homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-04-2010, 20:18
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic shootout - Phanthera / TLM103 / EVRE20 / SM7B / BDM201 / MD441 op tenorsax

Hoi Forummers,

Ik had vandaag terug het genoegen een saxofonist over de vloer te krijgen. Een ganse dag "getrackt": hierna dus wat soundbites van wat tenorgesax.

Ik heb de sax opgenomen met zes mics: 4 dynamische, 2 condensators. De dynamische waren op de opening van de kelk gericht, een 30 cm erboven, de condensators waren gericht op de zijkant/onderkant van de sax, een dertig centimeter ervan. Gebruikte microfoons waren:
- Senheiser MD441;
- Beyerdynamic M201;
- Shure SM7B;
- EV RE20
- Brauner Phanthera;
- Neumann TLM103.

Je vindt hierna de individuele soundbites, alsook een soundbite van het arrangement en de uiteindelijke tracks die ik in de mix heb weerhouden (zijnde de SM7B, de MD441 en de Phanthera). Deze laatste combinatie gaf me - naar mijn bescheiden oordeel - de meest natuurlijke laag/mid/hoog-balans.

Let wel: de Brauner en de Neumann geven een wezenlijk andere "tone" dan de dynamische. Dit heeft alles te maken met de positie ten opzichte van de saxofoon tijdens de opname.

't Is geen wetenschappelijke test. Ik heb gewoon wat extra mics bijgezet, niks meer, niks minder. De gebruikte preamps waren trouwens ook niet dezelfde voor alle mics. De gebruikte amps waren:
- GAP pre73 op MD441 en Beyer;
- AEA TRP op SM7B en RE20;
- Thermionic Rooster op Brauner en TLM103.

Vriendelijke groet,
alain
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Geeraard studio.jpg
Bekeken: 236
Grootte:  194.6 KB
ID: 5038  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Sax Beyer M201 HR.mp3 (1.38 MB, 262x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax EV RE20 HR.mp3 (1.38 MB, 229x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax MD441 HR.mp3 (1.38 MB, 239x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax SM7B HR.mp3 (1.38 MB, 214x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax Brauner Phanthera HR.mp3 (1.38 MB, 225x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax TLM 103 HR.mp3 (1.38 MB, 221x gelezen)
Bestandstype: mp3 Sax + arr HR.mp3 (1.84 MB, 177x gelezen)

Laatst gewijzigd door DogPants; 12-04-2010 om 21:38
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 12-04-2010, 20:29
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mic shootout - Phanthera/TLM103/EVRE20/SM7B/BeyerdynamicM201/MD441 op tenorsax

Danke! Heb je ook foto's van de opstelling? (Visueler is toch net wat leuker )

Chill nummer

Shure SM7b en Sennheiser MD441 genieten mijn voorkeur, daarna Beyerdynamic M201 en EV RE20. Ik ben geen fan van de Phanthera of de Neumann in dit geval, maar dat komt waarschijnlijk door de plaatsing.

Laatst gewijzigd door Bosjanet; 12-04-2010 om 20:34
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-04-2010, 20:32
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mic shootout - Phanthera/TLM103/EVRE20/SM7B/BeyerdynamicM201/MD441 op tenorsax

Komen eraan, een dezer!
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 12-04-2010, 21:46
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Mic shootout - Phanthera / TLM103 / EVRE20 / SM7B / BDM201 / MD441 op tenorsax

Er ligt parket!!!!

Mooie test. Als ik morgen achter mijn monitors zit, ga ik eens luisteren.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-04-2010, 22:36
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mic shootout - Phanthera / TLM103 / EVRE20 / SM7B / BDM201 / MD441 op tenorsax

Merci voor de foto

Toeval wilt dat ik morgen de laatste sporen van een demo van vrienden ga opnemen, aangezien de soliste niet op de eigenlijke opnames aanwezig kon zijn. Rara, tenorsaxofoon! (maar in een ander genre, meer pop/swing/party-gehalte)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 09:40
Groupie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
Ik ben geen fan van de Phanthera of de Neumann in dit geval, maar dat komt waarschijnlijk door de plaatsing.
Wel, ik heb ze daar geplaatst omdat zij daar een volheid capteren die de andere (dynamische), gelet op hun plaatsing, niet capteren. 't Is dus een kwestie van deze te blenden met de sound van de dynamische. Klank van de dynamische mics vond ik te dun, of beter, ontbraken een deel van de audio-informatie. Als je de goeie blendt, dan krijg je een naar mijn oordeel behoorlijk volledige sound van het instrument.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 10:05
Active Member

Reputatie: Maxim is op goeie weg

Super shoot-out! Ben ook op zoek naar interessante microfoons en goede plaatsing voor sax. Dit heeft me goed geholpen.

Grtz

Maxim
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 11:33
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Inderdaad, weer knap werk geleverd! Mijn persoonlijke favorieten zijn de md441 en de SM7B, khad er nog wel graag een md421 tussen gehoord voor het verschil met de md 441 eens te horen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 12:42
Groupie

Ik heb een MD421 gebruikt op sopraan, maar heb hem dan gedurende de opname vervangen door een ADK S7. Sopraansax is heel gericht en heeft een minder brede kelk, zodat je nogal snel off-axis bewegingen van het instrument kunt waarnemen. Er zat nog wat funky stuff in, en de saxofonist had het dan ook niet steeds makkelijk om stil te blijven staan. De S7, iets verder geplaatst, was dan ook een betere optie. Als ik wat tijd vind, zal ik die ook nog op het forum plaatsen. Ik heb ook nog soundbites van sopraan, trouwens.

De ganse opname komt bovendien naderhand nog op de blogpants-blog, maar ik moet het allemaal nog wat properkes uitwerken.

Voor wie eens wat wil experimenteren: download gerust de mp3's en meng/mix ze met elkaar naar eigen goesting. Wie anders de wav's wil, tempo en akkoorden van het arrangementje, en zelf iets wil creŽren, PM me maar.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-04-2010, 12:50
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

tja, het is moeilijk om te vergelijken, als een deel van de microfonen niet juist geplaatst zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten