homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Bekijk resultaten enquête: Ik geef de voorkeur aan:
Preamp 1: Behringer MIC2200 1 5.00%
Preamp 2: Tascam US-122L 0 0%
Preamp 3: FMR RNP 13 65.00%
Preamp 4: Tube Tech MP1A 3 15.00%
Preamp 5: RME FF800 9 45.00%
Preamp 6: GAP pre 73 2 10.00%
Preamp 7: Thermionic Culture Rooster 6 30.00%
Preamp 8: Daking mic pre/EQ 2 10.00%
Preamp 9: Universal Audio LA610 2 10.00%
Preamp 10: Great River ME1NV 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 19:20
Active Member

Reputatie: Bart D is op goeie weg
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

Zelf meest fan van de 5 (mooie warme ronde klank); gevolgd door de 3 (heeft een eigen smoel tussen de rest) en ook wel een beetje de 2. (sparkle)
Van de rest ben ik minder wild...
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 27-04-2010, 22:15
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Mic preamp shootout: Daking, GR, Tube Tech, UA, GAP, RME, Tascam,... on vocals!

1. dun, saai
2. warmer dan een maar nog saai.
3. dik
4. dik + hype: me likes maar defnitie niet zo hoog als in 5 of 6
5. minder dik maar hype en ruis 'air' : cool van klank
6. amerikaans precies? lo mid up maar goed gedaan. sibilance tube?
7. tov 4 iets dikker nog zelfs maar wsch in mix niet bruikbaar. sibilance een beetje tube?
8. radio, warm
9. dun
10. ook weer minder

4/5/8 lijken de betere pres (zoals ik ze nu hoor)

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 27-04-2010 om 22:21
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 28-04-2010, 07:06
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Super dat 'em er is! Morgenavond ga ik eens tijd maken om te zien of ik nog dezelfde mening heb als bij de opname! Benieuwd!
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 28-04-2010, 07:23
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Eerst en vooral bedankt voor een zoveelste leerrijke shootout. Ik moet nog wat tijd vinden om grondig te luisteren, maar wil alvast toch graag even een kanttekening plaatsen bij de "onvermijdelijke noodzaak" om de track telkens opnieuw te laten inzingen. Dat leidt volgens mij namelijk tot heel wat subjectieve indrukken die niet terug te voeren zijn op de onderlinge verschillen tussen de preamps zelf.

Voor toekomstige shootouts stel ik dan ook voor om het fragment waarop je beoordeelt (in dit geval de zanglijn, maar dat kan net zo goed een drumtrack zijn) systematisch weer te geven vanuit je DAW door dezelfde luidspreker, daar een mic voor te plaatsen en het signaal van die mic op te nemen. Op die manier heb je steeds exact hetzelfde uitgangspunt – de weliswaar gekleurde weergave van de speaker – en schakel je alle overbodige variabelen (stemtimbre, intonatie, dictie, frasering, afstand tot de microfoon…) uit. Zo kan je, naargelang het onderwerp van je test, enkel de variabele wijzigen die voor je test relevant is.

En nu we het toch over de wetenschappelijk verantwoorde boeg aan het gooien zijn: om elke vorm van "bias" (een subjectief "wenselijk" patroon in de resultaten op basis van eerder gepubliceerde meningen) te vermijden, stel ik voor om ook de individuele toelichting voor de deelnemers aan de test verborgen te houden tot op het moment dat de testresultaten openbaar zijn.

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 28-04-2010 om 07:30
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 28-04-2010, 08:57
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
(...) maar wil alvast toch graag even een kanttekening plaatsen bij de "onvermijdelijke noodzaak" om de track telkens opnieuw te laten inzingen. Dat leidt volgens mij namelijk tot heel wat subjectieve indrukken die niet terug te voeren zijn op de onderlinge verschillen tussen de preamps zelf.

Voor toekomstige shootouts stel ik dan ook voor om het fragment waarop je beoordeelt (...) systematisch weer te geven vanuit je DAW door dezelfde luidspreker, daar een mic voor te plaatsen en het signaal van die mic op te nemen. Op die manier heb je steeds exact hetzelfde uitgangspunt (...) en schakel je alle overbodige variabelen (…) uit. Zo kan je, naargelang het onderwerp van je test, enkel de variabele wijzigen die voor je test relevant is.
Gert, daar heb je natuurlijk een punt. In onze test hebben we overigens wel aandacht gehad voor dit aspect. Alain heeft de vocal nl. ook gere-ampt door verschillende preamps. Die testresultaten zijn nog niet verwerkt, maar er komt dus wel een aparte re-ampshoot-out.

Citaat:
om elke vorm van "bias" (een subjectief "wenselijk" patroon in de resultaten op basis van eerder gepubliceerde meningen) te vermijden, stel ik voor om ook de individuele toelichting voor de deelnemers aan de test verborgen te houden tot op het moment dat de testresultaten openbaar zijn.
Ik heb me die bedenking ook gemaakt. Bij het beluisteren van de soundbites kende ik al de favorieten van de mensen die voor mij geluisterd hadden. Daardoor speelde de vraag of ik die ook het meest zou waarderen in mijn hoofd. Ik denk dat mijn bevinding daardoor niet beïnvloed werd, maar helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet.

We zijn natuurlijk geen audio-wetenschappers. Maar elke methodologische zwakte is koren op de molen van critici. Anderzijds: als we alle bevindingen verbergen wordt het een dooie boel. Dan kan je enkel nog posten "ik heb geluisterd". Wie gaat dan nog de inspanning en tijd investeren om te luisteren?

Enfin, stof voor discussie in het Blogpants-team...
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 28-04-2010, 09:08
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
En nu we het toch over de wetenschappelijk verantwoorde boeg aan het gooien zijn: om elke vorm van "bias" (een subjectief "wenselijk" patroon in de resultaten op basis van eerder gepubliceerde meningen) te vermijden, stel ik voor om ook de individuele toelichting voor de deelnemers aan de test verborgen te houden tot op het moment dat de testresultaten openbaar zijn.
Als ik hier even heel concreet mag op inpikken: een blik op de resultaten van de poll leert (1) dat er blijkbaar al méér stemmen uitgebracht zijn dan er commentaren zijn geleverd, en (2) dat het voorlopige resultaat van de stemming toch een pak diverser is dan wat de commentaren in de thread doen vermoeden.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 28-04-2010, 09:13
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
We zijn natuurlijk geen audio-wetenschappers. Maar elke methodologische zwakte is koren op de molen van critici. Anderzijds: als we alle bevindingen verbergen wordt het een dooie boel. Dan kan je enkel nog posten "ik heb geluisterd". Wie gaat dan nog de inspanning en tijd investeren om te luisteren?
Je kan (en moet) individuele commentaar uiteraard registreren, maar je zou die pas kunnen vrijgeven op het moment dat de stemprocedure is afgelopen. Zo heeft iedereen na afloop van de poll meteen zicht op de objectieve resultaten en op de subjectieve indrukken per deelnemer. Lijkt me met name interessant om eens te vergelijken hoe iedereen zijn specifieke voorkeuren ver(ant)woordt en in hoeverre dat overeenkomt met de algemene tendenzen in de testresultaten.

Graag bereid om mee te denken…

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 09:05
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Ik ben nog aan't luisteren, maar zie al veel voorkeuren voor 3 en 5. Mij lijken die (en vooral 5) een pak harder te staan dan de rest. Als ik het volume wat compenseer liggen die dichter bij de rest.

imvHo.

1 en 2 vind ik alvast maar niets.

edit: en 'k wil niet ambetant doen, maar kunnen deze ook gedownload worden. Ik vind het moeilijk te vergelijken als ik moet luisteren, dan naar mijn scherm kijken (dat rechts van mij geplaatst is) en dan terug luisteren... gewoon blindelings op mute/solo knoppen duwen in mijn daw is voor mij intuïtiever..

H.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 09:21
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

9, 10 en 4 lijken me gelijkaardig. Klinken goed en neutraal

6 heeft daar ook wat van weg.

8 leek met ook wat zoals de voorgaande, maar al meer onderweg richting de onderstaande.

5, 7 en 3 hebben ook wat van elkaar weg. 5 vind ik daar de minste van, tussen 3 & 7 weet ik het niet goed.

1, 2 zou ik niet gebruiken in deze situatie. Nogal leeg, dof, weinig leven.

Dus 3 categoriën:
minst favoriet: 1 en 2

neutralere: 4, 9 en 10 -> 6 -> 8

gekleurder: 5 -> 7 of 3

Moest ik gedwongen worden te zeggen wat wat is zou ik zeggen:
Tube Tech MP1A 3, 7
Universal Audio LA610 4, 9, 10
GAP pre 73 5
Behringer MIC2200 1, 2
FMR RNP 4, 9, 10
Thermionic Culture Rooster 3, 7
Daking mic pre/EQ 6, 8
Great River ME1NV 6, 8
RME FF800 4, 9, 10
Tascam US122L 1, 2

Lach me achteraf maar uit.

Herwig
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 29-04-2010, 09:35
Senior Member

Reputatie: pro-life wordt hier goed onthaald

dag Alain,

Super leuk initiatief. Ik heb nog een lading ribbons onderweg om eens te testen door de wolk al 2 weken in vertraging maar ik hoop ze morgen te krijgen.

Ik wil wel eens zeggen dat ik dit heel moeilijk vind. Je hebt bv op de Gap de Hi-z functie die een wezenlijk verschil maakt in de klank. (maakt het meer beefy, zoals ze zeggen) Sommige anderen hebben ook zo'n variabel geluid. Hoe zit het daar mee? Heb je alles clean genomen?
Misschien kan je eens een case maken over hoe je met 1 preamp kan spelen met de sound, overdrive, clean, tubes, saturatie... zou ook leerzaam kunnen zijn denk ik.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten