homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 01:32
Senior Member

Reputatie: bas hensing wordt hier goed onthaald
Standaard Microfoon plaatsing live/studio

Ik volg een opleiding sound-reinforcement. En mijn docent past technieken toe
waarvan IK nog nooit gehoord had.
De opleiding gaat over live engineering, dus even getwijfeld of ik het beter in
het live-forum kon plaatsen...maar we nemen ook op en het is
homercording.be.
De voorbeelden die ik ga geven zijn wellicht meer gericht op live situaties, puur omdat dan de tijd beperkter is.

Om een voorbeeld te geven:
Microfoon plaatsing bij een gitaar versterker. Bij o.a. thomann kan je van die "buisjes" kopen met xlr-in en -out, deze kunnnen pinknoise genereren.(en andere herrie) Hij doet een hoofdtelefoon op. Zet die pinknoise, best luid, over de versterker en luistert.
Het is overigens erg interessant om dan te horen wat microfoon plaatsing met je geluid doet.
Hij zoekt het meest scherpe/heldere geluid op en dan gaat ie ietsje terug. En als de mix van microfoons het nodig heeft, dan weet je waar heel scherp en waar heel dof zit. (kort door de bocht, maar je weet door de pinknoise hoe verschillende microfoon posities zouden kunnen werken)
Vaak werk dit heel goed.

Of:

Microfoons plaatsen bij drum. Zeg, een floortom. Als je met de achterkant van je hand langs de rim (rand) van de trommel beweegt en er tegelijk op slaat. Voel je op sommige plaatsen dat de haartjes op je hand harder trillen. Dat er daar meer druk is. Bekijk de trommel als een taartpunt.
Daar waar de druk of trilling het grootst is, daar zet hij de microfoon.
Dat kan dus ook ergens raar aan de zijkant zijn.

En nog meer van dat soort wijsheden(?gekkigheid?)... de bands die komen om opgenomen te worden hebben dat nog nooit gezien. En ik eigenlijk ook niet.

Bottomline. Het werkt wel. En ik kijk met respect hoe snel (seconden!) hij een zeer goede mix fabriceert.

Vraag me af iemand hier dit soort technieken ook gebruikt. Want in een studio situatie laat je de (bijvoorbeeld) gitarist lekker een half uur spelen, terwijl jij met microfoon posities speelt.

Heeft iemand hier een gedachte over? (heel Nederlands verwoord, toch?)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 08:27
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Microfoon plaatsing live/studio

(die tips komen rechtstreeks uit Mixing with your mind van Michael Stavrou - dat boek staat vol interessante tips. die floortom techniek kan je trouwens op veel meer geluidsbronnen toepassen)

Opnemen zie ik een stuk als een instrument spelen: je studeert techniek om er achteraf geen hinder van te ondervinden en uit je 'zak' met techniek de juiste te kiezen die je in een gegeven situatie nodig hebt.
In het opnemen kan je zů veel truukjes en technieken gebruiken - je gaat uit van een aantal basis-ideŽn (plaatsingen) en past die aan aan het gewenste resultaat.

...en dat maakt het voor mij zo boeiend. Micro voor sax zetten - hmmm... te neuzig... wat gebeurt er als ik die micro wat hoger zet... wat als ik die op dezelfde hoogte laat staan maar hoger richt... wat als ik die hoger zet maar naar het 1e punt laat luisteren ... enz enz
Niet alles wat je leest/leert kan je onthouden, maar daar heb je dan ervaring voor.

Langs de andere kant is die ervaring ook gevaarlijk voor het in vaste onwrikbare gewoontes vervallen. Af en toe eens iets anders proberen (plaatsing, microkeuze,..) kan gewoontes breken en iets tof opleveren (of juist bevestigen dat er weldegelijk een goede reden voor je vaste gewoonte was )

Herwig
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 08:44
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bas hensing Bekijk bericht
Microfoon plaatsing bij een gitaar versterker. Bij o.a. thomann kan je van die "buisjes" kopen met xlr-in en -out, deze kunnnen pinknoise genereren.(en andere herrie) Hij doet een hoofdtelefoon op. Zet die pinknoise, best luid, over de versterker en luistert.
Het is overigens erg interessant om dan te horen wat microfoon plaatsing met je geluid doet.
Hij zoekt het meest scherpe/heldere geluid op en dan gaat ie ietsje terug. En als de mix van microfoons het nodig heeft, dan weet je waar heel scherp en waar heel dof zit. (kort door de bocht, maar je weet door de pinknoise hoe verschillende microfoon posities zouden kunnen werken)
Vaak werk dit heel goed.
Wij hebben onze eerste plaat opgenomen bij MM Studio in Geraardsbergen, met Ward Neirynck als technieker.

Ward besteedde ongeveer 45 minuten met een hoofdtelefoon en white noise om de mics juist te plaatsen.
Hij was er erg op gebrand dat eens als hij het ideale punt gevonden had, NIEMAND nog mocht komen aan de micstand of de versterkers (nogal logisch na 45 minuten werk).

Nooit geweten waarom juist hij deze techniek deed, tot nu
Bedankt voor de heldere uitleg, bas!

Simon.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 12:04
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Die pink-noise door een gitaarversterker jagen, kende ik al. Maar ik betwijfel toch of de "hotspot" van de pinknoise, wel degelijk ook de hotspot is van je gitaarsound. Natuurlijk, als je de meest "volle" sound kan capteren, zal EQ wel meer uitwegen bieden. Maar misschien ben je net naar een heel "felle" en scherpe sound op zoek en bereik je betere resultaten door die plek te gaan mic'en.

Ik hanteer dezelfde werkwijze, maar ik laat de gitarist een deuntje spelen intussen. En dan luister ik met de hoofdtelefoon, terwijl ik aan het verschuiven ben.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 12:47
Senior Member

Reputatie: bas hensing wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
(die tips komen rechtstreeks uit Mixing with your mind van Michael Stavrou - dat boek staat vol interessante tips. die floortom techniek kan je trouwens op veel meer geluidsbronnen toepassen)

Opnemen zie ik een stuk als een instrument spelen: je studeert techniek om er achteraf geen hinder van te ondervinden en uit je 'zak' met techniek de juiste te kiezen die je in een gegeven situatie nodig hebt.
In het opnemen kan je zů veel truukjes en technieken gebruiken - je gaat uit van een aantal basis-ideŽn (plaatsingen) en past die aan aan het gewenste resultaat.

...en dat maakt het voor mij zo boeiend. Micro voor sax zetten - hmmm... te neuzig... wat gebeurt er als ik die micro wat hoger zet... wat als ik die op dezelfde hoogte laat staan maar hoger richt... wat als ik die hoger zet maar naar het 1e punt laat luisteren ... enz enz
Niet alles wat je leest/leert kan je onthouden, maar daar heb je dan ervaring voor.

Langs de andere kant is die ervaring ook gevaarlijk voor het in vaste onwrikbare gewoontes vervallen. Af en toe eens iets anders proberen (plaatsing, microkeuze,..) kan gewoontes breken en iets tof opleveren (of juist bevestigen dat er weldegelijk een goede reden voor je vaste gewoonte was )

Herwig
Dat boek moet ik maar eens aanschaffen, dat heb ik in het verleden ook al eens overwogen. Erg interessant allemaal.
Nu weet ik in ieder geval dat mijn docent niet knetter gek is
Inderdaad kan dit ook toegepast worden op andere geluidsbronnen. Hij staat ook op een ladder boven een vibrafoon te luisteren waar deze het beste klinkt.

@alex, ik zou ook zeggenlaats de microfoon als de gitarist/bassist speelt.
Maar de techniek van white/pinknoise werk goed om erachter te komen welke mogelijkheden je hebt om verschillende sounds te krijgen. Als de bas al heel veel hoog van zichzelf heeft, of als een microfoon zelf vrij donker klinkt en de tweede microfoon juist heel helder....je snapt het wel...kan je mee spelen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten