homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 09:44
Junior Member

Reputatie: timh is op goeie weg
Standaard Graag wat hulp aub...

Ik ben van plan om een homestudiotje uit te bouwen en na veel opzoeken en lezen ben ik bij het volgende uitgekomen. Het zou een studiotje zijn gebaseerd op een pc met windows xp.

Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Intel Core 2 Duo E6400
Asus P5B
Corsair TWIN2X 5400 DDR2 2gig
Seagate Barracuda 7200.9, 80GB (7200rpm, SATA-II, 8 MB, NCQ)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe) - € 34,74

en dan met een presonus firepod.

*Nu vroeg ik mij af of er grote verschillen zouden zijn moest ik
ATHLON64 X2 4200+ 2.2GHZ PIB SOCKET AM2 1MB CACHE
ASUS M2NPV-VM Socket M2
nemen. Iedereen is wel lovend over de core 2 duo en de benchmarks verpletteren de concurrentie maar heeft iemand ervaring of dit ook zo goed werkt voor audio toepassingen.

*zou 1gig ram volstaan of wordt het dan nipt. (wetende dat ik wel vst plugins ga gebruiken maar ik ga daar ook niet in overdrijven) of wat is het effect als je maar één gig neemt van 800mhz in plaats van 2 van 533... als je begrijpt wat ik bedoel...

*ten laatse vroeg ik me af of er nog mensen ervaring hebben met deze geluidskaart. Ik twijfelde vooral met de edirol fa101 en tascam 1804...

groeten tim

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 10:40
Junior Member

Reputatie: molotovke is op goeie weg
Standaard Re: Graag wat hulp aub...

Hey,

Processor zou ik zeker bij Intel Core Duo 2 blijven, zijn momenteel de betere processoren (en dat kan nog wel es een tijdje zo blijven). Ook in de benchmarks van audio toepassingen is Intel duidelijk de betere.

Voor kleinere projecten kom je zeker met 1 gig toe. Maar bij veel tracks en plugins, en ook naar de toekomst toe, raad ik je toch 2 gig geheugen aan.

Qua snelheid weet ik niet of je veel verschil gaat merken tussen 800mhz en 533mhz. Wat ik wel weet is dat geheugen van 800mhz stukken duurder is. Naar mijn mening is het kleine beetje prestatiewinst (dat je misschien nog niet eens merkt) die meerprijs niet waard.
Het verschil in prijs tussen 533mhz en 667mhz is echter nog maar heel klein, dus ik zou eerder opteren voor 667mhz.

Ik zie ook dat je 2 harde schijven neemt, dat is al goed. Maar een schijf die dubbel zo groot is kost misschien 25 euro meer. Qua prijs/dataopslag verhouding zit je momenteel het beste in het gebied van 250-320gig. Ik weet wel dat de eerste schijf waarschijnlijk bedoeld is voor windows en software, dat hij daarom niet zo groot hoeft te zijn, maar de prestatie van grotere schijven ligt meestal ook hoger door de dichtere data-stapeling. En een beetje extra ruimte vind ik persoonlijk wel handig.

Btw, in welke winkel heb je de pc samengesteld?

Met de geluidskaarten heb ik nog geen ervaring, maar mijn intuïtie zegt Tascam :-)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 11:12
Active Member

Reputatie: Wilbur is op goeie weg

Qua converters zitten de tascam en de firepod dicht bijeen denk ik. De Edirol scoort hier iets lager in. Bij de firepod heb je 8 preamps, bij de tascam 'maar' 4 maar heb je ADAT en meer midiconnecties. Ook het aantal analoge outputs bij de tascam is beperkter. Je keuze zal dus afhangen van ofwel midi/Vst ofwel mic's.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 11:47
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

athlon X2 64 en core 2 zijn gelijkwaardig qua audioprestaties las ik op slashdot.net. Er zijn verschillen afhankelijk van met welke softwar je test, maar ze zijn zeer klein en wisselen nogal eens van kant.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 13:14
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Core 2 is absoluut beter dan de Athlon X2 in audio (wat iets wil zeggen, vermits de X2 zelf héél erg goed is in audio).
Ik heb zelf de test gedaan met éénzelfde firewire geluidskaart(tascam, weet niet meer welke), en een X2 3800+ vs een Core 2 Duo 6300 (1024mb ram DDR2 667, Radeon X1300)
We hebben Cubase SX3 op beide geïnstaleerd en éénzelfde project ingeladen, en CPU vergelijken.
Gemiddeld bedroeg het verschil zo'n 5 tot 12% in het voordeel van Intel.
Ook bij Lame mp3 encoding heeft Intel gewonnen (resultaat herinner ik me niet)
Ook latency was veel beter, bij intel konden we gemakkelijk een buffersize van 64 halen, terwijl AMD maar optimaal werkte tot 128.
Kan je eens een link geven naar dat slashdot artikel? Ik ben wel geïnteresseerd bij welke software de AMD beter haalt.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 13:27
Active Member

Reputatie: Wilbur is op goeie weg

Nog een klein detail. Bij de Tascam 1804 zit gratis Cubase LE. Deze is niet duol core compatible. Alleen SL3 en SX3 zijn dit.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-09-2006, 15:35
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

ik geloof dat het PT LE met een digi002 was, maar ik ga het eens zoeken
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27-09-2006, 12:28
Junior Member

Reputatie: timhennin is op goeie weg

Bedankt voor de informatie.... De pc is intussen besteld.Wachten geblazen dus nu :-(

Nu heb ik het nogal moeilijk om mijn keuze te maken betreffende de de geluidskaart...
Ik twijfel tussen de tascam fw1084 en presonus firepod.
Heeft iemand ervaring met één van beide. bv betreffende de kwaliteit van de preamps enzo.
Een voordeel van de tascam is het groter aantal midi in en uitgangen en de adat aansluiting. De firepod heeft als voordeel de acht preamps.

groeten tim
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-10-2006, 21:38
Member

Reputatie: MartenBunt is op goeie weg

Laat ik dan meteen helpen met je laatste horde: Ik heb zelf de Tascam Firewire 1804 en ben ook bekend met de FW1084 én de Presonus Firepod en ik zou gaan van de Firepod. Niet alleen zijn de preamps Class A en dan dus ook echt Class A dus heel erg goed. Hij werkt ook nog eens als een zonnetje. Het is erg fijn dat er 8 preamps zijn i.pv. 4! Ik zit nu regelmatig te kloten met aparte preamps en wensde dat ik toch voor de Firepod was gegaan.
Verder heeft Presonus nog andere prachtige aparaten die uitbreiding in de toekomst makkelijk maken (bijvoorbeeld om naar 16 sporen te gaan met 8 extra class A preamps).

groetjes Marten

ps. bij de Presonus zit ook Cubase LE

[ Bewerkt door MartenBunt on 8/10/2006 9:06 ]
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-10-2006, 22:10
Vintage Member

de firepod is de beste geluidskaart van de 2, maar de tascam heeft wel de controller. Dus je moet kiezen wat je het belangrijkste vind, een goede geluidskaart, of een controller/geluidskaart.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten