homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen n van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-08-2006, 12:40
Junior Member

Reputatie: dev139 is op goeie weg
Standaard vocals mixen

ik speel in een "rock" band en we zijn aan een demo bezig.. We hebben alles opgenomen at home (dus geen studio) met eigen equipment en op pc in cubase. het grootste probleem dat ik heb bij het mixen is de stem in de mix krijgen .. Onze zanger heeft een rauwe stem (sommige vinden dat hij wat weg heeft van Lemmy van Motorhead). in de mix komt hij veel te scherp door. er staat een kleine reverb op en een compressor (gewoon de standaard vocal preset van cubase SX 3. nu, mijn kennis is vrij minimaal van compressors en weet dus niet waar op letten hierbij. kan iemand mij helpen om deze tegoei te krijgen? ik denk dat hier het grootste probleem ligt. vocal opnames zijn gebeurt met een rhode nt1a in een normale slaapkamer 'onder de pannen'.

alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-08-2006, 13:19
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: vocals mixen

Er is natuurlijk geen 'gouden' compressie setting voor geen enkel instrument, dus ook geen stem.

Ik begin meestal met een heel korte attack (bijna het snelste wat de compressor aankan), een release van 30ms 50ms of auto release en een ratio van 1:2 tot 1:4.
Dan trek ik de treshold tot wanneer ik vind dat het goed zit (is afhankelijk van lied en opname, maar -8dB -12dB ofzo zal wel in de buurt zitten) en verder pas ik de waarden van de attack, release en ratio totdat de stem 'gepolijst' klinkt.
Op die manier verlies je het "die zanger zit op 3cm van mn oor te schreeuwen" effect en kan je het volume van de zang naar boven trekken zonder dat het overheerst in de mix.

Compressie zelf is echt een kunst! Het heeft mij jaren geduurt voor ik het een beetje onder de knie had, en nu nog is dat het grootste struikelblok bij het mixen voor mij (en voor het grootste deel van de recording engineers ter wereld)
Oefening baart kunst, blijven verschillende settings proberen, geen presets gebruiken en goed weten wat alle functies doen is the way to go!
Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-08-2006, 13:24
Active Member

Reputatie: B-Rock wordt hier goed onthaald

Compressors worden gebruikt om het dynamisch bereik van een opname te beperken. Kortgezegd ga je met een compressor het signaal boven een bepaalde grens drukken (in een bepaalde verhouding, bijv 2:1 betekent dat bij een toename van het signaal boven de ingestelde grens, van ijvoorbeeld 2 Db het uitgangsvolume met 1 Db stijgt). Hierdoor kun je gemiddeld volume van een opname verhogen zonder dat je meters in het rood lopen.

Normaalgesproken kan het gebruik van compressie juist ten koste gaan van de hoge tonen (die je weer kunt opkrikken met een exciter). Nu ken ik de compressor van cubase niet zo, maar als het geen multiband compressor is (waarbij je per frequntiegebied de compressie en volume kunt instellen) dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het probleem hier zit. Is het wel een multibandcompressor dan zou ik het niveau van de hoge tonen wat terugbrengen.

Ik raad aan de opnames eens zonder compressie en andere fx te beluisteren om te horen of het probleem zich dan ook voordoet. Zo ja dan kun je met EQ proberen wat van de hoge tonen weg te nemen.

Verder hangt de hoeveelheid hoog in de opname o.a. af van de Mic die je gebruikt, de voorversterking etc. en ook van de zanger zelf alsmede de akkoestiek.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-08-2006, 23:52
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

wat zeer technische maar zeer goede uitleg:

SAE Reference material par

bron: http://www.saecollege.de/reference_material/

gans die site zou verplichte lectuur moeten zijn voor iedereen die met recording bezig is.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten