homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 22:46
Senior Member

Reputatie: fuzzprobe is op goeie weg
Standaard Re: Preamp shootout

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Tankjoe Alain,

Vanmorgen een testje gedaan dat ik al lang wilde doen: hoe klinken mijn verschillende preamps eigenlijk feitelijk naast elkaar... ik wist wel al langer hoe ze zouden moeten klinken (lees: wat de internauten erover zeggen), maar nog nooit mijn eigen oren laten beslissen. Daarom dus....

Onderwerp van de test: mi amigo Wim den drummer met zijn sjieke Ludwig + black beauty snare. koppel Peluso P28 (kleinmembraan lampen condensator - nogal gedetailleerd - bijna t - hoog) ongeveer een meter boven snare en een RE-20 met zijn kopje in de basdrum. Nix optimale plaats gezocht, gewoon micro's gezet, gain uitproberen en opnemen.

Onderwerp van de test met hun hype-trefwoorden:
- Neve 1272 (seventhcircleaudio) - warm, dik, veel laagmid
- API312 (seventhcircleaudio) - agressief, punchy, snel
- Behringer ADA8000 - heu... (*1)
- Manley tube - zoals neve maar dan wat trager (*2)
- lineaudio - zeer clean, goedkope versie van millenia
- D&R Orion mengtafel - clean, proper, beetje boring

Testmethode: drummer -> micro's -> preamp -> SSL converter 88kHZ/24bit -> cubase.
Nadien met R8BrainPro omgezet naar 44kHz files, levels een beetje gezet in Cubase en gebounced naar 44k/24 WAV files.

(*1) de behringers hebben hun eigen A/D dus die zijn niet door de SSL gegaan. Wat meer is: die converters doen wel 88kHz maar eigenlijk toch niet, alles boven hunne nyquist wordt erafgesneden.

(*2) de kick ging door een Voxbox (flat) en de OH's door een manley dual tube pre

Vanmorgen bij het luisteren in de studio en op mijn grote speakers was het verschil veel drastischer dan nu (op de laptop, aan 44kHz en met Sony MDF-7506 phones).

Desalniettemin.. enjoy.

Haja, en om het pliezant te maken: een paar dagen geen namen, enkel files. Luisteren doe je met je oren, niet met je ogen

..bon ... de site laat me geen +10Mb bestanden uploaden, dan maar met een kleine omweg: deze link zou toegang moeten geven tot de bestanden:

https://www.humyo.com/10253085/homer...?a=mmGlCDv4Urg

Groetjes,
Herwig

net de download gedaan, ik hoop snel tijd te vinden om het te kunnen beluisteren !!!

waar heb je seventhcircleaudio preamps gevonden ?

gr,
jan
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 23:22
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Ik heb er vier kunnen downloaden en daarvan klinkt 1 het helderst..
3 en 4 precies iets doffer
2 raar..

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 13-04-2010 om 23:29
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 07:10
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Preamp shootout

@fuzzprobe: op hun site besteld en zelf gebouwd. Een aanrader! super sound, super service/hulp, gemakkelijk in elkaar te steken (zelfs als je voordien enkel maar kabels gesoldeerd hebt).

@Doc_rock: verschil zit hem niet alleen in klankkleurverschillen (denk EQ), maar ook in de reactie van de preamp op pieken (denk compressie).

Herwig
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 08:26
Active Member

Reputatie: Jackplugg is op goeie weg
Standaard Re: Preamp shootout - Neve / Api / Manley / Behringer / D&R / ... on drums

Nummer 5 doet het voor mij, vind ik het levendigste klinken. 2 is ook tof, 1 en 6 vinden mijn oren minder dan de rest 3 valt er een beetje tussen in daar mis ik wat diepte in het geluid, komt een beetje vlak over.

en nou ben ik echt benieuwd wat ik strakjes gekozen blijk te hebben:P
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 08:28
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

yep, de transient respons/compressie is mss het grootste verschil voor zover ik kan opmerken, maar eerlijk zou ik niet weten welke ik verkies...
Het grootste verschil dat ik ooit al opgemerkt heb met preamps afgezien van duidelijk kleurende en oversturende preamps zoals de UA 610 en SSL VHD is dat een goede preamp alles beter in de mix naast elkaar plaatst . Ik heb de indruk dat (als je het met lichtpunten kan vergelijken) een opname met mindere preamps de mix een hoop gloeilampen bij elkaar is waar je door tussenschotten te plaatsen (mixen) de verschillende lampen/lichtpunten kan isoleren. Terwijl hi-end preamp opnames als een laserpalet zijn van gericht licht waar je al zonder aflijning de lichtpunten apart in kan zien en je veel meer speelruimte hebt om er iets leuks van te maken.
Maar hier weet ik niet waar ik de voorkeur aan moet geven...
Edit: en die 5 en 6 kon niet downloaden zonder registratie?

Laatst gewijzigd door Doc_Rock; 14-04-2010 om 10:15
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 09:27
Senior Member

Reputatie: droog is op goeie weg

5 heeft mijn voorkeur.. ben erg benieuwd! Leuke test!
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 10:00
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi Herwig,

Het zou ook interessant zijn mocht je de settings van de pre- en postgain van je preamp meegeven. Er is een behoorlijk verschil tussen tracken met een lage pregain en hoge postgain en tracken met hoge pre- en lage postgain (daar waar uiteraard mogelijk: niet elke preamp heeft een dubbele gainregeling).
Hoe heb je dit benaderd doorheen je test?
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 11:56
Senior Member

Reputatie: fuzzprobe is op goeie weg

Track 5 klinkt voor mij toch ook het leukste...
meeste attack en snap.

@DeadPoet hoeveel betaal je dan ongeveer voor 8 kanalen van die seventh circle audio preamps ?

thanks voor de geweldige test !!!

gr,
jan
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 12:32
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Kleine update: ik vind persoonlijk de voorkeur voor #5 nogal vreemd (zeker terugluisterend in de studio, iets minder op koptelefoon). dus ben ik een nieuw setje bestanden aan't uploaden naar de humyo. newfiles.zip bevat dezelfde waves maar: opgeteld aan 88kHz binnen cubase5 en 'export audio' naar 44k/24 gedaan. Dan in SoundForge begin en einde getrimd en normalize naar -25dB RMS gedaan (nix compressie, alles piekt op minder dan 0dBFS, gewoon het gemiddelde wat gelijkgetrokken). Balans kick t.o.v. OH is wat anders dan het eerste setje files.

Ik hoor hier met phones precies het verschil toch meer dan met het 1e setje files.... lemmeknow als iemand ook het verschil merkt.

@DogPants: ik heb alles nogal voorzichtig opgenomen, preampgain laag en fader (waar beschikbaar: neve, manley, orion) hoog - dit om geen ongelijkheid met de andere preamps (zonder trim) te creren.
't is allemaal nogal raprap gedaan: repetitie en de drummer was er voor de rest, dus even van die tijd gebruik gemaakt.

@fuzzprobe: dat setje (rack, 4xN72, 4xA12, PSU, harness) + UPS shipping was 2350 tot aan mijn deur. Een paar weken later nog een extra rekening van UPS met een 500tal BTW en 70tal invoerrechten. Bouwen kostte me +/- 6u voor de eerste N72 en minder dan een uur voor de laatste A12 .
Allemaal wreed schappelijk voor ruwweg het viervoud in prijs aan preamps.

nog eens @Dogpants: in dit geval stonden de neve's bvb op '10u' qua gain en de output op 3u. Mijn standaard use voor die preamps bij drumtracking is: Neve: 2x OH, SnBott en bass, API: KickIn, SnTop, Tom, Floor. In die gevallen meestal de gain van beide types op 1 2u, met de trim van de Neves op 11u.
Maar van de preamps ga ik dan telkens ook naar een linein van mijn tafel (voor monitoring en EQ) dus kan ik die pre's wat harder driven dan als ik rechtstreeks in de convertoren ga.

Herwig
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 14-04-2010, 12:47
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

De relativiteit der dingen...

Mijn indruk is dat doorgaans preamps met lage(re) pre en hoge(re) post merkbaar "opener" klinken dan omgekeerd. Hoge pre (gecompenseerd door lagere post) durft het signaal wel eens "squeezen", en gecombineerd met oversturing (wat eigenlijk compressie is) geeft dit nogal eens een nauwer/enger audiobeeld. Vandaar mijn vraag naar de gebruikte settings.

By the way: de "5" is toch nooit de behringer, zeker?

alain
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten