homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 16:29
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mic shootout - GAP ribbontest

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pro-life Bekijk bericht
De behuizingen zullen wel van een metaalverwerkings fabriek komen.
Er zijn een drietal "serieuze" grote microfoon fabrieken. In Ningbo is er zo een. Het fijne weet ik er natuurlijk ook niet van. Ik ben zelf geen fabrikant en die markt is zeer gesloten. Op het internet ga je er niet veel over vinden (wat waar gemaakt word). Naast die grote heb je ook heel wat kleinere/ goedkopere/ minder gecontroleerde. Waar ze nep shures maken bv. of andere rip offs. Of waar de eindcontrole en productie wat minder is. Of het is hetzelfde fabriek met een goedkopere productielijn onder een andere corp naam. Hier twee fabrikanten die ik na 2 sec googlen vond. Zo zijn er honderden
Cixi Tianyun Microphone Factory
ZOGA
Ik zeg niet dat T-bone zoiets is, dat weet ik niet.
Met alle respect Bart, maar de GAP ribbonmicrofoon is natuurlijk ook gewoon een rip off, net zoals de T-Bone RB500, de NADY, en al die anderen. Het design van de ribbonmotor is geloof ik direct afgeleid van de AEA R44.

GAP zelf zegt dat er, t.o.v. de andere copycats, alleen een andere step-up-transfo inzit (ik ben wel benieuwd welke en vooral of dat die 100,- euro extra rechtvaardigt)... "Dichtbij de Nady liggen, maar een stapje hoger dan de T-bones", klinkt mij een beetje vaag in de oren. Op welk gebied? De Nady en de T-bones zijn namelijk echt gewoon eender en gelijk, en verschillen alleen van naam.

Een lundahl transformer voor ribbons kost ongeveer die honderd euro. Ik vraag me af of je met een RB500 en een Lundahl transfo, die je er heel erg gemakkelijk zelf in kan zetten, niet beter af bent..

Ongetwijfeld zijn het prima mics, het is zeker niet mijn bedoeling om wat te zeuren. Ben wel benieuwd wat nu echt het verschil maakt.

Rikke
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 16:52
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Lijkt me wel fijn om eens die drie naast elkaar te leggen.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 16:59
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Ik heb een (licht) gemodde versie van de RB500 die ik zeker beschikbaar wil stellen hiervoor.
(Er staan al behoorlijk wat RB500 soundbites op homerecording. Ik geloof dat JB er ook één heeft
met een modificatie). Overigens heb ik ook een RB700.

Rikke
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 17:03
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

Hoi Rikke,
Zoals je 1001 klonen hebt van de u47 die $$$$$ kosten, heb je omgekeerd ook ribbons die allemaal afgeleid zijn van hetzelfde principe. Mijn antwoord ging over het feit dat er niet 1 grote microfoonfabriek bestaat in China.
En zoals ik ook al zei ik ken de T-bones niet.
Maar als ik Gap expliciet vraag, waarom ze niet concurrentieel liggen qua prijs met de T-bones kreeg ik als antwoord dat hun productiekost daarvoor te hoog ligt.
Het enige wat ik kan doen als blijkt dat ze identiek zijn, is ze niet meer in stock nemen.
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 17:36
Senior Member

1 grote microfoonfabriek is overdreven maar rebranding is héél normaal...
Om een voorbeeld te geven ik heb een bandschuurmachine van festo en een collega heeft een identieke machine van metabo. Ik vrees dat ik het meest betaald heb :-).
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 18:34
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joram Bekijk bericht
1 grote microfoonfabriek is overdreven maar rebranding is héél normaal...
Om een voorbeeld te geven ik heb een bandschuurmachine van festo en een collega heeft een identieke machine van metabo. Ik vrees dat ik het meest betaald heb :-).
Ik Heb ook een invalzaag van festo en ik heb nog nooit een betere tegengekomen. Zelfs niet de makita copie.
Maar dit is misschien voor een ander forum
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 18:47
Senior Member

Die is dan ook niet dezelfde ;-) Hands down festo... Heb zowat heel het gamma van festo dus kan ervan meespreken... Ola way off topic!!!
Back to the ribbons!
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 19:41
Senior Member

Reputatie: joez wordt hier goed onthaaldjoez wordt hier goed onthaald

Het WereldWijdeWebWeetRaad:

the chinese ribbon microphone buyer's guide:
Chinese ribbon microphone buyer's guide | recording hacks
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 19:59
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pro-life Bekijk bericht
Hoi Rikke,
Zoals je 1001 klonen hebt van de u47 die $$$$$ kosten, heb je omgekeerd ook ribbons die allemaal afgeleid zijn van hetzelfde principe. Mijn antwoord ging over het feit dat er niet 1 grote microfoonfabriek bestaat in China.
En zoals ik ook al zei ik ken de T-bones niet.
Maar als ik Gap expliciet vraag, waarom ze niet concurrentieel liggen qua prijs met de T-bones kreeg ik als antwoord dat hun productiekost daarvoor te hoog ligt.
Het enige wat ik kan doen als blijkt dat ze identiek zijn, is ze niet meer in stock nemen.
Klopt als een bus. Het leek alleen een beetje alsof je wilde doen lijken dat de GAP geen kloon zou zijn. Dat is, net zoals bij die andere mics net zo het geval natuurlijk. Tuurlijk heb je betere en mindere klonen. Dat is duidelijk.
Hebben ze niet gezegd wat voor transfo er precies inzit? Als ze zeggen dat ze "tussen de nady en de t-bone" liggen, dan moeten ze toch weten waarom.

Nogmaals, voor de duidelijkheid en de rest van de lezers, ik ben zeer te spreken over Pro-life/Bart Smekens, ik heb een GAP Preamp (en een andere in bestelling) en een ADK Hamburg gekocht. Goede, vlotte, persoonlijke service. Het feit dat je zo open en eerlijk meediscussieert pleit voor je Bart.

Rikke
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 18-06-2010, 00:00
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Een clone wil in deze context niet zeggen dat ze identiek zijn. Het kan best zijn dat de ene opdrachtgever strengere tolerantiegrenzen hanteert dan de andere (wat de prijs opdrijft). Of dat inderdaad de gebruikte electronische compomenten, zoals de transfo, van een verschillende kwaliteit zijn. Ook dat artikel van Joly waarnaar Joez hier refereert brengt daar niet echt klaarheid in.

Een verdere test zou inderdaad interessant zijn
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten