Re: vocals mixen
Er is natuurlijk geen 'gouden' compressie setting voor geen enkel instrument, dus ook geen stem.
Ik begin meestal met een heel korte attack (bijna het snelste wat de compressor aankan), een release van 30ms à 50ms of auto release en een ratio van 1:2 tot 1:4.
Dan trek ik de treshold tot wanneer ik vind dat het goed zit (is afhankelijk van lied en opname, maar -8dB à -12dB ofzo zal wel in de buurt zitten) en verder pas ik de waarden van de attack, release en ratio totdat de stem 'gepolijst' klinkt.
Op die manier verlies je het "die zanger zit op 3cm van mn oor te schreeuwen" effect en kan je het volume van de zang naar boven trekken zonder dat het overheerst in de mix.
Compressie zelf is echt een kunst! Het heeft mij jaren geduurt voor ik het een beetje onder de knie had, en nu nog is dat het grootste struikelblok bij het mixen voor mij (en voor het grootste deel van de recording engineers ter wereld)
Oefening baart kunst, blijven verschillende settings proberen, geen presets gebruiken en goed weten wat alle functies doen is the way to go!
Pzz
|