homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 05:12
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Mic shootout - GAP ribbontest

Gisteren samen met Alain zowel de GAP als de Nady is uit elkaar gehaald en ogenschijnlijk zijn ze zo goed als identiek. Transfo's zien er hetzelfde uit, ze zijn enkel een beetje verschillend gemonteerd.

Groeten,

Joram
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 11:38
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Zorg maar dat die Nady niet naar de knoppen is!
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 13:25
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Haha, dan wordt het wel eens interessant om die twee micro's van Nady van hetzelfde type en twee micro's van GAP van zelfde type naast elkaar te A/B-en....Benieuwd of ze hetzelfde karakter hebben...
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 13:36
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joram Bekijk bericht
Gisteren samen met Alain zowel de GAP als de Nady is uit elkaar gehaald en ogenschijnlijk zijn ze zo goed als identiek. Transfo's zien er hetzelfde uit, ze zijn enkel een beetje verschillend gemonteerd.

Groeten,

Joram
stond er niks op de transfo?
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 13:58
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Transfo's waren ingekapseld in een (ogenschijnlijk identieke) metalen behuizing zonder kenmerk of specificatie. Op beide printplaatjes stond "RSM-2". Motor was ook uiterlijk identiek.

De kans is niet onbestaande dat de GAP zeer gelijkaardig is/identiek is aan de Nady RSM-2. Alleen is de vraag of een louter "uiterlijke" gelijkenis of identiteit van aard is te veronderstellen/concluderen dat het ook om kwalitatief dezelfde producten gaat. Beide klinken alvast behoorlijk gelijkaardig, zij het dat in de test de Nady binnenin helemaal "gestript" was, terwijl de GAP nog helemaal origineel was. Ik dacht trouwens ook dat de Nady en de GAP ongeveer in dezelfde prijsklasse zaten (maar ik kan me vergissen).

Ik heb daarentegen geen ervaring met de RB500.

Groeten,
alain
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 18:27
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Zorg maar dat die Nady niet naar de knoppen is!
Arme Alexxx, in jouw plaats zou ik me ook zorgen maken. Joram en een ribbon... Hopelijk stonden ze ver af van het stopcontact!

Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 19:11
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

In mijn atelier heb ik drie fase
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 20:12
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

O, 380 Volt! Heerlijk voor jou!
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 22-06-2010, 15:18
Senior Member

Reputatie: joez wordt hier goed onthaaldjoez wordt hier goed onthaald

eerst en vooral - zeer fijne ribbon-shootdinges!
ik zou er graag twee (dezelfde) aanschaffen voor gitaar en drum-room opnames (en waarschijnlijk voor nog een hoop andere dingen ...).

mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de GAP R1 MKII,
maar het chinezen verhaal brengt twijfel:
is er eigenlijk een identieke optie voor minder geld?

en dan een tweede vraag:
ik ben zwaar fan van mijn UA LA-610's,
zowel clean (met een laag input level) als redelijk overstuurd vind ik ze echt super.
nu voor cleane dingen kan ik altijd mijn andere, minder karakteristieke, preamps gebruiken.
ben dus op zoek naar een preamp die mooi kleurt/overstuurd.
ook daar is er een zeer mooie preamp-shootout (die ik uitgebreid heb beluisterd),
maar welke raden jullie aan in combinatie met een ribbon?
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 22-06-2010, 15:46
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Als ik je verhaal goed lees, zoek je eigenlijk een "kleurende" preamp voor ribbons, geen cleane preamp, right?

Mijn eerste idee was om es te grasduinen in het Thermionic Culture-gamma. De Rooster (2-kanaals pre) bijvoorbeeld heeft een "attitude"-functie, die drive aan je signaal toevoegt, van subtiel tot behoorlijk hard driven. Enig nadeel, in mijn ogen, is dat de preamp net iets te weinig propere gain levert en daardoor niet echt inzetbaar is als multifunctionele ribbonpre. Maar misschien is het wel wat je zoekt. Beetje prijzig, maar je hebt meteen ook twee kanalen. Joystick bijvoorbeeld verdeelt ze.

Check anders ook eens de GAP pre73 uit. Niet zo duur, voldoende propere gain voor ribbons, en ook een aardige vuile kleur als je hem pusht. De Daking mic/pre-EQ is ook makkelijk te pushen, maar geeft meer die edgy high drive in vergelijking tot bijvoorbeeld de LA610. De LA610 kan trouwens ook behoorlijk vuil klinken, zij het dat je daar naar mijn aanvoelen snel last hebt van toegevoegde ruis. Met ribbons zou ik daar toch wat gevoelig voor zijn, zeker als je die wil gebruiken als OH's.

De hiervoor genoemde pre's hebben allemaal een afzonderlijke pre en postgain. Ik zou in jouw geval zoeken naar een pre die deze optie heeft, aangezien dit meer kleurmogelijkheden biedt dan een pre met een enkele gainregeling (zoals de daking mic/pre one bijvoorbeeld) en je makkelijker je outputsignaal kan controleren.

Geen idee of je hiermee iets bent. Altijd welkom om es te komen testen.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten