homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-04-2010, 16:07
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mic shootout: Sontronics STC-2

Dag Forummers!

Daar ik de laatste tijd veel discussies las op het forum die gingen over microfoons die zo kwalitatief mogelijk moesten zijn, én er megahip uitzien, dacht ik eens mijn goede wil te laten zien en een postje te doen voor wat in mijn ogen misschien weleens een goede aanrader kan zijn!

Ik heb het over de Sontronics STC-2. Een "studio"microfoon waar je met een budget van 200 euro ook de bijhorende spin erbij hebt.

Deze microfoon is een allrounder, die het zowel goed op een mannen als vrouwenvocal kan doen, evenals uitgetest op gitaarcabs (en goed bevonden) en morgen op Turkse sas (ook dat zal ik dan wel even posten indien interesse).

Hierbij zal ik drie korte fragmentjes toevoegen ter illustratie van de klank en mogelijkheden van de Sontronics STC-2.

Eerste is een fragment ingezongen door Mario, de zanger van onze band (Kytana). Signaal zoals het Sonar is binnengekomen:

Vocals - Dry.wav

Zelfde fragment, maar dan met wat compressie, EQ en galm, allen de standaard Sonitus-FX van Sonar (en de Vintage Channelstrip).

Vocals - Wet.wav

Laatste fragmentje is dan weer van een vrouwenstem (Astrid Demeure, VJ op TMF) in een voiceover, en ook daar vond ik de mic met glans geslaagd. Er zitten wat smetskes in, maar wegens het tijdsgebrek zijn die eringelaten. De delay is zo gevraagd, maar meestal niet gedaan in voiceovers.

Springtime Music+Voiceover - FINAL.mp3

Ik zeg het gelijk het is: ik ben géén verdeler van Sontronics, en ik ben over het algemeen géén voorstander van budgetmics, daar ik zelf de kans heb om met beestig goede microfoons te werken. Maar deze was een impulsaankoop (je weet hoe dat gaat, wandelend door de muziekwinkel, en het niét kunnen laten om toch een keertje eens iéts te testen) waar ik achteraf gezien meer gebruik van maak dan ik had gedacht. De mic klinkt een pak beter dan dat ik verwacht had voor deze prijs, dus vond ik het niet slecht om een keer wat luisterfragmentjes te posten, daar ik dit een aanrader vind voor ieder die weinig budget heeft (met een knipoog naar de laatste discussies alhier op het forum).

Van het moment dat ik de kans heb om 'm op raps ed te testen, dan zal ik ook daarvan de resultaten posten.

Ik hoop hierbij toch voor enkele mensen een nuttige bijdrage geleverd te hebben!

Greetz

Jimmy

Laatst gewijzigd door DogPants; 11-04-2010 om 08:48
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-04-2010, 19:35
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Verplicht luistervoer voor BudgetMicPadvinders

Hey Jimmy,

Mooie bijdrage!

Vraagje, ik vind er wel een beetje sibilance inzitten. Ligt het aan de zanger en spreker uit je samples, of heeft de mic er wel wat last van? Of ben ik minder zuivere mic's gewoon?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-04-2010, 22:02
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Ik weet niet vanbuiten of ik er reeds op gede-essed heb, maar als het zo is in ieder geval op dat moment nog niet heel consequent. Ik moet zeggen dat ik de hogere frequenties wel relatief hard geboost heb in de vrouwelijke voice-over, misschien is het nog wat wennen aan de weergave van m'n nieuwe KRK's.. Maar het kan evengoed deels aan de mic liggen, het is en blijft uiteraard een budgetmic maar vond het niet nodig om een Neumann TLM te gaan huren en daar relatief veel voor te betalen als ik het met de Sontronics ook opgelost kreeg..
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-04-2010, 23:59
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Daar heb je gelijk in hoor. Het hoeft zeker niet een neumann te zijn om een goed resultaat te leveren. Ik stel de vraag vooral om de mic wat te kunnen inschatten.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-04-2010, 08:50
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mic shootout: Sontronics STC-2

Dag Jimmy,
Interessante post. Ik heb hem verplaatst naar het subforum mic shootouts, en meteen ook de titel aangepast.
Alvast bedankt voor de moeite.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-04-2010, 08:56
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald

Leuke post!

Ik gebruik al lang stc-1's matched pair voor overheads en heb ze ook al veel als spotmics gebruikt. Ze zijn een beetje gehyped in de 5-7khz regio maar in hun budget is er geen concurrentie met bvb de rode nt-5 enz...
Kan me goed voorstellen dat de stc-2 ook veel bang for the buck is.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-04-2010, 09:35
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Hey Jimmy,

Mooie bijdrage!

Vraagje, ik vind er wel een beetje sibilance inzitten. Ligt het aan de zanger en spreker uit je samples, of heeft de mic er wel wat last van? Of ben ik minder zuivere mic's gewoon?
Dat kan goed kloppen dat deze mic gevoelig is voor sibliance. Deze mic is namelijk gelijk / zelfde als de SE electronics 2200A (en niet de 2000/2200) het om de technische onderdelen. Ze worden in "dezelfde" fabriek gemaakt in china.
Ik heb zelf beide gehad en kon erg weinig verschil merken tussen een A/B test. De STC-2 had iets meer bottom end op een kick gericht. Allebij behouden hun "vervelende" open top rond de 10Khz die behoorlijke sibliance kan veroorzaken (mic wat rond zijn as draaien helpt! )
Ik vind ze heerlijk als overheads of als room mics met een goeie dosis compressie. Acoustic gitaar kan het evt ook als je de body/achterkant opneemt met wat proxi-effect.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-04-2010, 13:59
Vintage Member

Ik zit op dit moment in een sessie met een Turkse zanger, en ik ben behoorlijk onder de indruk van de body van de mic op dit moment! Ik had dit persoonlijk niet gedacht, had gevreesd dat er een pak meer EQ-werk aan zou zijn, maar wonderbaarlijk had ik vrijwel meteen een zeer mooie ronde ondergrond in de sound. Proximity-effect op z'n best hier

Zal vanavond ook dat even posten.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-02-2011, 20:57
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Hoi,

graag even wat follow up. Gebruik je deze mic nog, en ben je nog steeds onder de indruk?

B.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-05-2014, 20:38
Member

Reputatie: Dééjoohcéé is op goeie weg

Om even een ouder topic naar boven te halen...

Ik heb toevallig deze mic vandaag geleend van iemand en getest om wat rhymes / rap op te nemen, en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben! In die mate zelfs dat ik overweeg van eenzelfde exemplaar in huis te halen. Toen ik het type opzocht kwam ik deze topic tegen... vandaar de late reactie
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten