homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-08-2006, 12:17
Active Member

Locatie: The South of the Netherlands, Bingelrade of all places.
Reputatie: Ezzviah is op goeie weg
Standaard DDrum triggers rechtstreeks opnemen (zonder midi dus)

Aangezien ik redelijk beperkt ben in het volledig miken van mn drumkit maak ik gebruik van ddrum triggers voor toms en kick. Ik wil deze direct opnemen, dus niet met tussenkomst van midi. Met de juiste software (bijv. Drumagog) kun je toch een behoorlijk realistische drumsound neerzetten.

Mijn probleem zit 'm in t volgende. Ik heb een Tascam FW-1082 met 4 pre-amps. Deze zijn allemaal bezet met mikes.

Ik heb wel nog 4 line ingangen vrij. Als ik 4 preamps koop dan kan ik mn ddrum triggers hierop inpluggen en opnemen. Alleen, 4 preamps aanschaffen voor enkel de klikjes van de trigger op te nemen wordt een prijzige zaak.

Hebben jullie misschien ideen:
- Manier om de ddrum triggers rechtstreeks op de line ingang aan te sluiten?
- Goedkope preamp?

Als ik een ddrum trigger rechtstreeks op de line ingang aansluit, begint ie direct te klippen. Ook al staat de gain helemaal dicht. Het lijkt me dat hier dus toch iets tussenin moet komen.

Wellicht dat ik geen andere mogelijkheid heb dan andere preamps aan te schaffen maar dan zal mn Tascam FW-1082 ingeruild gaan worden voor een uitgebreidere interface. Maar dat komt t.z.t. dan weer.

Dus, wie heeft wat creative ideen? :-)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-08-2006, 12:42
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: DDrum triggers rechtstreeks opnemen (zonder midi dus)

Wacht even, als ik het goed versta wil jij triggers gebruiken als microfoons????
Deze zijn daar alles behalve voor gemaakt, en lijkt me logisch dat ze vies doen als je ze in een audio ingang steekt.
Als je zegt dat ze clippen in de lijningangen, dan gaat een preamp dat alleen nog maar erger maken (als daar al iets uitkomt dat enigsinds op 'geluid' lijkt)
Om daarna dan via Drumagog er nieuwe geluiden over te zetten lijkt me helemaal onlogisch.

Eigenlijk wil jij midi mogelijkheden met je drum...zonder midi te gebruiken...euhm... Waarom??
Als je een soundmodule bij die triggers hebt met midi is het toch zoveel makkelijker om die midi data op te nemen en mbv software er goede geluiden voor te kiezen (eventueel die uit drumagog ofzo) dat is makkelijker werken, en loop je niet het risico je geluidskaart te "fryen" met apparatuur dat niet in die keten thuishoort.
Pzz

Edit: als je per s die klikjes wil opnemen, kan je altijd een DI-box proberen tussen je ingangen en de trigger, die zou de impedantie kunnen laagohmiger maken zodat je ingang niet clipt, maar nog altijd vind ik het een zeer omslachtige werkwijze voor beats te maken! :-?

[ Bewerkt door _-RidDim-_ on 29/8/2006 13:46 ]
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-08-2006, 13:21
Active Member

Locatie: The South of the Netherlands, Bingelrade of all places.
Reputatie: Ezzviah is op goeie weg

Hehehe.... geweldig zo'n reactie...

Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo'n vreemd iets. Wordt wel vaker gedaan.

Je neemt inderdaad alleen maar kleine klikjes (incl. timing en dynamiek) op en vervolgens kun je daar met de juiste software perfect samples overheen zetten.

Het is niet mijn doel om beats te maken, daar gebruik ik idd wel midi voor. Maar als drummer wil ik gewoon drums opnemen die zo natuurlijk mogelijk klinken.

Daarbij omzeil ik op deze manier de latency veroorzaakt door mn midinterface (in mijn geval de Alesis D4).

Voor de kick doe ik dit al op deze manier maar dan via een van de preamps. Dit werkt perfect. Maar vanwege mn gebrek aan preamps loopt ik dus tegen dit probleem aan.

Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-08-2006, 14:09
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

hehe, sorry voor de nogal paniekerige reactie :-)
Ik kon uit je post niet opmaken of je weldegelijk wist wat je bezig was, of je gewoon een drummer was die men uit zijn kooi heeft laten ontsnappen...blijbaar een beetje van beide 8-)

Ik vind je oplossing nog steeds vreemd want ik zie niet in hoe het opnemen van een 'click' een latency voordeel heeft tov midi, terwijl midi je computer dezelfde (waarschijnlijk duidelijkere) info kan bezorgen zoals de dynamiek en timing van je aanslag.
Hoe lang zijn je midikabels? want merkbare latency krijg je pas met kabels van 5 6 meter of langer, en die alesis module kan moeilijk een hoge latency hebben uit zichzelf.
Indien je dat click idee wil blijven doorzetten, kan je mischien best eens de specs van zo'n trigger posten, zoals uitgangsimpendantie, gevoeligheid enz. mischien vinden we dan een oplossing voor je! (probeer alvast die DI al eens als je er zo een hebt liggen)
pzz
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten