homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 01:00
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Akoestiek: studio behandeling (deel 2)

Er werd een nieuw item gepost in de homerecording.be content sectie:

Citaat:
Het is alweer een tijdje geleden dat we de basisprincipes van akoestische problemen in homestudio's uit de doeken deden in deel 1 van ons akoestiek artikel in de gids. In dit deel 2 behandelen we hoe je de voornaamste problemen kan detecteren en aanpakken.
Om het originele en complete item te lezen ga je naar Akoestiek: studio behandeling (deel 2)

Commentaar kan je hieronder geven.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 09:19
Senior Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg
Standaard Re: Akoestiek: studio behandeling (deel 2)

Mooie uiteenzetting!
Zet 'm maar als vette sticky op de homepage of zo.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 09:35
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Thumbs up Re: Akoestiek: studio behandeling (deel 2)

Prachtig tweede deel.
Chapeau.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 11:45
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

"minerale wol

Glaswol en rotswol behoren tot de meest veelzijdige materialen voor akoestische behandeling. Dat hebben ze te danken aan hun breedbandige absorptie karateristieken. In tegenstelling tot vele andere materialen die vermeld worden op forums allerhande, absorbeert minerale wol ook lage frequenties behoorlijk. De belangrijkste eigenschappen bij de keuze van een minerale wol plaat zijn de dikte van de platen en de densiteit. Dikkere platen en platen met een hogere densiteit zijn beter, vooral naar laag frequente absorptie toe."

Dit klopt niet helemaal: volgens mij is voor bass traps juist een minder hoge densiteit beter.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 11:51
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Dit klopt niet helemaal: volgens mij is voor bass traps juist een minder hoge densiteit beter.
Ik moet dit inderdaad wat nuanceren. Ik had overigens al wel aangegeven onder het onderdeel "chunks" dat de platen niet zo dens hoeven te zijn. Ik zal die zin "Dikkere platen en platen met een hogere densiteit zijn beter, vooral naar laag frequente absorptie toe." verplaatsen naar wandabsorptie, waarvoor deze stelling bij mijn weten wel relevant is?

Laatst gewijzigd door billybear; 08-04-2010 om 13:30 Reden: rechtgezet
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 13:19
Member

Reputatie: Jorisvg is op goeie weg
Standaard Akoestiek - studio behandeling (deel 2)

Fijn dat er mensen zijn die moeite doen om zo'n artikel in elkaar te zetten!
Zodra ik een ruimte voor mij zelf heb, zal ik zeker dit artikel raadplegen, om zo tot een ruimte te komen met goede akoestiek.

Bedankt
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 13:52
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear Bekijk bericht
Ik moet dit inderdaad wat nuanceren. Ik had overigens al wel aangegeven onder het onderdeel "chunks" dat de platen niet zo dens hoeven te zijn. Ik zal die zin "Dikkere platen en platen met een hogere densiteit zijn beter, vooral naar laag frequente absorptie toe." verplaatsen naar wandabsorptie, waarvoor deze stelling bij mijn weten wel relevant is?
Inderdaad.
Het lijkt muggeziften, maar bijvoorbeeld een pak rockfonplaten tot een dikte van 10 cm samenvoegen geeft een heel dens materiaal, maar werkt negatief op de totale absorptie.

Nuttig artikel, overigens, chapeau!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 08-04-2010, 19:39
Active Member

Reputatie: lebegge is op goeie weg

Goed werkt !!! Hier heb ik veel aan, een welgemeende Dank U
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-04-2010, 19:46
Senior Member

Reputatie: BRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstraling

Zeer mooi, bedankt.
Was al ongeduldig aan het wachten op deel 2.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 21-04-2010, 17:18
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Helder artikel! Bedankt voor de inspanning, Billybear.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten