homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-05-2010, 22:50
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Preamp Shootout - reamptest

Beste forummers,

Hierna, voor de liefhebbers, het resultaat van een bescheiden "re-amptest". Eenvoudige idee: vocal (op)genomen, uit DAW gestuurd doorheen telkens een andere preamp, en terug DAW binnengetrokken. Gewoon om te zien welke invloed re-ampen op je signaal kan hebben, minstens in dit specifieke geval.

Hier komen ze:

Universal Audio Twin Finity tube mode

Universal Audio Twin Finity solid state mode

Tube Tech MP1A

Thermionic Culture the Rooster low gain structure

Thermionic Culture the Rooster high gain structure

Universal Audio LA610 low gain structure

Universal Audio LA610 high gain structure

Great River ME1NV low gain structure

Great River ME1NV high gain structure

GAP PRE73 low gain structure

GAP PRE73 high gain structure

Ik persoonlijk hoor er niet echt een bijzondere meerwaarde in. Maar misschien hebben jullie er een andere mening over. Laat maar horen.

By the way: wie uitgebreidere info over de test wil, surfe naar BlogPants.

Terug dank aan de externe inbreng van Joystick Audio en van ons aller Pixie!

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-05-2010, 20:20
Vintage Member

Reputatie: Mister CJ wordt hier goed onthaald
Thumbs up Re: Preamp Shootout - reamptest

Hoi Alain,
Ik verbaas me steeds weer over de grappige,maar zeer nuttige ideeen waar jij met regelmaat op het forum komt
Ook dit is weer een mooi stukje huisvlijt,dank daarvoor.
Na enkele malen geluisterd te hebben moet ik zeggen dat er weinig verschil in de opnames zitten.
Die er voor mij ietwat uitschoot was de Tube,maar ook nog weinig verschil.
Ben benieuwd naar de andere reacties.
Top gedaan.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 02:45
Senior Member

Reputatie: boeklanoei is op goeie weg
Standaard Re: Preamp Shootout - reamptest

Dit is zeer nuttige thread en shootout.
Ik zou hier graag meer over willen horen, wat input van andere en mogelijk een uitgebreiddere test. Vooral om te zien of dit een meerwaarde heeft. denk dat dit alleen interessant zou kunnen worden wanneer het over een signaal een bepaalde kleur.klank,karakter mee te geven. Dus wanneer je opgenomen met een clean/solid state keten naar een ge-reampte ''gekleurde''keten zou gaan?

Lijkt mij dat de verschillen anders echt te klein gaan zijn? Van een solid state naar solid state. Tenzij je echt grote contrasten als preamps/channelstrips gaan aanboren binnen het cleane segment.

Dogpants; ik snap dat het teveel gevraagd is; gezien het gemiddelde budget. Maar zou echt eens een re-amping willen zien met: een echte budget vs. hi end model. Puur om het te kunnen kaderen zeg maar.

Maar super initiatief wederom, ga het spoedig beluisteren!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 06:38
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Boeklanoei,
Ik snap niet wat je mist in de test. Uitgerekend per channel is Tube Tech, Daking, Great River,... echt geen budget speelgoed.
Volgens mij heb je echt een verkeerd beeld van de impact high-end versus low-end. Er is geen "wereld van verschil" tussen preamps als je het globaal bekijkt, maar er is wel "verschil" van die aard dat je duidelijk een ene preamp kan verkiezen boven een andere. Maakt dit, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, je opname slecht. Nope, alleen een beetje anders.
En wat houdt er je tegen om ook zelf eens een gelijkaardige test te doen?
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 06:59
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeklanoei Bekijk bericht
Dus wanneer je opgenomen met een clean/solid state keten naar een ge-reampte ''gekleurde''keten zou gaan?

Lijkt mij dat de verschillen anders echt te klein gaan zijn? Van een solid state naar solid state.
Daarbij voeg ik graag nogmaals toe dat, zoals onder andere Dogpants al meerdere malen aangegeven heeft, 'Solid state' niet noodzakelijk 'clean' betekent, net zoals 'tube' niet noodzakelijk 'gekleurd' betekent.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 06:59
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Dogpants; ik snap dat het teveel gevraagd is; gezien het gemiddelde budget. Maar zou echt eens een re-amping willen zien met: een echte budget vs. hi end model. Puur om het te kunnen kaderen zeg maar.
Citaat:
Maar super initiatief wederom, ga het spoedig beluisteren!
Boeklanoei, zou je niet eerst eens grondig luisteren vooraleer je nog mťťr vraagt? Je vraagt ook toch niet om eten bij te scheppen op een vol bord waar je nog niet aan begonnen bent ?

Laatst gewijzigd door billybear; 20-05-2010 om 19:46
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 08:05
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Daarbij voeg ik graag nogmaals toe dat, zoals onder andere Dogpants al meerdere malen aangegeven heeft, 'Solid state' niet noodzakelijk 'clean' betekent, net zoals 'tube' niet noodzakelijk 'gekleurd' betekent.
vaak zelfs integendeel..
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 19:35
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Ik hoor slechts minieme verschillen. Ik kan zelfs niet echt een voorkeur formuleren. Geen enkele soundbite klinkt "slecht".
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 20:10
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik hoor eigenlijk weinig. Hieruit kan ik 2 dingen afleiden:

- Of ik hoor het gewoon niet en heb nog veel "ear-training" voor de boeg
- Of Alain heeft ons bij ons pietje en dezelfde sample zitten uploaden en alleen maar wat volumes aangepast.

Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-05-2010, 20:20
Groupie

... of het zit hem toch veel eerder in de bron en de mic dan in de (p)reamp.

Ik hoor ook zeer weinig verschil. Op basis van deze test ben ik helemaal niet overtuigd van het nut van reampen, toch niet op een individuele track als bijvoorbeeld vocals. Maar ik kan me wel inbeelden dat de invloed ervan een stuk merkbaarder is in geval bijvoorbeeld groepen tracks of een volledig nummer door een (p)reamp wordt gehaald. Misschien voer voor een volgende shootout?

De magie moet hem mijns inziens toch komen van stem en mic (en eerste preamp), heb ik zo mijn vermoeden.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten