homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 07-11-2010, 00:08
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mic Shootout - opname kerkorgel met AEA R88 en Jos C42

Hallo Sander,

Heb het filmpje bekeken of beter "beluisterd".

Hoe heb je opgenomen? Sommige liedjes klinken voor mij ietsje te ruimtelijk en een beetje breed stereobeeld. Hoever stond je met je mic's van het orgel. Aan de nagalm te horen moet het een grote kerk of kathedraal geweest zijn.
Kan je niet een paar korte stukjes (of 't orgineel van het clipje) uploaden. De geluidskwaliteit is wat minder op het filmpje waardoor het niet evident is om goed te oordelen. Ik hoor wat gepomp van ruis in de stille passages maar dat zal zeker door het converteren van de avi komen?

Veel succes alleszins met de verkoop vd cd's zodat de toren een nieuw jasje krijgt.
Misschien moet ik hetzelfde doen voor het orgel in onze kerk. We hebben hier een prachtig kerkorgeltje in onze kerk. Dateert van +/ 1780. Maar staat er volledig te verkommeren. 't Is nochtans een beschermd monument.

groetjes

Henk
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 08-11-2010, 14:30
Junior Member

Reputatie: Sander den Hollander is op goeie weg

Hoi Henk,

Bedankt voor het luisteren en je reactie. De opname is gemaakt met 4 akg C414 ULS microfoons. Daarmee heb ik 2 AB opstellingen geraliseerd. Te weten een van 2,5 meter breed. Midden daartussen 1 een van 40 cm. Het statief stond op 7 meter hoog en dat is gelijk met het labium van de prestanten. De afstand tot het orgel is een meter of 8 dacht ik zo, maar dat kan ook 10 zijn.

Verder heb ik dan 4 meter ten opzichte van het hoofd statief verder naar achteren een opstelling van 2 meter breed gemaakt ook weer AB met 2 Sehnheisser KMH 106 voor ambiance op oorhoogte als je zou zitten.

Alleen van het brede AB gebruik ik het volledig frequentiesectrum en de overige heb ik een highpass gegeven zo rond de 300 Hz. Laag maskeert het hoog, dus dat maakt de opname transparanter.

Achteraf gezien had ik beter een andere pc interface kunnen gebruiken. Nu heb ik een Tascam US1641 gebruikt, maar die geeft een S/N van -55 dB en dat is niet echt handig voor zachte stukken. In dit opzicht was het minder erg omdat de venitlator van het orgel zelf ook al behoorlijk wat ruis veroorzaakte en de mecahniek ook goed hoorbaar is. Daarnaast heb ik bij wijze van vergissing de samplerate op 44.1 kHz laten staan bij 24 bit.

Maar goed, de muzikant is te vreden en ik opzich ook met in achtneming van de bovengenoemde punten.

Qua ruimte om de opname, voor sommige stukken is ie iets te veel zou je zeggen, maar anders gezecht, het instrument is zelf ook 4 meter diep en dat betekend dat sommige stemmen 4 meter dieper in het instrument liggen. De opname heb ik zo proberen te maken dat hij overeenkomt met wat je live zou ervaren. Op die manier kan het zijn dat het wat te ruimtelijk klinkt.

In de bijlage staan wat stukjes, welliswaar in mp3, maar toch. Last spring is het zachtste stuk.

Alle stukken zijn gemasterd, dus dat betekend dat ik wat aan EQ-ing heb gedaan, multyband compressing heb toegepast, minimaal het stereo beeld heb gecorrigeerd en limiting heb gebruikt. Dat allemaal om de stukken onderling met elkaar te laten kloppen. In dit opzicht heeft de muzikant daar ook een positieve bijdrage aan gelevert. Hij heeft de stukken op qua toonsoort laten aansluiten.

Wederom ben ik benieuwd naar je bevindingen.

Groet,

Sander
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 01 MT Trumpet Voluntary .mp3 (2.19 MB, 112x gelezen)
Bestandstype: mp3 04 MT Minuet.mp3 (4.42 MB, 103x gelezen)
Bestandstype: mp3 08 MT Last Spring.mp3 (3.52 MB, 98x gelezen)
Bestandstype: mp3 09 MT Dichter und Bauer.mp3 (6.31 MB, 87x gelezen)
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 09-11-2010, 00:49
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Hallo Sander,

Ik heb de fragmenten beluisterd. Prima opgenomen. Alleen oppassen dat je niet teveel compressie gebruikt in de luide passages. Een orgel heeft een groot dynamisch bereik en dat probeer ik niet teveel te beperken. Maar da's mijn persoonlijke voorkeur.

Ik heb ook al af en toe geëxperimenteerd met AB opstelling maar persoonlijk geef ik voor orgel de voorkeur aan MS of Blumlein opnames met mijn stereoribbon in combinatie met 2 cardio's onder een hoek van 90°. (zie foto in bijlage). Als je opneemt van uit één punt heb je minder last van faseverschuivingen. In AB hoor ik ook soms tonen van links naar rechts vliegen.

Ik zou toch aanraden om eens uit te kijken naar betere preamps. Zoals je zegt, die Tascam ruist nogal. Op zich is dat nog niet zo erg maar 't kan zeker beter. Je zal ook al wel ondervonden hebben dat je voor zo'n opnames behoorlijk wat "ruisvrije" gain nodig hebt. Je staat nu eenmaal behoorlijk ver af van de geluidsbron.

Maar toch, goede opnames én een goede organist.

Als je nog opnames maakt van orgel, graag fragmentjes op HR met wat uitleg. Is interessant om ervaringen uit te wisselen. Ben bezig met nog enkele opnames af te werken, dan zal ik er ook wat uploaden.

groetjes

Henk
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  L1070568.jpg
Bekeken: 340
Grootte:  188.1 KB
ID: 6896  
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave