homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-06-2010, 16:31
Member

Reputatie: Freddy is op goeie weg
Standaard Audio interface aansluiten op een versterker

Hallo,

ik moet binnenkort live optreden, maar heb dit nog nooit gedaan en heb er de hardware niet voor. Ik ben van plan daarom te investeren, maar nu zit ik met de volgende vraag. Ik gebruik een macbook pro met logic, apogee duet en dynaudio BM5A monitors. Voor repetities gebruik ik een geleende versterker van iemand aangezien die monitors er niet voor bestemd zijn (ik speel meestal gitaar). Maar nu vroeg ik mij het volgende af, wat voor "speakers" moet ik het best aanschaffen om aan te sluiten op mijn apogee duet? Met andere woorden, kan ik bijvoorbeeld een zware marshall head kopen en deze aansluiten op mijn DAW via mijn duet? Ik ben een complete beginner op technisch vlak en mainstage (onderdeel van logic studio) biedt zoveel mogelijkheden op vlak van effecten etc. dat ik graag live gebruik zou maken van dit programma (en dan kan ik gebruik maken van mijn MIDIkeyboard). Maar het zou ook handig zijn om deftige versterker te hebben voor bijvoorbeeld de repetities en niet altijd mijn macbook pro te moeten boven halen (of er een te lenen van iemand).

Ik heb het trouwens op de volgende head
http://www.dagexpress.com/incEngine/...shall_head.jpg

Alvast bedankt

En ja heb dit proberen opzoeken maar ik vrees dat ik misschien de verkeerder termen combineer ofzo bij het opzoeken
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-06-2010, 16:55
Senior Member

Reputatie: Tsane wordt hier goed onthaaldTsane wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via MSN naar Tsane Stuur een bericht via Skype™ naar Tsane
Standaard Re: Audio interface aansluiten op een versterker

Ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wil, maar hier alvast een poging tot antwoord...

Als je gitaar speelt, is dat dan elektrische gitaar? Sluit je die aan op de line-in van je Duet, om dan via mainstage effecten te gebruiken (en je klank te vormen) die je daarna naar je outputs (monitors) stuurt?
Waar dient dat midi-keyboard voor? Speel je daar via mainstage virtuele instrumenten mee?
In beide gevallen sluit je eigenlijk best je outputs aan op de pa, en vraag je signaal door de stagemonitors terug. Is dat geen optie, gebruik je best een keyboardamp ofzo, die zijn gebouwd om het geluid zonder al te veel vervorming te laten klinken (vergelijkbaar met studiomonitors). Gitaarversterkers zijn gemaakt om een specifieke toon te produceren, meestal incusief vervorming van het inputsignaal (bv distortion als je de gain ver opendraait). Daar ga je dus weinig mee zijn omdat het signaal dat je via mainstage produceert al klinkt zoals je wil dat het klinkt. Een gitaarversterker gaat dat geluid alleen maar vervormen (ok als dat de bedoeling is, maar ik vermoed in jouw situatie dat dat niet zo is). Met een head alleen kan je sowieso niets, want je hebt nog een cabinet met speakers nodig om geluid te krijgen.

Hopelijk kan je hier al iets mee, als je iets duidelijker in je vraagstelling bent kunnen we misschien beter helpen
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-06-2010, 16:58
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tsane Bekijk bericht
Met een head alleen kan je sowieso niets, want je hebt nog een cabinet met speakers nodig om geluid te krijgen.
En om het leven van je head te verlengen
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-06-2010, 17:03
Senior Member

Reputatie: Pschelfh wordt hier goed onthaald

Als je op een gitaar amp wil spelen, zal je zoals Tsane zegt een head + cabinet nodig hebben. Als er een effectlus (effect out jack/effect in jack)voorhanden is op de head, zou je daar je Duet/Mac kunnen op aansluiten. Je zou wel last kunnen hebben van latency, omdat er een AD/DA conversie tussen zit. Best eens goed testen voor je live gaat!

Peter.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-06-2010, 23:20
Member

Reputatie: Freddy is op goeie weg

hm ok, en inderdaad tsane dat is het antwoord dat ik wou weten ik ga eens wat meer opzoeken over keyboardamps dan. En het leek er gewoon op dat ik die head zou kunnen gebruiken zonder cabinet en later een cabinet erbij zou kunnen eens ik genoeg gespaard had. Dit schept al een pak meer duidelijkheid thnx voor de snelle antwoorden
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-06-2010, 08:36
Senior Member

Reputatie: Tsane wordt hier goed onthaaldTsane wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via MSN naar Tsane Stuur een bericht via Skype™ naar Tsane

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk bericht
hm ok, en inderdaad tsane dat is het antwoord dat ik wou weten ik ga eens wat meer opzoeken over keyboardamps dan. En het leek er gewoon op dat ik die head zou kunnen gebruiken zonder cabinet en later een cabinet erbij zou kunnen eens ik genoeg gespaard had. Dit schept al een pak meer duidelijkheid thnx voor de snelle antwoorden
Bedenk wel dat mainstage doorgaans geluid in stereo uitstuurt. Vandaar de raad om via een pa te gaan, zij kunnen het stereosignaal ten volle benutten, en een monosignaal naar het podium terugsturen zodat je hoort wat je aan het doen bent . Als je rechtstreeks naar een amp gaat kan je best je uitgang in mainstage op mono zetten (of hard pannen naar links of rechts en die uitgang aansluiten op je amp), anders zou je vreemde effecten kunnen gewaar worden
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten