homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Bekijk resultaten enquête: Ik geef de voorkeur aan:
Preamp 1: Behringer MIC2200 1 5.00%
Preamp 2: Tascam US-122L 0 0%
Preamp 3: FMR RNP 13 65.00%
Preamp 4: Tube Tech MP1A 3 15.00%
Preamp 5: RME FF800 9 45.00%
Preamp 6: GAP pre 73 2 10.00%
Preamp 7: Thermionic Culture Rooster 6 30.00%
Preamp 8: Daking mic pre/EQ 2 10.00%
Preamp 9: Universal Audio LA610 2 10.00%
Preamp 10: Great River ME1NV 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #61 (permalink)  
Oud 19-05-2010, 06:53
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Dag Henk,

Volgens mij moeilijk te objectiveren. Je kan wel de ruis opnemen bij maximale gain, maar (1) niet elke preamp heeft een dB-ijking (de LA610 bijvoorbeeld heeft enkel een niet nader gespecifieerde ijking van 1 tot 10), en (2) meerdere preamps hebben een pre én postgainstage. De preamps met elkaar vergelijken op full gain gaat bijgevolg een vertekend beeld geven zonder referentie naar een bijhorend geluidssignaal.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #62 (permalink)  
Oud 19-05-2010, 11:02
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Dag Henk,

Volgens mij moeilijk te objectiveren. Je kan wel de ruis opnemen bij maximale gain, maar (1) niet elke preamp heeft een dB-ijking (de LA610 bijvoorbeeld heeft enkel een niet nader gespecifieerde ijking van 1 tot 10), en (2) meerdere preamps hebben een pre én postgainstage. De preamps met elkaar vergelijken op full gain gaat bijgevolg een vertekend beeld geven zonder referentie naar een bijhorend geluidssignaal.
Vriendelijke groet,
alain
Alain,

Aanleiding van mijn voorstel voor deze nieuwe test is de discussies in deze thread over de relatie kwaliteit en kostprijs. Duurder zal misschien niet altijd beter zijn. Maar ik denk dat goedkope preamps die ook 65 dB versterken bijvoorbeeld veel meer gaan ruisen dan de duurdere toestellen. Da's mijn ervaring met bepaalde preamps.

Je zou met een mic een bepaalde toon vb 440Hz kunnen opnemen van uit een synthesiser en die dan max versterken (gain volledig open). Er zal sowieso ruis bijkomen. Door het volume van je luidspreker te regelen zorg je dat je in je Daw dat je niet gaat clippen. Zo zou je ook tegelijk kunnen controleren of de opgegeven gain ook klopt met de opgegeven specificaties. Dat wordt al een serieuze technische test....

Henk
Met citaat reageren
  #63 (permalink)  
Oud 19-05-2010, 11:06
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Mmmm. Ik ga er eens over nadenken, Henk. Er zit wel iets in...
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #64 (permalink)  
Oud 19-05-2010, 13:13
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Die (ruis)test geeft niets weer over het piekvermogen (slechte vertaling van transient response) van een preamp. Niet elke preamp reageert even goed op pieken van bvb drums en soms zijn dat net de karakteristieken die je zoekt.

Herwig
Met citaat reageren
  #65 (permalink)  
Oud 19-05-2010, 14:15
Senior Member

Reputatie: boeklanoei is op goeie weg

Heb deze test niet meegekregen en zie het nu pas.
3 heeft bij mij een lichte voorkeur. Wat me wel aanspreekt is dat de verschillen erg subtiel zijn en ze allemaal op z'n minst redelijk goed klinken.

Volgens mij zijn al de verschillen tussen mics onderlingen en preamps onderling kleiner dan ik me standaard voorstel. Ik verwacht nog steeds een wereld aan verschil te gaan horen of zo wanneer er met een paar duizend euro ''flink'' ge-upgrade zal worden. Iets zegt me dat deze verschillen een stuk kleiner gaan zijn dan ik me aanvankelijk voorstel. Misschien verwacht ik onterecht wel teveel.
Misschien ook niet.

Wat ik ook denk is dat ik me veel te veel voorstel bij het verschil tussen kleur/warm vs. Clean/solid state. Zowel bij mic als bij preamps.

Ik hoop dat er ooit een dag komt dat ik echt uit eigen ervaring na het beluisteren van dikke hi-end spul vs. laag budget spul en middenmoot een voor mijzelf uiteindelijk oordeel kan vellen. Tot dat moment blijft alles voor mij slechts utopie, ben ik bang.

Niet te min; hulde wederom voor de testen,tijd,initiatieven enz! Dit forum is een klein en wat ''onschuldiger'' forum tav de ''grotere boys forums''.
Maar doet zeker niet onder aan: kracht,meningen,ervaringen en informatie en initiatieven.

Hoop dat iedereen iets aan dergelijke test heeft; ieder op zijn/haar manier!
Met citaat reageren
  #66 (permalink)  
Oud 30-01-2012, 15:46
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Heb de tijd eens genomen voor deze test aangezien ik het gevoel heb dat mijn interface tekortschiet. De verschillen zijn vaak subtiel voor mijn oren, maar kon er toch enkele uithalen. Dure smaak blijkbaar, voor de geïnteresseerden: nr 3, 60, 10 20 en 22 hebben mijn voorkeur. Enkel de GAP past binnen het budget.

24, Behringer van 80 euro, stond op de longlist, maar is scherp of ruuw qua sound. Dan spaar ik liever even door.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten