homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 12:53
Junior Member

Reputatie: spray_um is op goeie weg
Standaard MULTITRACK

IK HEB THUIS EEN PHONIC MET 14 SPOREN STAAN(FIREWIRE)
EN EEN COMPUTER MET O.A: REASON(voor de beatz) NUENDO VOOR DE OPNAMES.
IS HET MOGELIJK OM MIJN MULTITRACKS TE MIXEN DOOR MIDDEL VAN MIJN MIXER.
KAN IEMAND ME WAT MEER UITLEGGEN DAAROVER...ALVAST BEDANK.. :-)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 13:13
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: MULTITRACK

1e tip verwijder de 'Caps lock' of 'shift lock' toets zoals aangegeven in de pic. Dit zal je phonic niet beter doen klinken, maar je geloofwaardigheid op het net aanzienlijk verbeteren.

Om op je vraag zelf te beantwoorden: Neen, je phonic is niet in staat om je multitrack files te mixen vermits je enkel stereo terugkrijgt via de Firewire om te monitoren, ook heeft de mixer volgens mij geen midi mogelijkheden met de faders om als controler te gebruiken, maar dat weet jij beter...jij hebt nu eenmaal de handleiding...lees em eens.

...btw, probeer je ons wijs te maken dat je software ter waarde van 2000 euro koopt, en dan maar een budget hardwaremixertje van enkele 100 euro's erbij kletst? Klinkt nogal ongeloofwaardig...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 14:06
Active Member

Reputatie: Wilbur is op goeie weg

Als je puur met Vst-plugins werkt en enkel 1 stem opneemt heb je in principe genoeg met een simpele audiokaart en iets préamp-achtig voor je mic. Een mixer met 14 kanalen heb je dus eigenlijk niet nodig. Maar daar staat zeer veel info over op dit forum. Lekker zoeken dus

Ik heb ook een lange tijd met een m-audio audiophile en cubase sx3 gewerkt. Even 6 keer zo duur dat progje en dan spreek ik nog niet over de plugins. Maar al deze software heb ik natuurlijk via de minder legale weg verkregen. Waarom? Ik wou eerst zien welke programmas mij liggen en om zo 'in afwachting van' een legale versie het programma onder de knie te krijgen.
Ik weet het, het mag niet, maar zolang je niet serieus van plan bent om muziek op te nemen, moet je ook geen zotte bedragen gaan uitgeven. Één keer als je beseft dat je uit de testfase bent, en serieus bezig bent met opnemen, zijn die euros zeer goed besteed. In die fase zit ik nu zo ongeveer dus .
Aan de andere kant: iedereen wilt tegenwoordig veel, maar iets (geld) afgeven liever niet (ik ook btw). Maar als je dan ineens beseft: 'oei tis toch niks voor mij', dan ben ik blij dat ik toch eens alles hebben kunnen uitproberen voor er geld aan te verspillen.
Het is zoals de H2O-cracks zeggen -> 'try before buy', maar ik laat het daar ook bij.

PS sorry als die iets te veel off-topic is

[ Bewerkt door Wilbur on 12/9/2006 15:11 ]
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 14:57
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Ik ben het wel met RidDim eens, hoor. Hoe vaak lees ik hier niet dat iemand software heeft voor een paar duizend euro, maar geen idee ervan hebben hoe het gebruikt moet worden of wat ze ermee kunnen. Ook in dit geval lijkt het weer overduidelijk dat dit waarschijnlijk geen legaal verkregen software is.

De redenering van H2O 'try before buy' is natuurlijk wel wat voor te zeggen. Echter zijn er voor mensen die niet serieus aan de slag willen ook een heleboel budget alternatieven. Cubasis, FruityLoops etc. Overal is wel een lite-versie van. Als ex-lid van diverse crack-groepen ben ik me maar al te bewust van de verleiding die deze software heeft op mensen die graag aan de slag willen, maar geen geen geld willen uitgeven. Toch blijf ik erbij dat dit niet de manier van werken is, en dat mensen die gewoon netjes betalen voor hun software, uiteindelijk de dupe worden van dit hele gebeuren.

Ik heb hier ooit eens een topic over geopend, ik zal kijken dat ik die weer een schop in het actuele gedeelte van de site geef. Dit is absoluut een heel belangrijk issue.

Tis allemaal off-topic, maar gezien het feit dat RidDim al een volledig antwoord heeft gegeven, lijkt het mij verder overbodig om hier nog op te reageren. :-)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 17:25
Active Member

Reputatie: CelticDevil is op goeie weg

Als je een programma wil uitproberen, dan download je toch gewoon een (legale) demo-versie i.p.v. een meestal manklopende illegale versie van de software. Zo simpel is dat.

Helaas is het leren kennen van een programma via zo'n demo verre van ideaal doordat er vaak teveel onnodige of irritante beperkingen zijn ingebouwd of doordat de demo-versie maar gedurende een beperkte tijd bruikbaar is.

Ik ben zelf enkele maanden geleden bezig geweest met het uittesten van Pro Tools M-Powered. Een project opslaan om er de volgende dag aan voort te werken kon niet en bovendien was de demo maar 30 dagen geldig. Vooral dat laatste vind ik véél te weinig! Als je weet dat de Pro Tools Reference Guide met alle detailinfo een naslagwerk is van meer dan 600 bladzijden (uiteraard ook bedoeld voor de andere versies van Pro Tools, maar toch..) dan zijn 30 dagen testperiode peanuts...

De softwareproducenten zouden op dit punt m.i. wat soepeler en realistischer moeten zijn en en de probeerperiode wat langer maken, b.v. 3 maanden voor erg uitgebreide programma's.

P.S. Uiteindelijk heb ik het programma gekocht niet omdat ik alles had kunnen uittesten wat ik wou (daaroor was de tijd te kort) maar omdat het mij zeer kwaliteitsvolle en vrij gebruikdsvriendelijke software leek. En met het doorworstelen van de handleiding zal ik nog wel effe zoet zijn... maar dat hoort er nu eenmaal bij als je tot een waardevol resultaat wil komen... En zo houden we ons leven boeiend niewaar...

Jan
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 18:25
Senior Member

Reputatie: boekie1 is op goeie weg

erg grappig en duidelijk, die foto van RidDim....
meer humor op dit forum!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 19:05
Senior Member

Reputatie: Guerno is op goeie weg

even mijn mening, ik vind software eigenlijk enorm duur. ik geef geen geld uit aan cubase bijvoorbeeld om die reden. moest ik hem kunnen kopen voor een 200-250 euro dan zou ik direct kopen! Je gaat me toch niet vertellen dat die prijs niet naar beneden kan?

idem voor finale, das een programma om professionele tablatuur te maken. Dat kost rond de 500 euro. Ik vind dit enorm duur voor de functie's die het eigenlijk maar heeft.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 19:39
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Citaat:
even mijn mening, ik vind software eigenlijk enorm duur. ik geef geen geld uit aan cubase bijvoorbeeld om die reden. moest ik hem kunnen kopen voor een 200-250 euro dan zou ik direct kopen! Je gaat me toch niet vertellen dat die prijs niet naar beneden kan?

idem voor finale, das een programma om professionele tablatuur te maken. Dat kost rond de 500 euro. Ik vind dit enorm duur voor de functie's die het eigenlijk maar heeft.
Tuurlijk is het duur. Maar even... Heb je enig idee hoeveel functies een programma als Finale heeft? Of Cubase? Je bedoeld natuurlijk voor de functies die JEZELF nodig hebt. Maar dat is andere koek, want iedereen gebruikt die programma's op een andere manier en/of met een ander doel. Realiseer je dat als iedereen een programma op zijn/haar wensen kreeg afgesteld, dat je dan duizenden programma's moet schrijven.

Feit is dat met de R&D van een software programma als Cubase enorme bedragen gemoeit gaan. Tussen het moment van het bedenken tot de eigenlijke distributie zit soms jaren aan ontwikkeling. Cubase, zoals het nu is, heeft dus al meer dan 10 jaar ontwikkeling op zich zitten (dat weet ik want de eerste Cubasis nogwattes kocht ik in 97. Dat kost dus allemaal handen vol geld. Als je dan ook nog te maken krijgt met concurrentie en, zoals dat zo mooi heet, software piracy, dan wordt de uiteindelijke winstmarge vele malen kleiner dan dat menigeen hier denkt.

Ik geef toe dat het met internet tegenwoordig heel erg verleidelijk is om goedkoop je muziek te kunnen maken. En ik kan ook begrip opbrengen voor mensen die gewoon eens onserieus wat muziek voor zichzelf willen maken, een keyboardje hebben staan en een beetje wat leuk rond sukkelen met een illegale versie. Echter, als je je hobby serieus neemt en liefde hebt voor hetgeen je mee bezigt bent, dan koop je gewoon netjes je software. Dingen waar ik serieus interesse in heb wil ik ook van binnen en van buiten beheersen en begrijpen. En dat leer je het beste met een originele handleiding.

Dus ik heb een beetje een 'rot gevoel' bij mensen die hier rondschreeuwen van ik heb cubase, wavelab, waves, fruityloops, reason maar hoe werkt dat nou en welke soundcard is het beste? Dat zijn van die vragen dan heb ik zoiets: kerel/meisje, LEES toch eens om je heen. Weet eerst wat je wilt. Dat beperkt je keuzes en dat maakt het voor andere mensen gemakkelijker om jou te voorzien van directe informatie.

maar goed... That's just me, I'm just obscene... Ofzoiets... :-? 8-)
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 19:50
Active Member

Reputatie: Wilbur is op goeie weg

even corrigeren, de eerste versie van cubase is in 1989 uitgekomen. Even een fijn stukje geschiedenis: http://www.steinberg.net/326_1_.html

@ Contender: ik heb hetzelfde gevoel, maar ik wil me niet rot voelen als ik ineens besef dat het kopen van Cubase SX3 of iets dergelijk bv niet mijn ding is, of zoals bij veel jeugdige muzikanten, een bevlieging is.
Ik vind dat je respect moet hebben voor wat mensen ontwikkeld hebben en met het oog op de kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid en mogelijkheden is cubase/samplitude/nuendo/sonar ... zeker niet overdreven duur.

[ Bewerkt door Wilbur on 12/9/2006 20:59 ]
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-09-2006, 23:56
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

cubase SE3 kost 130 euro, heeft 48 audio kanalen en onbeperkte midi kanalen, dit is absoluut niet te veel geld en geeft je alle basic mogelijkheden van SX3 voor een fractie van zn geld, als je SX niet kan betalen, er zijn meer dan genoeg alternatieven, zelfs van het zelfde programma.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten