homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 00:07
Member

Reputatie: Jelleuuh is op goeie weg
Standaard Masteren - Volledige file of zang?

Hey daar,

Ik ben wat aan het experimenteren met audio software en ik heb een vraag ivm het masteren van een ingezongen lied.
Stel dat je instrumentale muziek download en je zingt daarop zang in.
Moet je dan bij het masteren van de stem op de muziek het ingezongen lied + muziek in eenzelfde wave masteren of moet je enkel je ingezongen zang masteren?
Of moet je eerst de zang masteren en dan die gemasterde zang op de muziek plakken en die 2 dan ook nog eens masteren?

Thanx!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 00:34
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Masteren - Volledige file of zang?

Wat versta je onder masteren ?

De term mastering doelt meestal op een eindafwerking op het niveau van de complete, afgewerkte mix. Alle sporen simultaan dus. Maar dat hoeft je niet tegen te houden om enkel op zang bepaalde bewerkingen toe te passen die eigenlijk voor mastering bedoeld zijn. Als jij vindt dat het goed klinkt ;-)

Wat meer details over de toe te passen effecten leiden misschien tot een beter antwoord.

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 01:24
Member

Nouja,
Ik neem al lang op voor de fun enzo maar ik vind dat men stem nooit echt mooi overkomt met die muziek, maw, het is niet gemastered.
Ik ben dus zelf wat aan het uitzoeken hoe alles wat professioneler kan klinken...
Zang opnemen en een reverbje etc zijn de dingetjes die ik al is probeerde, maar het masteren zelf heb ik nog niet echt geprobeerd.
Daarom wil ik nu eens proberen of ik met AAMS een leuk resultaat krijg...
Ik weet dat het niet hetzelfde is als zelf masteren maar schijnt dat je daar vergelijkbare resultaten uit zou kunnen halen.
Daarom dacht ik als ik nu eens de stem master via dat programma en dan die nieuwe stem op de karaoke file zet en dan die karaoke en de stem nogmaals met dat programma masteren, zou dit dan een goed effect hebben
Voor de stem enkel te masteren zijn het vooral de effectjes van EQ enzo waarin het programma beter is dan alle knopjes die je zelf staat te draaien...

Goed idee?? :-?

[ Bewerkt door Jelleuuh on 6/9/2006 2:25 ]
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 09:01
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald

Hey Jelle,

Hetgeen waar jij over spreekt heet MIXEN, en heeft NIETS met MASTEREN te maken ;-)

Greets,
4D.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 10:56
Member

Masteren betekend toch dat je je stem mooi op de mix laat overkomen? :-?
Dat is toch men bedoeling. Mijn stem klinkt er zo alleen op, niet in de muziek... dus dan moet je toch masteren? :-o
Sorry voor de domme vragen, ben hier echt een noob in... heb al wel al veel op het forum teruggevonden...

Grtz
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 11:35
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Jelleuuh, Hetgeen jij beschrijft heet gewoon 'mixen'. Masteren doe je normaal met een eindproduct. Masteren is bv. het zodanig afregelen van je tracks dat alle songs een gelijk volume niveau hebben, waardoor je ze op CD mooi achterelkaar kunt zetten zonder al te grote verschillen. Of het wegpoetsen van 'de grove kantjes' aan je eindmixen. Dat soort dingen.

Als ik je dus goed begrijp wil je jouw gezongen teksten 'gelijk' krijgen met de muziek. Dit kan best lastig worden, aangezien de muziek op diverse fronten zal zijn geprocessed (en misschien ook gemastered). Als in dat stuk bv een lange reverb-tail zit, en jij gebruikt een reverb die niet gelijk is aan de reverb van dat muziekstuk, ga je denk ik al een 'verschil' in zang en muziek horen.

Experimenteren is denk ik de enige mogelijkheid om jouw stem mooi in de mix te laten overkomen. Gebruik bv. eens een compressor op je stem. Of probeer eens een andere reverb. Een beetje EQen gaat je beslist ook verder helpen. Tal van mogelijkheden wat dat betreft, maar je zult moeten proberen vooraleer je het resultaat gaat krijgen dat je zoekt.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-09-2006, 12:23
Member

Dat dacht ik al
Daarom was dus de vraag of het slim was om de stem alleen te bewerken met EQ enzo...
Het compresseren en het EQ ken ik wel maar begrijp gewoon al die instellingen niet zo goed... :-P
Ik heb verscheidene software staan (WaveLab, cubase SX 1, Audacity, Sound Forge) maar welke ervan heeft nu de beste filters? (ik dacht audacity ofzow)
Daar zit toch een compressor bij en een FFT filter maar hoe die dingen in zen werk gaan is me een raadsel... Het enige wat ik kan is knopjes draaien etc maar of ik dan echt veel goede verschillen hoor is een andere zaak 8-)

[ Bewerkt door Jelleuuh on 6/9/2006 13:27 ]
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten