

Okee, ik heb een E-Mac G4 opgepimpt tot max geheugen. Draai er Adobe CS3 probleemloos op. Verder een Yamaha PSR 280 keyboard met General MIDI. Ik schrijf muziek voor een uitgever die wil dat ik het in MIDI aanlever. Ze hebben daar een muziekmiep die het leuk in Protools bewerkt en het laat inzingen. Ik heb dus geen audio-recording nodig, of duizenden plugins. Met de G4 kan ik met MIDI een heel eind komen, toch?

Heb ik nog nodig: MIDI-opnamesoftware, een geluidskaart en een aansluitkabeltje van keyboard naar eMac.

Is het het goedkoopst om een Tascammetje of een Lexiconnetje aan te schaffen, zodat ik geluidskaart en software tegelijk heb? Of kan het goedkoper? MIDI-USB-kabeltje, een tof freewarepakket en klaar-is-kees? Zit ik nog met die geluidskaart in m'n maag. Die is wel een soort van nodig met MIDI, toch? Of valt dat in mijn geval reuze mee omdat MIDI en Apple?

Zit ik met nog iets in m'n maag: ik ben een echte leek op homerecording gebied. Gelukkig zijn jullie er om me uit de brand te helpen, maar hoe gebruikersvriendelijk zijn freeware-pakketten in vergelijking met een Cubase LE die bij een Lexicon Lambda zit?

Ik heb geen zin om de allergoedkoopste oplossing te kiezen om er na een maand achter te komen dat ik er niks mee kan. Vandaar mijn vraag om jullui advies. Nah, kom maar op met jullie wijsheden!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 20:14
Senior Member

Reputatie: studio_adega wordt hier goed onthaald
Standaard Re: low budget MIDI opnemen

Ik weet van andere mensen op het forum dat Reaper (Gratis) erg goed is voor zulke dingen, en volgens mij ga je inderdaad het goedkoopst zijn met een MIDI interface, prijs schilt wel veel in deze dingen, daar kan ik je niet meteen mee verder helpen... Als je een audio interface zou aanschaffen met MIDI in, moet je uiteraard geen MIDI interface meer kopen.
wat heb je dus nodig:
-Reaper
(-MIDI interface)
-audio interface (Tascam heeft MIDI, dan heb je geen MIDI interface meer nodig)

greetz,

Joris

EDIT: ik zie net dat je ook een geluidskaart zoekt, dan is het idd beter dat je voor een audio interface gaat (Tascam us122 mkII en M-Audio Fast Track zijn er alvast 2 die worden aangeraden, hier krijg je ook software bij)

Laatst gewijzigd door studio_adega; 15-06-2010 om 20:42
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 21:12
Senior Member

Reputatie: BRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ODEmuzik Bekijk bericht
Ik heb geen zin om de allergoedkoopste oplossing te kiezen om er na een maand achter te komen dat ik er niks mee kan. Vandaar mijn vraag om jullui advies. Nah, kom maar op met jullie wijsheden!
Alle wijsheid die je zoekt heeft studio adega dus al mooi uitgelegd volgens mij.

Met de genoemde tascam, fast track pro, of je Lexicon kom je al een heel eind mee als audio/(midi) interface.
Ook bij de tascam zit Cubase Le4 erbij.

De 'gratis' variant Reaper waarover gesproken werd is ook zeker een aanrader.
Voor mij persoonlijk iets makkelijker als leek, maar er is massas info over cubase
op het forum te vinden.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-06-2010, 12:13
Vintage Member

Reputatie: Fenderwim wordt hier goed onthaald

Je hebt waarschijnlijk alles al, om midi op te nemen.

Ik ken die MAC niet maar je geluidskaart heeft waarschijnlijk een aansluiting voor gaming. Dat is midi.

Verder zal er bij je geluidskaart wel een optie zijn om midi op te nemen of is er een standaard programaatje voor op de Apple.

Dus even zoeken.

In het ergste geval heb je een midi interface nodig zoals bijv de Roland UM-2EX. Kost niet veel. Pas op voor die goedkope kabel opties, die geven soms problemen.

Groeten

Wim
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-06-2010, 12:22
Senior Member

Reputatie: Anymodrummer wordt hier goed onthaald

Hij heeft een Imac G4, dus hij zal sowiezo een midi interface moeten aanschaffen.
Of een audio interface met ingebouwde midi.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 16-06-2010, 12:35
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fenderwim Bekijk bericht
Je hebt waarschijnlijk alles al, om midi op te nemen. Ik ken die MAC niet maar je geluidskaart heeft waarschijnlijk een aansluiting voor gaming. Dat is midi.
Niets is minder waar. Als je MIDI op je eMac wil opnemen, heb je hoe dan ook een externe interface nodig.

De belangrijkste valkuil voor jou zit 'm mijns inziens in het feit dat de USB-voorzieningen van nogal wat eMacs allerminst op punt stonden. Apple was toen namelijk hoegenaamd niet onder de indruk van het USB-protocol. De kans bestaat dan ook dat je eMac G4 nog het tragere USB1.1-protocol hanteert en/of dat de USB-poort niet voldoende vermogen levert om een zogenaamde self-powered interface (eentje die gevoed wordt via de USB-aansluiting in plaats van via het stroomnet) aan de praat te krijgen. De specificaties verschillen van model tot model, dus kijk in eerste instantie eens op deze site of jouw machine wel opgewassen is tegen al dat geweld.

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 16-06-2010 om 12:49
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-06-2010, 14:46
Active Member

Reputatie: Baileys(lespaul) is op goeie weg

Miss. Midimate van ESI....
ESI MIDI MATE II - Dutch International Cyberstore

( schiet niet op me als het niet gaat )
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-06-2010, 19:57
Junior Member

Reputatie: ODEmuzik is op goeie weg

Dus als ik het goed begrijp zal ik toch een audio-interface moeten aanschaffen waar MIDI bij in zit omdat het anders zonder geluidskaart niet gaat werken?

Als ik de meeste forumberichten lees, krijg ik al de kriebels bij het idee hoeveel er mis kan gaan. Vooral als ik overal het goedkoopste bij elkaar schraap. Zo'n all-in-one pakket zoals Tascam of Lexicon levert, lijkt me dan een ideaal plug-'n'-play feest. Of denk ik daar te makkelijk over?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 27-08-2010, 18:50
Senior Member

Reputatie: webmasterbob heeft (nog) geen reputatie

Ik heb een midi interface van Roland en Magix Music Maker 2008 PE.
Ik was voor zo'n 80,- klaar. (interface was 50,- en music maker 30,-)
Kijk eens op de site van Magix: www.magix.com/nl(kijk via google naar oudere versies van music maker)

Alleen nu mis je nog een keyboard.
Als je music maker leuk vind zijn er ook pakketten dat er een midikeyboard van 1 of 2 octaven bij zit. bijv. dit.

Dit programma is heel geschikt voor de basis.

Succes er mee!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten