homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Bekijk resultaten enquête: Ik geef de voorkeur aan:
Preamp 1: Behringer MIC2200 1 5.00%
Preamp 2: Tascam US-122L 0 0%
Preamp 3: FMR RNP 13 65.00%
Preamp 4: Tube Tech MP1A 3 15.00%
Preamp 5: RME FF800 9 45.00%
Preamp 6: GAP pre 73 2 10.00%
Preamp 7: Thermionic Culture Rooster 6 30.00%
Preamp 8: Daking mic pre/EQ 2 10.00%
Preamp 9: Universal Audio LA610 2 10.00%
Preamp 10: Great River ME1NV 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-04-2010, 18:37
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Hoi Peoplez,

Bij deze een nieuwe shootout, ditmaal niet van mics, wel van preamps. Niet op drums, zoals de shootout van kort terug vanwege Herwig aka Deadpoet, maar wel op vocals. Het is een afgeslankte (lees: meer verteerbare) versie van de test die is terug te vinden op BlogPants. Wie dus de ganse test eens wil horen/zien, met alle toeters en bellen, surfe gerust daarheen!

Werkwijze is nagenoeg dezelfde als deze van de mic-rap-shootout van enige tijd terug. Zanger, nummer, en - in de(ze) afgeslankte versie - 10 preamps. Conversie is RME (FF800), gebruikte mic is de ADK S7. De zanger zingt behoorlijk nasaal, waardoor niet eender welke mic zijn stem bleek te pakken: we hebben verschillende mics geprobeerd (ook behoorlijk duurdere exemplaren), maar de S7 bleek de beste match te zijn.

Volgende - in willekeurige volgorde - preamps zitten in deze test:

- Tube Tech MP1A;
- Universal Audio LA610;
- GAP pre 73;
- Behringer MIC2200;
- FMR RNP;
- Thermionic Culture Rooster;
- Daking mic pre/EQ;
- Great River ME1NV;
- RME FF800;
- Tascam US122L.

De opnames die je hoort zijn allemaal opgenomen in "low pre-gain setting": lage pre-gain en hoge postgain.

Voor de duidelijkheid: bedoeling van de test is/was te zoeken naar verschil in "kleur", niet naar verschil in "kwaliteit" (tenzij je voor jezelf zou uitmaken dat kleur kwaliteit is en/of omgekeerd). Het nummer is bij elke track opnieuw ingezongen. Op zich een in ons geval onvermijdelijke onvolkomenheid, maar ons inziens slechts van marginale invloed als het erop aankomt om de "kleur" van preamps te beoordelen.

Bij deze de globale track:

En hierna 10 soundbites met enkel droge vocals:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Zeer benieuwd naar jullie bevindingen!

Vriendelijke groet,
alain

PS 1: Om zoveel als mogelijk "collectieve beïnvloeding" tegen te gaan is beslist om de pol anoniem te organiseren. De resultaten van de poll worden later vrijgegeven.

PS 2: Met bijzondere dank aan Pierke, Joram, Alexxx, Pixie en Joystick Audio!

Laatst gewijzigd door DogPants; 27-04-2010 om 15:50
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-04-2010, 18:48
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald
Smile Re: Preamp shootout on vocals!

Hoi Alain,
wat is de bedoeling?
Te horen welke pre-amp welke sample is of :
Wil je ons vragen welke pre-amp het lekkerste kleurt in de track?
Dan zou het ook fijn zijn als je er de mix zonder stem bij zou kunnen doen. Kunnen we zelf experimenteren welke de fijnst werkende pre-amp is.

groet, Johan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-04-2010, 22:00
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Preamp shootout on vocals!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steeljj Bekijk bericht
Hoi Alain,
wat is de bedoeling?
(...)
Wil je ons vragen welke pre-amp het lekkerste kleurt in de track?
Ja, de vraag is: "welke kleurt het mooiste de stem". Daarna maakt Alain bekend welke preamps bij de nummertjes 1-10 horen.

Benieuwd!

Laatst gewijzigd door Pierke; 26-04-2010 om 22:03
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-04-2010, 22:10
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Ik vind 3, 4 en 5 de beste drie, met een lichte voorkeur voor 5.

Nu maar hopen dat een van deze drie de GAP Pre73 is, want die heb ik me vanmiddag besteld bij de Klankacademie
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 09:33
Member

Reputatie: Salmarnir is op goeie weg

Ik vind 3 & 5 het best klinken
Leuk videotje trouwens!

Laatst gewijzigd door Salmarnir; 27-04-2010 om 09:35
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 09:57
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi forummers,
Het zou misschien interessant zijn om ook te melden welke "verschillen" je hoort tussen verschillende soundbites, en waarom je de ene soundbite prefereert boven de andere. Kan leerrijk zijn vanuit verschillende opzichten.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 11:25
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Geen makkelijke opgave. Op eerste gehoor klinken ze alle goed, alleen afhankelijk wat je voor ogen hebt.
De warmste sound lijkt me de track 3, de Pre73, denk ik.
Daarna komt track 5 met track 2, waarbij volgens mij track 2 meer open lijkt.
Jammer genoeg ken ik niet alle preamps qua sound. Maar bij nr3 krijgt je toch een extra warme sound.

Laatst gewijzigd door JB; 27-04-2010 om 12:13
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 11:55
Senior Member

Reputatie: el_chivo is op goeie weg

hier zijn mijn bevindingen via oortjes

1: mager van geluid
2: ook wat magertjes
3: lekker warm - geniet nu mijn voorkeur
4: ook lekker warm - geniet evenzeer een voorkeur
5: heeft wat meer 'mid' in zich? kan dat? een bollere eq-curve?
6: terug wat doffer?
7: zie mijn bemerkingen onderaan
8: zie mijn bemerkingen onderaan
9: een dunner geluid - de klank lijkt "wat meer naar achter" en zie mijn bemerkingen onderaan
10: zelfde als 9... - zie mijn bemerkingen onderaan

veel vraagtekens achter mijn bemerkingen omdat ik op de duur zelfs weinig verschil hoor...
hoe heet dat nu weer, overload van de oren...

ik weet ook niet of dat mijn bemerkingen iets of wat te maken kunnen hebben met de pre-amps, ben dan ook geen kenner... en met één enkele pre-amp zal je ook al verschillende resultaten kunnen boeken niet?

heb een paar keer mijn oren terug moeten "vrij" maken

maar tussen de laatste 4 (7-8-9-10) hoor ik weinig verschil, buiten dat 7 meer 'up in the face' is... en dus 9 & 10 wat dunner.

pfiew, en nu even iets anders dan i know i know i know i know

big up voor de shoutout!!!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 16:08
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Op 3, 5 en 7 vind ik dat de vocal er het rijkst uitkomt, heeft volgens mijn aanvoelen vooral te maken met meer mid-laag, tikje minder mid-hoog en toch voldoende hoog, wat die stem goed doet.

Maar ik luister momenteel op crappy Dell-speakertjes.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 16:50
Senior Member

Reputatie: doubleb wordt hier goed onthaalddoubleb wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Ik heb precies dezelfde voorkeur. Eerst nummer 3 (hoop de GAP 73), dan de 5 en dan pre nummer 7, al hoewel ik tussen 5 en 7 niet significant veel verschil hoor. Luister op Beyer DT770 pro's. Ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten