homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 19:46
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Beste forummers,

Hierna een mic preamp-shootout van Herwig aka Deadpoet.
Met bijzondere dank aan Herwig.
Vriendelijke groet,
alain

Laatst gewijzigd door DogPants; 13-04-2010 om 20:44
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 20:25
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Preamp shootout

Tankjoe Alain,

Vanmorgen een testje gedaan dat ik al lang wilde doen: hoe klinken mijn verschillende preamps eigenlijk feitelijk naast elkaar... ik wist wel al langer hoe ze zouden moeten klinken (lees: wat de internauten erover zeggen), maar nog nooit mijn eigen oren laten beslissen. Daarom dus....

Onderwerp van de test: mi amigo Wim den drummer met zijn sjieke Ludwig + black beauty snare. koppel Peluso P28 (kleinmembraan lampen condensator - nogal gedetailleerd - bijna tť - hoog) ongeveer een meter boven snare en een RE-20 met zijn kopje in de basdrum. Nix optimale plaats gezocht, gewoon micro's gezet, gain uitproberen en opnemen.

Onderwerp van de test met hun hype-trefwoorden:
- Neve 1272 (seventhcircleaudio) - warm, dik, veel laagmid
- API312 (seventhcircleaudio) - agressief, punchy, snel
- Behringer ADA8000 - heu... (*1)
- Manley tube - zoals neve maar dan wat trager (*2)
- lineaudio - zeer clean, goedkope versie van millenia
- D&R Orion mengtafel - clean, proper, beetje boring

Testmethode: drummer -> micro's -> preamp -> SSL converter 88kHZ/24bit -> cubase.
Nadien met R8BrainPro omgezet naar 44kHz files, levels een beetje gezet in Cubase en gebounced naar 44k/24 WAV files.

(*1) de behringers hebben hun eigen A/D dus die zijn niet door de SSL gegaan. Wat meer is: die converters doen wel 88kHz maar eigenlijk toch niet, alles boven hunne nyquist wordt erafgesneden.

(*2) de kick ging door een Voxbox (flat) en de OH's door een manley dual tube pre

Vanmorgen bij het luisteren in de studio en op mijn grote speakers was het verschil veel drastischer dan nu (op de laptop, aan 44kHz en met Sony MDF-7506 phones).

Desalniettemin.. enjoy.

Haja, en om het pliezant te maken: een paar dagen geen namen, enkel files. Luisteren doe je met je oren, niet met je ogen

..bon ... de site laat me geen +10Mb bestanden uploaden, dan maar met een kleine omweg: deze link zou toegang moeten geven tot de bestanden:

https://www.humyo.com/10253085/homer...?a=mmGlCDv4Urg

Groetjes,
Herwig
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 20:34
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Preamp shootout

Herwig,

Hoe moet je die bestanden downloaden? Ik kan precies alleen maar een player openen en die klinkt nogal, euhm, compressed.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 20:49
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Twee opties als je rechtsklikt. Afspelen en downloaden. Zeker downloaden: afspelen in de player klinkt precies als een optreden bij de snorkels...
alain
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 20:53
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Twee opties als je rechtsklikt. Afspelen en downloaden. Zeker downloaden: afspelen in de player klinkt precies als een optreden bij de snorkels...
alain
Crap, dus toch zo simpel...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 21:04
Moderator

Ok, nu wat serieuzer:

Ik heb ze even naast elkaar geladen in protools: moeilijk!

Track 05 heeft precies wat meer hoog in vergelijking met de andere tracks en Track 06 zit wat "nauwer". Maar van die laatste ben ik niet zeker of het niet gewoon de afstand van de mic's tot de drumkit is die groter is dan bij de rest.

Alles zit redelijk in elkaars buurt, als ik hier zo luister. Ben heel erg benieuwd naar het resultaat.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 21:51
Active Member

Reputatie: Jan-Kris wordt hier goed onthaald

downloading, morgen proberen wat tijd vrij te maken voor "spielerei"
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 22:03
Groupie

Geen idee welke het zijn, maar ik ben zeker fan van 1 en 5. Punchy en klaar/helder met detail (ik heb daartoe vooral gefocussed op presence en aanwezigheid van snare). 6 kon me het minst bekoren.
Benieuwd welke ik eruit heb gehaald.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat, naar mijn oren, er niks onbruikbaars in zit. Maar ik meen wel een behoorlijk verschil te onderkennen tussen de aanwezigheid van de drums in bijvoorbeeld 1 en 5 in vergelijking tot 6.
Toffe test. Meer van dat. Goed voor de training van het oor.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 22:26
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Maar van die laatste ben ik niet zeker of het niet gewoon de afstand van de mic's tot de drumkit is die groter is dan bij de rest.
aan de micro's is niet geraakt, enkel het spelen verschilt tussen de takes.

Ik heb op die humyo plek met hopen, zal daar morgen de 88k files bijposten.

Zoals ik al schreef: in de studio vanmorgen hoorde ik grotere verschillen dan nu. (verschil in ad/da, monitoring en ruimte)

H.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 22:43
Member

Reputatie: Masshu is op goeie weg

ik hoor geen verschil :-(
Nuja ik ben dan ook een amateur en me gehoor is door 16 jaar Metal optredens beetje naar de boem...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten