homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Bekijk resultaten enquête: Ik geef de voorkeur aan:
Preamp 1: Behringer MIC2200 1 5.00%
Preamp 2: Tascam US-122L 0 0%
Preamp 3: FMR RNP 13 65.00%
Preamp 4: Tube Tech MP1A 3 15.00%
Preamp 5: RME FF800 9 45.00%
Preamp 6: GAP pre 73 2 10.00%
Preamp 7: Thermionic Culture Rooster 6 30.00%
Preamp 8: Daking mic pre/EQ 2 10.00%
Preamp 9: Universal Audio LA610 2 10.00%
Preamp 10: Great River ME1NV 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #41 (permalink)  
Oud 10-05-2010, 22:29
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Really Nice shootout
Met citaat reageren
  #42 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 06:23
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

't Valt op dat de meeste stemmen naar de meest 'cleane' preamps gegaan zijn.

'Warmte' wordt precies toch wat minder geapprecieerd dan gedacht .
Verder ben ik uiteraard erg tevreden dat ik twee van mijn drie keuzes reeds min of meer in mijn bezit heb (enfin, ik heb een UA710 in de plaats van een UA610, maar dat geeft me nog meer vrijheid ).
Met citaat reageren
  #43 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 07:50
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Lap, nu moet een Daking en een Thermionic hebben, merci om mij weer wat armer te maken ....
Toch wel verassend dat de really nice preamp verkozen werd boven de gelijkaardig klinkende Tube tech van xxxxx euros meer .

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 11-05-2010 om 07:54
Met citaat reageren
  #44 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 10:47
Junior Member

Reputatie: Bandini is op goeie weg

Ik blijf er wel een beetje bij dat je bij een lage pregain setting heel weinig warmte krijgt. Voor mij komt de UA610 pas tot zijn recht als je de pregain mooi opendraait, hetzelfde voor het ironing effect van de great river. Ik zou graag eens dezelfde test horen met de pregain halverwege en de output daaraan aangepast. Volgens mij zou dat een wereld van verschil maken.
Met citaat reageren
  #45 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 11:06
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bandini Bekijk bericht
Ik blijf er wel een beetje bij dat je bij een lage pregain setting heel weinig warmte krijgt. Voor mij komt de UA610 pas tot zijn recht als je de pregain mooi opendraait, hetzelfde voor het ironing effect van de great river. Ik zou graag eens dezelfde test horen met de pregain halverwege en de output daaraan aangepast. Volgens mij zou dat een wereld van verschil maken.
Dat moet ik spijtig genoeg proefondervindelijk betwisten. Zie eens op www.dogpantsproductions.be/blogpants. Daar hebben we de uitgebreide test opgenomen, mét ook hogere pregainsettings en lagere postgainsettings. Je duwt weliswaar de sound tegen de rand van de vervorming, maar daardoor voeg je niet noodzakelijk "warmte" - wat dat ook moge zijn - toe. Voor een "open" sound lijkt een lage pregain en hoge postgain méér aangewezen dan omgekeerd.

Ik weet niet of de vergelijking opgaat - ik laat dat even in het midden -, maar je merkt hetzelfde bij de meeste tube gitaaramps. Je krijgt een opener en rijkere sound als je de post helemaal opengooit en bijstuurt met prégain, en niet omgekeerd.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #46 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 11:11
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bandini Bekijk bericht
Preamps vergelijken is naar mijn mening erg moeilijk, tenzij je zelf achter de knoppen zit. Dan hoor en voel je hoe elke preamp reageert, want elke preamp is nu eenmaal anders. De test hier geeft een idee over één specifieke situatie (een bepaalde stem en bepaalde micro). Met een andere stem en/of andere micro zou je andere dingen opmerken. En dan blijft nog de factor smaak: de ene houdt van clean, de andere van lichte kleuring, nog iemand anders van duidelijke kleuring, ...

Ook een interessante test is als je een hele band elk spoor zo goed mogelijk met hetzelfde type preamp opneemt (voor een drumkit heb je er wel redelijk wat nodig dan...), en dan horen wat er gebeurt als je al die sporen samenbrengt in de mix. De subtiele kwaliteiten van de ene preamp tov de andere komen dan veel meer tot uiting: met sommige preamps wordt het rapper een rommeltje, met andere behoud je met veel meer gemak strakheid en definitie. Ook zal je de kleur van een preamp beter kunnen beoordelen.
Met citaat reageren
  #47 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 11:18
Junior Member

De documentatie van de Great River geeft nochtans zelf aan 'You can push the gain up high and decrease the output level into minus territory for a more vintage sound, or lower the initial gain and boost the output for a more modern sound, according to the documentation'. En dat zeg ik niet omdat de Great river uit deze test het slechts uitkomt want ik heb zelf geen great river. Ik heb deze wel al getest, net als de UA610 en UA110 en telkens prefereerde ik een redelijke pregain en een matige output.
Met citaat reageren
  #48 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 11:22
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

er is een verschil, zij het soms een klein verschil tussen de diverse preamps.
Als homerecorder stel ik me de vraag, is dit verschil zo groot om te opteren voor een zoveel duurder model?
Voor de prof ligt dit anders, alhoewel.
Enige tijd terug gaf men hier de FMR RNP op als een neutrale tot cleane preamp. Daar heb ik nu wel een beetje twijfels over. In ieder geval lijkt het een aardig opwarmertje.
Bedankt voor alle moeite Dogpants. Een goed idee geweest die test.
(wat doe ik nu met mijn Gap's????)

Laatst gewijzigd door JB; 11-05-2010 om 11:26
Met citaat reageren
  #49 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 11:26
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Je kan anders zelf eens kijken/luisteren op BlogPants .
Daar staan wat meer soundbites van onder andere telkens dezelfde preamp met andere pre/post gain settings.

Het geluid met een hogere pre-gain is inderdaad anders. Naar mijn gevoel is het meer 'gecompresseerd', wat al snel de indruk kan geven van 'beter'.

Voor de rest: Des goûts et des couleurs, on ne dispute pas .
Met citaat reageren
  #50 (permalink)  
Oud 11-05-2010, 11:30
Junior Member

De resultaten tonen alleszins aan dat de preamp minder belangrijk is dan de artiest :-) De eerste cd's van Elliott Smith, Sufjan Stevens, Bon Iver, Nebraska, ... zijn allemaal opgenomen met zeer basic materiaal.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten