homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 17-04-2010, 16:44
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg
Standaard Re: Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Ok, dit was voor de mij de eerste keer dat ik intensief luisterde
naar klankverschillen.

Mijn voorkeuren: Preamp 4, 1, 2, 3, 5 dan 6
Allen buiten 6 vond ik aangenaam & bruikbaar

Mijn luisternotities:

Preamp 1: natuurlijk in hoog, minder punch dan 4. Hoor precies meer van de ruimte hier… beetje gecompressed?

Preamp 2: onaangenamer in het hoog dan 1 & 4, beetje te sherpe hihat
toffe punch van kick & snare. Duidelijk het zwaarst in de lage tonen. Low-mid boost?

Preamp 3: helder, maar wat scherp in het hoog (op hihat & cymbalen)

Preamp 4: short, punchy, clean, mooi afgerond in de hoge tonen.

Preamp 5: kick: kartonnig, minder detail in het hoog, minst mooie kickdrum

Preamp 6: Dof, hi-end roll of, weinig definitie in middengebied, weinig punch beneden
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 17-04-2010, 21:38
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Even beluisterd op hoog volume in rustige omstandigheden en viel me vooral op dat 1 helder maar opmerkelijk dunner was.
Ik ben benieuwd... 1,2 en 6 leken het minst interessant
5 had het meeste laag in de snare en de meeste transient respons (API?). 4 was bij beluistering op hoger volume precies ook rijk in laag maar minder top end, maar klasse (Ik zou denken dat een Neve zo klinkt, maar heb nog nooit een gehoord). 3, 4 en 5 hadden het meeste 'alles'
6 meest flets?
Ik ben nieuwsgierig... maar ik hoop dat het niet gewoon volume verschil is want in 4 en 5 staat het volume van de snare ogenschijnlijk luider, maar dat kan compressie effect zijn ook natuurlijk.
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 18-04-2010, 17:23
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

@Hacmac: toffe gedetailleerde uitleg en ik kan een aantal van je bemerkingen zeker snappen. Over 1: er is nergens compressie aan te pas gekomen, als je dus zo iets zou horen is dat eerder het responsvermogen van die preamp (transfo of opamp).

@Doc_rock: idem als hierboven: toffe analyse, maar aangezien ik maar met 2 OH's (in X/Y, had ik niet in originele post geschreven) + kick heb opgenomen zullen andere levels aan spelen of transient response van de preamps liggen. (of eindtrap van je monitors??)

in volgende post de uitslag...
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 18-04-2010, 17:43
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

En dan nu met tromgeroffel en schalmeigeschal....

1. Neve 1272 clone
2. LineAudio OMP
3. Manley dual tube + Voxbox
4. D&R Orion tafel
5. Behringer ADA8000
6. API 312 clone

Voor mij persoonlijk:
1. tofste overheads, maakt cymbalen wat ronder en algemeen dikste klank. Kick te rond en benadrukt een beetje te veel 250-500Hz naar mijn goesting. Kan voor softere dingen dan weer wel super werken.

2. Mwah, mijn voorlaatste. Dat zijn cleane preamps, geen eigen karakter, maar ook geen toffe piekrespons vind ik.

3. Deed mij nogal aan de Neve denken, maar dan met een nog slomere kick. Overheads zelfde karakter vind ik als de Neves.
Los van de klank: moest ik preamps kopen (de Manleys zijn niet enige preamps uit de test die niet de mijne zijn) zou ik dit zeker niet kopen. Voor die €5000 voor 3 kanalen preamp kan ik veel andere dingen kopen.

4. Meest aangename verrassing van mijnentwege, die tafel is een superkoop geweest en is nu enkel in mijn achting gestegen. D&R heeft de naam clean/karakterloos te zijn, maar ik vind dit zeker wel niet van tussen de andere grote preamps in de test uitvallen.

5. Was meteen bij eerste horen voor mij duidelijk dat dit niet goed is. Het laag en hoog gaan veel minder ver dan de anderen, algemene klank is nogal blik/kartonnen doos en klinkt IMO allemaal piekerig (veel lawijt/pieken, weinig inhoud/body). Blijft in mijn rack als extra 4 (ik werk op 88kHz) lijn i/o voor clicks, talkbacks en diens meer. Ik heb die mic inputs zelfs niet bekabeld.

6. Snappy/punchy en aggressief zijn de trefwoorden van API en dit leek mij ook hier het geval te zijn. Ik zal deze preamps bijna zeker nooit meer voor OH gebruiken (zeker niet met deze micro's die al aggressief van zichzelf zijn) wegens té hard van klank, maar deze kick vind ik voor de meeste genres wel lekker. Diep, gedefinieerd en gebald.

Eigenlijk had ik zelf ook deze reactie in't begin moeten posten merk ik nu op, maar mijn mening is niet veranderd tegenover de eerste beluistering.

Ik ben hard verschoten van de reacties over de Behringer en API. Zouden de '5'-fans met mijn bovenstaande mening nog eens terug willen luisteren en me laten weten of ze hetzelfde horen (blik, piekerig, geen extended highs & lows)??

Mijn nikkel valt tijdens het typen hier over iets...
[even een minuutje iets nakijken] Aha, een mogelijke reden voor dit kan het volume zijn: de behringer-file is één van de luidste van de hoop (-24dBFS RMS) en de API één van de stilste (-27.5dBFS RMS).. En zoals we weten: ons oor vind luider altijd beter.
Mijn fout - allemaal nogal rap opgenomen en verwerkt.
Wat Alain ook aanhaalde: als ik ooit de test opnieuw zou doen moet ik ook de tijd nemen om van de transfo-preamps een versie te maken met veel gain en een trim en eentje met weinig gain en geen trim.

Soit, mersie voor de aandacht en medewerking. Ik heb nog andere tests op mijn lijstje staan die ik hopelijk in de komende weken nog kan doen ("dither: wie hoort dat?", "ITB vs OTB", "44k vs 48k vs 88k vs 96k"), ik leer zelf veel uit dit soort tests en jullie kunnen er misschien ook iets aan hebben.

Herwig
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 18-04-2010, 18:39
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Dag Herwig,

Superkoop of niet, de Orion steekt er voor mij afgemeten bovenuit wat het evenwicht in de sound betreft. En ja, de Behringer klinkt in verhouding benepen en grillig – allicht omdat hij, zoals zowat al z'n Behringer-broertjes, over een zeer beperkte "comfortzone" beschikt. De Neve, de API en zeker de Manley klinken voor mijn smaak te macho, te "larger than life" en, zoals je zelf terecht aanhaalt, niet consistent genoeg over het ganse spectrum.

Bedankt voor de moeite en ik kijk uit naar wat er nog bij je in de pijplijn zit!

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 18-04-2010, 19:34
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Ik moet dus dringend nog eens de "vernieuwde" soundbites beluisteren. Bij de originele vond ik steevast 5 - de Behringer - beter dan de Api (6)(eb lijkbaar was ik niet de enige). Benieuwd of dit ook zo is bij de vernieuwde bites.
Ondertussen al eens half verlangend gepiept naar Seventhcircleaudio: 1 was veruit mijn favoriet. Wel vreemd: enkele traditionele neve-clonen (zoals de GR ME1NV en de recente GAP pre73) hebben helemaal niet de kenmerken van soundbite 1 (open, mooi en rijk hoog).
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 19-04-2010, 08:50
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Haha, schitterend!
Bedankt voor de thread. Het is best moeilijk om zo samples in exact dezelfde omstandigheden te maken.
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 19-04-2010, 10:09
Vintage Member

@Gert: Bedankt voor de input. Macho en larger-than-life zijn termen die ik toch graag hoor bij het opnemen: het is makkelijker om je klanken 'kleiner' te maken achteraf (compressie, eq, plugins, ...). En het leuke hier is dat ik dus 32 preamps heb staan die zeer goed klinken en kan aanvullen met de meer applicatie-specifieke kleuren.

@Alain: De SCA neve is wat anders dan de meeste anderen: Geoff Tanner (werkte lang voor Neve) beweert dat er in feite maar 2 neve-klonen op de markt vindbaar zijn die het 1272-circuit (het feitelijk amp-gedeelte van de 1073/1081/1084) juist hebben gekopieerd. Eentje daarvan is de SCA (andere weet ik even niet meer, vind je wel terug op gs.com).

H.
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 19-04-2010, 11:24
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg

Bedankt, hier heb ik weer een hoop uit geleerd.
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 19-04-2010, 16:41
Member

Reputatie: Masshu is op goeie weg

Ik heb hier ook iets uit geleerd :-)
Als je een goedkope preamp wilt die toch goed doenbaar is pak een behringer.
Aangezien ik het verschil zelf niet hoor is het dom om duurder aan te kopen.
(Dit is dan uit mijn standpunt he).
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten