homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 14-06-2010, 16:17
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mic shootout - GAP ribbontest

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear Bekijk bericht
Is Nady RSM-2 ook niet quasi gelijk aan t.bone RB500? Dan is GAP R1 MKII dus ook vrijwel gelijk aan de t.bone RB500? Of heb ik het helemaal mis?
Naar het schijnt, is dat inderdaad zo. Ik heb geen RB500, wel een Nady (evenwel verpatst aan Alexxx...) en twee MKII's. Ik ga er es één kopen, al was het maar om te zien wat het geeft. Voor 98 EUR kan je niet echt gek***t zijn, lijkt me...
Ik ga trouwens eens de proef op de som nemen en dezelfde ribbon op verschillende plaatsen voor een 4x12 marshall-cab zwieren.
Vriendelijke groet!
alain
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 14-06-2010, 17:01
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Natuurlijk kunnen mics fundamanteel anders klinken.. maar als je mics vergelijkt tegenover elkaar denk ik dat je best ze op exact dezelfde plaats zet. Reamp file maken en exact dezelfde settings op de amp houden...
Dat is de enige manier om een positie effect uit te schakelen. Maakt niet dat de vergelijking niet interessant is hoor, Alain :P

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 14-06-2010 om 17:23
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 14-06-2010, 17:37
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear Bekijk bericht
... Is Nady RSM-2 ook niet quasi gelijk aan t.bone RB500? Dan is GAP R1 MKII dus ook vrijwel gelijk aan de t.bone RB500? Of heb ik het helemaal mis?
Veel hangt ook af van de kwaliteitscontrole ivm de ophanging van het bandje.
Sommige mics (RB500) hangen inderdaad geweldig door.
Andere hebben een juiste spanning, nog andere zijn te hard opgespannen. Meestal hangen ze teveel door.
Dit maakt een wezenlijk verschil in sound.
Daardoor zou het wel kunnen dat de "grotere" merken beter presteren dan de andere.
Dit is dan ook geen geval van slechte mic dan wel van minder goede technische afstelling.
In feite zijn die mics gelijk (passieve ribbons type RB500).
Wat je dan nog kan ondernemen is een mod van de transfo. Maakt ook een merkbaar verschil!

Laatst gewijzigd door JB; 14-06-2010 om 20:43
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 11:47
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

De klank van de amp is redelijk laag-mid gericht. De R1 MKII is eigenlijk de meest representatieve qua originele sound. De riff komt uit een nummer van mijn band, dewelke je hier in aktie kan horen: fullcirclebroken (het nummer 5: a silent existence). Daar is de gitaarsound ook redelijk "naturel".

De discussie over de plaatsing van de mic's kan ik trouwens ook nog wat ontkrachten. Tijdens de test hebben we zowel een mannenstem, vrouwenstem, accoustische gitaar en de amp gebruikt. En de verschillen tussen de mic's hoor je in iedere opname terug. Dus, hoewel de plaatsing dus niet altijd op dezelfde hoek was, is het wel degelijk representatief voor de verschillen.

Ook ik ben vooral fan van de R1 MKII (en de Nady, natuurlijk). Opmerkelijk zelfs, de R88 vond ik tekort schieten op de amp, maar dan weer niet op de stem.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 12:41
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Ok, het is dan duidelijk niet de positionering van de mics, maar hebben jullie misschien van de ene mic de voor- en van de andere mic de achterkant gebruikt? Bij deze (GAP, NADY, RB500) ribbons is er sprake van een figure-of-8 patroon, maar de voor en achterkant van die 8 hebben echt een totaal andere klank door asymmetrie in de ribbonmotor... ?

Rikke
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 13:33
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hey Rikke,

Op de blog vind je soundbites terug van voor en achterkant. Maar dat heb ik enkel gedaan met betrekking tot de opnames van de akoestische gitaar, niet met betrekking tot de andere bronnen.
Of het moest zijn dat GAP de ribbonmotors in bepaalde modellen omgekeerd in de baskets heeft gemonteerd (wat technisch perfect mogelijk is bij deze modellen, maar wat ik anderzijds ook zeer betwijfel...).
De soundbites van de electrische gitaar zijn mijns inziens ook bijzonder geschikt om de overall frequentierespons weer te geven, aangezien nagenoeg het ganse spectrum in de sound vertegenwoordigd is. Als je luistert op een iet of wat goed monitorsysteem, dan hoor je zowel pearcing hoog als nagenoeg sub. Er was, zoals Alexxx ook reeds aanhaalde, eveneens een verschil waar te nemen tussen de verschillende ribbons op de andere bronnen (telkens waren we het behoorlijk snel eens over wat we goed en in het bijzonder niet goed vonden klinken), maar het verschil lijkt, allicht gelet op dit meest volledige spectrum, het meest waarneembaar bij de soundbites van de electrische gitaar.
Nu, zoals gezegd, als ik es wat tijd over heb, dan ga ik eens wat soundbites maken met dezelfde mic over verschillende posities van een 4x12. The proof of the pudding...
Groeten!
alain
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 13:44
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Sorry, ik had de blog nog niet gechecked. Diepgaande shizzle Alain!
+1 weer voor je!

rikke
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 15-06-2010, 16:17
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

Ik heb eens gemaild over deze threat met Gap en ze ook eens gevraagd over de verschillen of gelijkenissen. Ze zouden dicht bij de Nady liggen, maar ze zouden een stapje hoger liggen dan de T-bones.

"the GAP ribbon uses an ouput transformer with a higher step up ratio than most other passive ribbons.
There are a number of mics made in China that looks the same. The fact is that there are several factories and mics that seem to be the same usually isn´t exactly the same on all points. One difference is the consistency of the production."
GAP
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 05:47
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Zijn ze dan niet in dezelfde fabriek gemaakt? Is het verschil dan kwaliteitscontrole? Zou me verwonderen dat een andere fabriek dezelfde behuizingen maakt.

Groeten,

Joram
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 17-06-2010, 06:51
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joram Bekijk bericht
Zijn ze dan niet in dezelfde fabriek gemaakt? Is het verschil dan kwaliteitscontrole? Zou me verwonderen dat een andere fabriek dezelfde behuizingen maakt.

Groeten,

Joram
De behuizingen zullen wel van een metaalverwerkings fabriek komen.
Er zijn een drietal "serieuze" grote microfoon fabrieken. In Ningbo is er zo een. Het fijne weet ik er natuurlijk ook niet van. Ik ben zelf geen fabrikant en die markt is zeer gesloten. Op het internet ga je er niet veel over vinden (wat waar gemaakt word). Naast die grote heb je ook heel wat kleinere/ goedkopere/ minder gecontroleerde. Waar ze nep shures maken bv. of andere rip offs. Of waar de eindcontrole en productie wat minder is. Of het is hetzelfde fabriek met een goedkopere productielijn onder een andere corp naam. Hier twee fabrikanten die ik na 2 sec googlen vond. Zo zijn er honderden
Cixi Tianyun Microphone Factory
ZOGA
Ik zeg niet dat T-bone zoiets is, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten